ramazan
ramazan

چندین روش بسیار موثر برای لاغری

چندین روش بسیار موثر برای لاغری

1- ورزش:
افزایش فعالیت بدن موجب لاغری می‌شود، و پیاده روی بهترین نوع ورزش است. ورزش به تنهائی و بدون پیروی از رژیم غذائی نتیجه مناسبی ندارد.
(دکتر کرمانی: خود من قبلا همراه با چندتن از دوستانم صبحگاهان ورزش می‌کردیم. معمولا طی یک ساعت ورزش و نرمش حدود 230 کالری مصرف می‌کردیم ولی(متاسفانه) بعد از ورزش به کله پزی می‌رفتیم و غذای مفصل می‌خوردیم. مقدار کالری دریافتی هر شخص از این غذا حدود 1000 کالری بود که وقتی انرژی مصرفی را از انرژی دریافتی کم کنیم 1000-230=770 کالری باقی می‌ماند، اگر چنین ورزشی 10 روز تکرار شود 7700 کالری بیشتر دریافت شده ونتیجه چنین ورزش کردنی بعد از گذشت 10 روز افزایش 1 کیلوگرم به وزن ورزشکار خواهد بود!)

 
2- رژیمهای غذائی:
در حال حاضر پنج روش رژیم غذایی وجود دارد:
الف) قطع کامل استفاده از کربوهیدرات
ب) استفاده از پودرهای آماده شده در غذای رژیم گیرنده که این پودرها معمولا از پست ترین انواع پروتئین هستند و مصرف خیلی از آنها در کشور سازنده ممنوع است، اما این کشورها آنها را به کشورهای عقب افتاده و کشورهای جهان سوم صادر می‌کنند.
پ) استفاده از پروتئین خالص و حذف کامل کربوهیدارت
ت) استفاده از رژیم چربی خالص و حذف کامل کربوهیدرات و پروتئین
ث) استفاده از هر 3 گروه غذائی (کربوهیدارت، پروتئین، چربی)

3- سونای خشک:
کاهش وزن با تعرق و کاستن از مقدار آب بدن یکی دیگر از راههای لاغری است اما نتایج این روش لاغری فقط چند روز ادامه دارد و پس از مصرف معمول آب و مایعات و نمک، وزن به سرعت به میزان اولیه باز خواهد گشت.

4- طب سوزنی:
روش بسیار خوبی است که با زدن سوزنهایی در قسمتهای خاص، در بیمار احساس سیری به وجود می‌آید و این احساس او را از خوردن منع کرده، همین کار سبب لاغری وی می‌شود. متاسفانه بیشتر متصدیان این برنامه، آگاهی کامل از طب سوزنی و مسیر اعصاب اشتها ندارند و به همین دلیل میزان موفقیت در استفاده از این روش در کشورمان ضعیف است. در طب سوزنی حقیقی نباید لیست غذائی خاصی به فرد چاق داد زیرا با استفاده از سوزنهای یاد شده، اشتها کور می‌شود و رغبت به خوردن از بین می‌رود. بنابراین اگر همراه آن لیست غذایی بدهند یعنی این نوع طب سوزنی، تقلبی است.

5- استفاده از دارو:
داروهائی که برای درمان چاقی به کار می‌روند، ‌عبارتند از:
الف- داروهای دیورتیک (مُدِرها): با افزایش دفع ادرار باعث کاهش آب بدن و کاهش وزن می‌شود، ‌ولی این روش پایدار نیست زیرا با نوشیدن آب و مایعات بلافاصله وزن به حالت قبلی بر می‌گردد.
ب- مسهل ها (مُلَینها): سرعت تخلیه باعث کاهش جذب و در نتیجه سبب لاغری می‌شود. استفاده از این روش مضر و غیر علمی است.

 
پ- داروهای ضداشتها: از جمله اثرات جانبی این داروها افزایش ضربان قلب، فشار خون، بیخوابی، ‌فراموشی، افسردگی و اختلال در نظم است و به همین سب نباید از چنین روشی استفاده کرد.
ت- داروهای هورمونی ( مثل تیروکسین): استفاده از این دارو بدن را دچار عدم تعادل می‌کند و به جای چربیها عضلات را آب می‌کند.
از نظر پزشکی استفاده از این داروها خطرناک است و به علت داشتن ضررهای جانبی فراوان سلامت انسان را به خطر می‌اندازد.

6- جراحی:
عمل جراحی در چند مورد مختلف برای کاهش وزن به کار می‌رود

الف- برداشتن چربی از زیر پوست و شکم: در این عمل اگر چه شخص لاغر می‌شود، ولی متاسفانه چون عادت پرخوری ادامه دارد، بعد از چند ماه مجدداً چربیها در بدن جمع شده و چاق به حالت اول بر می‌گردد.
ب- جراحی روده: در این روش قسمتی از روده کوچک برداشته میشود تا عمل جذب کمتر انجام شود بنابر این شخص چاق سریعا وزن کم می‌کند، ولی این روش مشکلات فراوانی به دنبال دارد که توصیه آن مضر است.
پ- جراحی معده: دراین نوع جراحی قسمتی ازمعده برداشته می‌شود تا از عمل هضم و جذب غذا کاسته شود.
ت- بستن فک: فک را با عمل جراحی طوری می‌بندند که شخص نتواند از لقمه های بزرگ استفاده کند. این امر باعث کاهش کالری دریافتی و لاغری می‌شود ولی متاسفانه پس از باز کردن فک چاقی کم کم به حالت قبلی بر می‌گردد.

7- آب درمانی:
این روش را یک پزشک از اهالی شوروی سابق برای رهائی از بیماریهای خود ابداع کرد. او خوردن غذا را به مدت 40 روز کاملا ترک کرد و فقط از آب، ویتامینها و مواد معدنی استفاده می‌کرد. او در این مدت 20 کیلوگرم کم کرد ‌و براساس آنچه در کتاب خود (روزه چهل روزه) آورده، بعد ازدو ماه مجدداً به وزن اولیه اش بازگشت!
علم پزشکی به هیچ وجه چنین روشی را قبول نمی‌کند زیرا ضررهای فراوانی به دنبال دارد. علم پزشکی تأکید دارد نباید طی یک هفته بیش از یک کیلوگرم از وزن بدن کم کرد.

8- ساکشن یا مکش چربیها (liposuction):
در دهه اخیر به طور متداول از این روش استفاده می‌شود. لیپوساکشن عوارض جانبی متعددی دارد:
الف- خطر آمبولی (شایعترین و خطرناکترین عارضه می‌باشد) و متأسفانه تا حدی که ممکن است منجر به مرگ بیمار شود.
ب- نامنظمی‌هایی که بعد از عمل جراحی روی سطح پوست ایجاد می‌گردد.
پ- برگشت سریع چربیها (2 الی 3 برابر حجم قبلی)
ت- منطقه محل عمل سفت، ناهموار و دردناک می‌شود.

9- گوشواره لاغری:
در حال حاضر دو نوع از این گوشواره ها در بازار موجودند:
نوع اول: متأسفانه بیشتر گوشواره های موجود تقلبی اند و از همین رو هیچ اثری ندارند.
نوع دوم: این نوع روی مرکز تنظیم اشتها در هیپوتالاموس مغز اثر می‌گذارد و اشتها را کم می‌کند. همان طور که می‌دانید هیپوتالاموس کار کنترل و تنظیم درجه حرارت بدن، تعادل آب، فعالیت غده هیپوفیز و ترشحات معده را به عهده دارد. اما طی بررسی به عمل آمده از این افراد، آنها در دراز مدت دچار عوارضی مانند سرگیجه شده اند. لذا استفاده از این روش توصیه نمی‌شود.

10- دستگاههای لرزان:
این روش توسط دستگاههائی لرزاننده صورت می‌گیرد. این گونه وسائل به خصوص برای زنان، زیان آور است زیرا در بعضی از خانمها چربیها معمولا در قسمت پائین بدن ذخیره می‌شوند و در اثر لرزاندن، این چربیها جابجا شده و از شکم به سمت سینه و قلب می‌روند که خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش می‌دهد.
در این گونه روشها وزن فرد تغییری نمی‌کند، بلکه با انتقال چربی، قطر شکم و کمر کاهش می‌یابد. (البته این روش فقط برای کم کردن سایزها، همراه با رژیم غذائی صحیح مفید خواهد بود).

11- کمر بند لاغری:
این وسیله با ایجاد گرمای بیشتر، باعث از دست رفتن آب بدن می‌شود و چنان که گفته شد، ‌پس از استفاده از مایعات، دوباره وزن به حالت سابق باز می‌گردد. بنابراین کمربند لاغری تأثیری در کاهش مقدار چربی ندارد، ولی استفاده از بعضی انواع آن پس از کاهش وزن کمکی در برطرف کردن چروکها دارد.

12- دستگاههای برقی:
دستگاههای برقی مانند تشک برقی و غیره، باعث می‌شوند که وزن بدن در اثر کاهش شدید آب، کاهش یابد ولی هیچ تأثیری در کاهش مقدار چربی ندارند.

13- ژلها و محلولهای لاغری:
ژل یا محلول خاصی برای از بین بردن چربیهای ذخیره شده در بدن وجود ندارد، ولی ژلها و محلولهائی وجود دارند که چروکها، افتادگیها و ترکهای به جا مانده از رژیم لاغری را از بین می‌برند. البته دو اشکال عمده در استفاده از این گونه مواد وجود دارد. اول: قیمت بالای آنها، دوم: وجود انواع تقلبی فراوانی از آنها.

14- دستگاههای افزایش جریان خون:
بعضی از چربیها موضعی بوده و با حالتهای سلولیت معمولا در اثر کندی یا توقف جریان خون و لنف به آن منطقه تولید می‌شود و باعث تجمع مواد سمی و مواد چربی می‌شود.

این دستگاه ها باعث برقراری مجدد جریان خون و لنف در بافتهایی که دچار سلولیت شده اند می‌شوند و با افزایش Drain لنف و خون و بردن مواد زائد تجمع یافته سبب برطرف کردن استاز، ادم، فیبروز و در نتیجه بهبودی و از بین بردن سلولیت Cellulite و چربیهای موضعی Localized Fat می‌گردند.
تحریک فیبروبلاستها همچنین باعث تولید کلاژن Rearrangement collagen می‌شود. وظیفه کلاژن معمولا کمک در رفع چروک (در برنامه های کاهش وزن یا در اثر پیشرفت سن) و افزایش قوام پوست است، همچنین وسیله ای برای کاهش افتادگی های پوست می‌باشد (lifting effect).

15- استفاده از سیستم های مدرن:
امروزه نفوذ تکنولوژی در زندگی بیشتر از هر زمان و غیر قابل اجتناب است، اما نکته ای که ما به آن ایمان داریم، استفاده صحیح از تکنولوژی مناسب است. در زمینه لاغری سیستم های بسیار مدرنی در آمریکا، فرانسه و ایتالیا ساخته شده که پس ازتحقیقات فراوان اثرات سودمند درمانی و نداشتن عارضه در آنها به اثبات رسیده است برای اولین بار در سطح خاورمیانه مجموعه ای کامل در ایران گردهم آمده است.

 
روش کار به این صورت است با شروع رژیم لاغری و یا چاقی یک سری تغییراتی در بدن و به خصوص در پوست و لایه های چربی زیر آن پدید می‌آید. بوسیله این سیستم ها با تحریک سوخت و ساز، میزان مصرف چربی در سلول ها بیشتر می‌شود و اصطلاحاً چربی بیشتری می‌سوزد. از سوی دیگر با افزایش جریان خون و لنف مواد زاید و ادم موجود در لایه های زیرین پوست توسط جریان خون، لنف و کلیه ها دفع می‌گردد. سلول های سازنده اسکلت پوست نیز در طی این روند تحریک شده و سبب تقویت و نوسازی اسکلت پوست می‌شوند و از شل شدن و افتادگی و ایجاد ترک های پوستی جلوگیری می‌کنند.
عارضه دیگر در رژیم های لاغر کننده که بسیار بدمنظره است شل شدن عضلات است. سیستم مدرنی تهیه شده است که با ایجاد تحریکات عضلانی منظم و برنامه ریزی شده عضلات را به طرز بسیار موثری تقویت می‌کند.

16- آموزش تغذیه صحیح:

در این روش، علل و عوامل چاقی بررسی و موشکافی می‌شود و ضمن این که شرح مفصلی از انواع غذاهای موجود در سفره های معمولی و مقدار کالری هر یک در اختیار فرد قرار می‌گیرد، روش محاسبه مقدار کالری مورد نیاز شخص نیز به او آموزش داده می‌شود. (این که کدام غذاها و به چه میزانی باعث چاقی می‌شود و کدام غذا را میتوان به صورت آزاد استفاده کرد و…) همگی این آموزشها طی یک جلسه آموزشی، مطالعه کتاب و پیگیری (با مراجعه دو هفته یک بار) در اختیار فرد قرار خواهد گرفت تا به وزن مطلوب خود برسد.
 
این روشی است که دکتر کرمانی در پیش گرفته است و توانسته است با اجرای آن، موفقیت چشمگیری در کاهش و نگهداشتن وزن افراد به دست آورد. تنها راه صحیح و پایدار برای کاهش وزن و نگهداشتن وزن جدید این است که چاقها بدانند روش تغذیه گذشته شان اشتباه بوده است.
 
باید از داروها، عملها، وسائل ارتعاش، گوشواره ها، کمربندها و دستگاههای برقی، سوناها، ‌لیپوساکشن و مانند آنها دوری کنند و در فکر ایجاد راه حل و روشی مناسب در تغذیه باشند. باید در رفتارهای خوراکی، ‌سفره ها و خوراکیها تجدید نظر کرد. باید گذاشت همان سفره هائی که فرد را چاق کرده اند، او را لاغر کنند. برای همین باید در دانستنیهای تغذیه نیز تجدید نظر کرد. باید دانست که لاغر شدن به معنای گرسنگی کشیدن نیست، بلکه به معنای تنظیم غذاهاست. چاقها باید بدانند که رسیدن به اندام مناسب و سلامتی، گنج است؛ و نابرده رنج نیزگنج میسر نمی‌شود.
 

راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان