ramazan
ramazan

همه چیز درباره بارداری در نوجوانی!

مجموعه : بیماری ها
همه چیز درباره بارداری در نوجوانی!

هنگامی که زن نوجوانی باردار شود، به دلیل آماده نبودن از نظر فیزیکی و روحی ممکن است فرزند او دچار کمبود وزن یا مستعد انواع بیماری ها باشد. مادرهای نوجوان که در نتیجه اشتباهات فرهنگی یا اشتباهات فردی خود باردار می شوند، باید همیشه تحت حمایت و پشتیبانی خانواده باشند. آنها هنوز بسیاری از مسایل مادر شدن را نمی دانند و شاید حتی نتوانند درک کنند و این وظیفه والدین و بزرگ ترها است که روح و جسم آنها را برای این امر مهم آماده سازند.

منظور از باداری در نوجوانی، زیر ۲۰ سال است. تقریبا ۵۰۰ هزار زن نوجوان در جهان، بچه‌دار می شوند. متاسفانه این افراد به هیچ روشی از باردار شدن پیشگیری نمی کنند و تقریبا دوسوم آنها نیز به طور ناخواسته و تصادفی باردار می شوند.

این مادرهای نوجوان باید درس و مدرسه خود را رها و از کودک خود نگهداری کنند. هنوز در بسیاری از روستاهای کشور این معزل وجود دارد و خانواده ها به خیال خود، لطف می کنند به دخترانشان که آنها را زود شوهر می دهند و همان سال اول هم انتظار بچه‌دار شدن دارند. در کلان شهر ها نیز برخی دختران نوجوان در نتیجه اشتباهات جبران ناپذیر باردار می شوند. اگر این بارداری در نتیجه ازدواج نباشد، این کودکان به مراکز بهزیستی و نگهداری کودکان بی سرپرست سپرده می شوند که باعث تخریب روحیه و ناراحتی های روانی کودکان در آینده خواهد شد.

از این مسایل بگذریم و به اصل مطلب برگردیم. مادرهای نوجوان با خطرات بسیاری روبه رو هستند. در ادامه این خطرات و روش درمان و  پیشگیری آنها را برایتان نوشته ایم.

خطرات بارداری در نوجوانی
مادرهای نوجوان بیشتر از زنان دیگر در خطر انواع بیماری های بارداری قرار دارند. این زنان عموما دچار کم خونی و بی حالی هستند و احتمال ابتلا به پریکلامپسیا (نوعی افزایش فشار خون و مسمومیت خونی) در آنها بسیار است. این مادرها عمومادر خطر فشار خون بالا قرار دارند.

کمبود ویتامین و پایین بودن وزن نوزادان در مادرهای نوجوان بالا است. از آنچه که یک دختر نوجوان هنوز خود در مراحل رشد قرار دارد، باید تغذیه درست و کاملی داشته باشد. حتی باید به جای جنین داخل شکم خود هم غذا بخورد زیرا بخشی از غذا به رشد بدن خودش اختصاص دارد.

رشد استخوان های لگن خاصره دختران نوجوان هنوز تکمیل و نهایی نشده است و تا سن ۱۸ سالگی به بزرگ ترین اندازه خود نمی رسد. همین مساله در مادران کوچک باعث می شود تا جنین نیز فضای کافی برای رشد نداشته باشد و اصولا نوزادان آنها بسیار کم وزن و کوچک متولد می شوند. در بسیاری از مواقع نیز نمی توانند به طور طبیعی زایمان کنند و باید حتما تحت عمل سزارین قرار بگیرند. احتمال مرگ نوزادان متولد شده از مادران نوجوان بسیار بیشتر از مادران بالغ و بالای ۲۰ سال است.

پیگشیری و درمان مشکلات بارداری در نوجوانی
زنان نوجوانی که قصد دارند زیر ۲۰ سال بچه دار شوند باید تحت مراقبت های دایمی پزشک باشند و انواع ویتامین ها و مکمل های غذایی همچون آهن، کلسیم و اسید فولیک را در برنامه روزانه غذایی خود بگنجانند. پشتیبانی خانواده ها نیز باعث دلگرمی و تقویت روحیه آنها می شود که تاثیر بسیار بر سلامت نوزاد دارد.

زمان تولد
میانگین زمان تولد، ۴۰ هفته یا ۲۸۰ روز از ابتدای بسته شدن نطفه است. موعد تولد را اصولا با اضافه کردن ۹ ماه و یک هفته به آخرین تاریخ پریود زن تعیین می کنند. به طور مثال، اگر نخستین روز آخرین پریود زن، ۱۱ دی باشد، زمان تولد باید نه ماه و یک هفته بعد یعنی ۱۶ مهر باشد.

البته حدود ۸۰ درصد زایمان ها، معمولا ده روز بعد یا ده روز پیش از زمان تعیین شده صورت می پذیرد. اگر بارداری بین ۳۷ تا ۴۲ هفته به طول بینجامد، کامل و کاملا طبیعی است.  اما اگر پیش از این زمان ها نوزاد متولد شود، با مشکلات جدی مواجه خواهد شد.

راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان