ramazan
ramazan

درباره ی لوزه سوم چه می دانید؟

مجموعه : بیماری ها
درباره ی لوزه سوم چه می دانید؟
 
مدیرگروه گوش، حلق و بینی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: یکی از علل عمده التهاب لوزه سوم، سرماخوردگی مکرر است.دکتر محمدرضا شریفیان تصریح کرد: لوزه سوم در کودکان به عنوان یک مخزن عفونت‌ عمل می‌کند و به دلیل ضعف سیستم ایمنی در آنان، عفونت دستگاه تنفسی بیشتر اتفاق می‌افتد. وی اظهار کرد: لوزه سوم جزو تشکیلات لنفاوی حلق است که وظیفه دفاع از بدن در مقابل تهاجم میکروب‌ها و قارچ‌ها را بر عهده دارد.

شریفیان با اشاره به اینکه لوزه سوم در پشت زبان کوچک قرار دارد و با معاینه مستقیم قابل مشاهده نیست، عنوان کرد: التهاب لوزه سوم در سنین دو تا سه سالگی رخ می‌دهد و همچنین در سنین پنج سالگی نیز به اوج خود می‌رسد و پس از آن در افراد بالغ به طورکلی محو می‌شود.

وی اظهار کرد: بزرگی بیش از حد لوزه سوم در کودکان بر اثر آلرژی، عفونت‌های حلق و دستگاه تنفسی است. در صورت شدید بودن التهاب لوزه سوم، کودک در حین خواب خرخر می‌کند و همچنین از طریق دهان تنفس می‌کند.

وی در خصوص علایم بروز سینوزیت خاطرنشان کرد: ترشحات چرکی بینی و حلق، بی‌اشتهایی و عدم رشد، از جمله علائم بروز سینوزیت است که تشخیص اولیه آن توسط متخصصین اطفال، گوش، حلق و بینی یا پزشک عمومی صورت می‌گیرد.

شریفیان در خصوص لزوم برداشتن لوزه سوم، اظهار کرد: لوزه سوم در صورت بروز عوارض باید برداشته شود و نبود آن به دلیل نقش دفاعی کمرنگی که ایفا می‌کند مشکلی برای بدن ایجاد نمی‌کند.
وی تصریح کرد: در صورتی که درمان طبی، استفاده از آنتی بیوتیک و داروی ضد حساسیت در درمان التهاب لوزه سوم مفید نبود برای بهبود مشکل انجام عمل جراحی توصیه می‌شود.

شریفیان در پایان توصیه کرد: والدین باید علائم تنفسی کودک را در حین خواب جدی بگیرند زیرا این عارضه ممکن است منجر به تغییر در صورت، فک و دندان‌های کودک شود.


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان