ramazan
ramazan

راهنمای چگونگی مدیریت وزن

راهنمای چگونگی مدیریت وزن
 
 شرایطی را در نظر بگیرید كه با زحمت بسیار مقداری از وزن خود را كم كرده اید و حس خوشایندی از این وضعیت دارید. مسلما در این شرایط برگشتن این وزن به حالت قبل اصلا برایتان قابل قبول و خوشایند نخواهد بود. كاهش وزن به تنهایی كافی نیست و نگهداری این وزن و آگاهی از روش های آن مسئله ای مهم تر است. در ادامه به شش روش برای كنترل و نگهداری وزن، كه متخصصان رژیم های غذایی توصیه كرده اند و افراد موفق در این زمینه به كار گرفته اند، اشاره می كنیم.
 

1- بدن عضلانی تری داشته باشید.
هرچه بدن شما عضلانی تر باشد، سوخت و ساز یا متابولیسم آن بالاتر است. تحقیقات نشان می دهند، ماهیچه ها متابولیسم بالاتری نسبت به چربی ها دارند. بنابراین طبق یك برنامه ورزشی منظم، عضلات بدن خود را تقویت كنید.
 

۲- با خوردن غذاهای پركننده حجم معده، به مبارزه با گرسنگی بروید.
بر اساس تحقیقات انجام شده در طی سه سال بر روی ۲۸۴ خانم بین ۲۵ تا ۴۵ سال، افرادی كه با خوردن مواد پركننده حجم معده در وعده های غذایی خود، احساس سیری می كنند بیشتر از دیگران موفق به كاهش و كنترل وزن خود می شوند. این مواد غذایی شامل میوه جات و سبزیجات، غلات سبوس دار و پروتئین های بدون چربی می باشند.
 

۳- وسوسه نشوید!
تحقیقات نشان می دهند خانم هایی كه موفقیت بیشتری در كنترل وزن خود داشته اند، در موقعیت های مختلف، كنترل بیشتری نیز بر روی خود دارند. با داشتن كنترل بر روی رفتارهای خود، می توانید جلوی وسوسه های احتمالی را بگیرید. برای مثال با دیدن یك دسر خوشمزه وسوسه نمی شوید و كنترل تغذیه خود را در دست دارید.
 

۴- میزان كالری مصرفی روزانه خود را حساب كنید.
روش دیگر برای كنترل كردن وزن آنست كه به صورت منظم كالری مصرفی روزانه خود را حساب كنید. بر اساس تحقیقات، زنانی كه كمتر از ۱۸۰۰ كالری در روز دریافت می كنند، به خوبی می توانند وزن خود را كنترل كنند.
 

۵- برای وعده های غذایی خود از قبل برنامه ریزی كنید.
همانطور كه طبق یك رژیم غذایی خاص موفق به كاهش وزن شده اید، رژیم مناسب دیگری نیز برای كنترل وزن خود در نظر بگیرید و طبق یك برنامه غدایی تعیین شده، عمل نمایید.
 

۶- فعالیت های فیزیكی روزانه خود را افزایش دهید.
متخصصان توصیه می كنند، هر فرد بایستی حداقل ۵ روز هفته ۳۰ دقیقه فعالیت فیزیكی داشته باشد و تاكید می كنند كه هر چه میزان این فعالیت بیشتر باشد افراد می توانند وزن خود را بهتر كنترل نمایند. طبق تحقیقات انجام شده بین ۶۰ تا ۹۰ دقیقه فعالیت فیزیكی روزانه، بهترین روش برای كنترل وزن است.
 

7- چربی خود را اندازه بگیرید.
بر اساس تحقیقی كه روی ۴۰۰۰ نفر در آمریكا صورت گرفته است، بزرگترین فاكتور در كنترل وزن، اندازه گیری مقدار غذای مورد نیاز بدن و میزان چربی آن در هر وعده غذایی است. در اینصورت همیشه به خوردن یك مقدار مشخص غذا عادت كرده و از خوردن بیشتر از آن مقدار كه منجر به اضافه وزن می گردد، جلوگیری می شود.
 

8- لبنیات را در وعده های غذایی خود بگنجانید.
بر اساس تحقیقی كه بر روی ۳۳۸ نفر انجام شده، افرادی كه روزانه ۲ یا ۳ وعده لبنیات كم چرب مصرف می كنند، در كنترل وزن خود، نسبت به كسانی كه یك وعده لبنیات می خورند، موفق ترند. علاوه بر این مصرف لبنیات به استحكام و سلامتی استخوان ها بویژه در زنان كمك می كند.

9- بشقاب غذایی خود را با مقادیر مشخص از غذاها پر كنید.
شما می توانید همیشه از یك بشقاب مشخص برای غذا خوردن استفاده نمائید. دقت كنید كه نصف بشقاب شما بایستی با سبزیجات و بقیه آن با مقادیر مساوی غلات سبوس دار و مواد پروتئینی پر شود.
 

10- زمان كمتری را به تماشای تلویزیون اختصاص دهید.
تحقیقات نشان می دهند، افرادی كه كمتر از ۱۰ ساعت در هفته تلویزیون تماشا می كنند، بیشتر از دیگران موفق به كنترل وزن خود می شوند. علاوه بر این تماشای بیش از حد تلویزیون خطر ابتلا به بیماری های قلبی و دیابت را افزایش می دهد.
 

11- از خوردن صبحانه غافل نشوید.
صبحانه را مهمترین وعده غذایی می نامند. خوردن یك صبحانه كامل همراه با میوه جات می تواند از خوردن میان وعده های مختلف در طول روز جلوگیری كرده و در نتیجه به كنترل وزن كمك كند.
حال كه رازهای موفقیت در كنترل وزن را می دانید، می توانید از همین امروز شروع كرده و وزن خود را به راحتی مدیریت كنید.

 

راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان