ramazan
ramazan

پیام تبریک دردسر آفرین آقای روحانی رئیس جمهور

مجموعه : اخبار
پیام تبریک دردسر آفرین آقای روحانی رئیس جمهور
هم اکنون یهودیان سراسر جهان ورود به سال ۵۷۷۴ عبری را جشن می‌گیرند. روزهای 4 و 5 سپتامبر امسال (چهارشنبه و پنجشنبه)، نخست روزهای سال نو عبری هستند. هم اکنون در ایران 10 هزار یهودی ایرانی زندگی می‌کنند.
این جمعیت، بزرگترین اقلیت یهودیان در منطقه خاورمیانه به شمار می‌روند. آغاز سال نو عبری در میان جامعه‌های یهودی در سراسر جهان گرامی داشته می‌شود. "روش هشانا" به معنی نخستین روز سال نو عبری است. هم اکنون یهودیان سراسر جهان ورود به سال ۵۷۷۴ عبری را جشن می‌گیرند. روزهای 4 و 5 سپتامبر امسال (چهارشنبه و پنجشنبه)، نخست روزهای سال نو عبری هستند.

در همین حال انتشار پیام تبریک در صفحه منسوب به حسن روحانی رئیس جمهور به مناسبت تبریک سال نو یهودی با واکنش‌های گسترده‌ای در رسانه‌های خارجی روبه‌رو شد. سایت سی ان ان در مطلبی با عنوان "رئیس جمهور ایران "همه یهودیان" را با تبریک بی‌سابقه غافلگیر کرد" نوشت: در نشانه‌ای از تغییر نسبت به مواضع رئیس جمهور قبلی، رئیس جمهور حسن روحانی تبریک بی‌سابقه‌ای را به همه یهودیان به مناسبت "روش هشانا" سال نو میلادی عبری ارائه کرد.

روز چهاشنبه صفحه‌ای به نام "دکتر حسن روحانی" در توئیتر متنی را به زبان انگلیسی این گونه منتشر کرد: به هنگام غروب آفتاب روز چهارشنبه آغاز سال نو عبری را به همه یهودیان تبریک می‌گویم. در این پیام تبریک، عکسی از یک یهودی ایرانی در حال عبادت در یکی از کنیسه‌های ایران نیز منتشر شده است.

بخش فارسی این صفحه نیز این عبارت را منتشر کرده است: "روابط عمومی ریاست جمهوری آغاز سال نو کلیمیان را به هموطنان عزیز کلیمی تبریک گفت." هم اکنون در ایران 10 هزار یهودی ایرانی زندگی می‌کنند. این جمعیت، بزرگترین اقلیت یهودیان در منطقه خاورمیانه به شمار می‌روند. آغاز سال نو عبری در اسرائیل و در میان اقلیت‌های یهودی در سراسر جهان گرامی داشته می‌شود. انجمن کلیمیان تهران یکی از نهادهایی بود که به نمایندگی از یهودیان ایران انتخاب حسن روحانی به ریاست جمهوری را تبریک گفته بود.

سی ان ان اضافه کرد: روحانی که یک روحانی شیعه است در خرداد گذشته به عنوان رئیس جمهور جدید ایران انتخاب شد. هم اکنون نظرات اینگونه هستند که او نسبت به رئیس جمهور قبلی احمدی نژاد معتدل تر است. به محض اینکه این پیام در تویتر منتشر شد بحث و جدل‌های گسترده‌ای را در میان تحلیل‌گران برجسته و قدیمی در زمینه سیاست ایرانی برانگیخت.

ماکس فیسشر کارشناس سیاست خارجی هم گفت: نباید از این پیام توییتری پیام‌های یک مواضع را دریافت کنیم و آن را به رابطه ایران و اسرائیل مرتبط کنیم.

به احتمال زیاد ایران همچنان حامی حزب‌الله لبنان باقی خواهد ماند اما معتقدم در نهایت اشاره دیگری از تلاش روحانی برای نرم شدن سیاست خارجی کشورش است.

روزنامه النهار چاپ بیروت هم در خبری با عنوان " رئیس جمهور ایران توئیت کرد: روش هشانا بر یهود مبارک" نوشت: کابران توییتر از آنچه که روحانی نوشته است تعجب کرده‌اند چرا که دشمنی واضحی میان اسرائیل و ایران وجود دارد به ویژه در این مرحله که همه منتظر حمله نظامی علیه سوریه هستند.

روزنامه اسرائیلی هاآرتس هم در سایت اینترنتی خود تبریک رئیس جمهور حسن روحانی از طریق توییتر به یهودیان ایران و جهان منتشر کرد و آن را دلیلی بر در پیش گرفتن شیوه ای متفاوت از رئیس جمهور قبلی یعنی احمدی نژاد است.

احمدی نژادی که عادت داشت در انکار وقوع هولوکاست اصرار و پافشاری کند. "راز تسمیط" کارشناس اسرائیلی درباره مسائل ایران نیز گفت: ایران قبل از این هم تاکید کرده بود که میان صهیونیسم و یهود تفاوت قائل می‌شود و سیاست هایش، یهود ستیزی نیست اما به طور حتم این اقدام تاکیدی بر تغییر فضا و گفتمان ایران در دوره روحانی است.

وی افزود: نیازی نیست امیدوار باشیم سیاست ایران در برابر اسرائیل تغییر کند اما نسبت به نگاهی که در سال های اخیر به آن عادت کرده بودیم تغییر را لمس می کنیم.

"براک ربید" خبرنگار سیاسی هاآرتس هم نوشت: روحانی این موضوع را انتخاب کرد که در کنار پیام تبریکش عکسی از یهود ایرانی در کنیسه ایرانی منتشر کرده است.

سایت دویچه وله هم در خبری با عنوان " زبان جدیدی از تهران: روحانی سال جدید را به همه یهودیان تبریک گفت" به نقل از خبرگزاری آلمان نوشت: اقدام روحانی در تبریک گویی سال نو به همه یهودیان تحول بزرگ در مقایسه با رئیس جمهور سابق ایران محمود احمدی‌نژاد است کسی که خواستار محو اسرائیل از نقشه شده و در دوره ریاست جمهور‌ی‌اش بارها هولوکاست را خرافه توصیف کرده بود.

مشاور رئیس‌جمهور در واکنش به انتشار اخباری درباره پیام تبریک روحانی به یهودیان جهان در توییتر بدون تکذیب صدور این پیام گفت: حسن روحانی حساب توییتر ندارد و هر خبری از ایشان که رسمیت داشته باشد از سوی دفتر ریاست جمهوری منتشر می‌شود.
 

محمدرضا صادق گفت: تمام اخبار و فعالیت‌های روحانی در بعد از انتخابات از سوی دفتر رئیس جمهور منتخب و هم‌اکنون نیز از سوی دفتر ریاست جمهوری منعکس می‌شود و تنها، اخباری که از این مجرا منتشر می‌شود رسمیت دارد و آقای روحانی حساب توییتر ندارند. صادق از تکذیب صدور این پیام تبریک نیز خودداری کرد.
 
 

راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان