این حس شما را واقعا چاق می کند!!

مجموعه : دانستنی ها
این حس شما را واقعا چاق می کند!!
 
نوجوانان به ویژه دختران با وزن طبیعی كه مدام احساس چاقی می‌كنند ممكن است در بزرگسالی در معرض خطر ابتلا به چاقی و اضافه وزن قرار گیرند.

تیمی از محققان دانشگاه  نروژ با انجام مطالعات خود روی سلامت 1196 نوجوان با وزن طبیعی در سال 1997 – 1995 و پیگیری نتایج در سال‌های 2008 – 2006 در سن 24 تا 30 سالگی آنها و اندازه‌گیری BMI آنها دریافتند كه 78 درصد از كل نوجوانانی كه از خود باور یك فرد چاق و دارای چربی اضافه را داشتند، در بزرگسالی با توجه به اندازه‌گیری دور كمر بعنوان معیار چاقی، دچار اضافه وزن شدند.

براساس این گزارش محققان همچنین افزودند: تعداد دختران با وزن طبیعی كه احساس چاقی می‌كنند بیشتر از پسران با وزن طبیعی است و در این میان 59 درصد از دختران كه این احساس را داشتند، در بزرگسالی دچار اضافه وزن شدند.

نتایج حاصل از این گزارش می‌افزاید: یكی از دلایل این رخداد ممكن است استرس روانی مرتبط با داشتن وزن ایده‌آل و یا غیرمرتبط با آن باشد كه باعث به وجود آمدن چاقی دور كمر می‌شود و یا تغییر نادرست رژیم‌های غذایی خودسرانه نوجوانان مانند حذف صبحانه كه می‌تواند به مرور باعث چاقی شود.

به گفته محققان رابطه بین تصور اضافه وزن و داشتن اضافه وزن واقعی در بین نوجوانان در حال افزایش است و این موضوع بسیار نگران كننده است و در این زمینه رسانه‌ها و نشریات و مدارس می‌توانند تأثیر مثبتی در تغییر دادن هنجارهای اجتماعی در بین نوجوانان داشته باشند.

گفتنی است حركت و پویایی جامعه و رسانه‌ها به دور از تمركز بر روی وزن و به جای آن تأكید برای داشتن عادات غذایی سالم و وعده‌های غذایی منظم و متنوع و خوردن مداوم صبحانه می‌تواند موجب تغییر الگوهای رفتاری نوجوانان به ویژه دختران شود.


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان