تبلتی که سیم‌کارت نمی‌خورد (عکس)

مجموعه : علم و فناوری
تبلتی که سیم‌کارت نمی‌خورد (عکس)
 
شاید نخستین چیزی که توجه کاربران را برای خرید یک تبلت به خود جلب می‌کند قیمت آن باشد که تبلت Asus Memo Pad HD از این لحاظ با توجه به امکانات سخت‌افزاری که به کاربر ارائه می‌دهد، توانسته از رقبای خود پیشی بگیرد اما این تبلت کاربردی سیم‌کارت نمی‌خورد و مشکلاتی کوچکی هم در طراحی خود دارد هرچند که از لحاظ سخت‌افزاری قدرتمند است.

طراحی

هنگامی که به طراحی این تبلت 302 گرمی نگاهی می‌اندازیم با یک صفحه مستطیلی شکل که اندازه آن 17.5 سانتی‌متر (7 اینچ) است مواجه می‌شویم که در حال حاضر استاندارد معمول تبلت‌های بازار محسوب می‌شود.

هنگامی که کاربر این تبلت را در دست خود می‌گیرد، میزان استحکام بدنه توجهش را جلب خواهد کرد چراکه بدنه Asus Memo Pad HD پلاستیکی است و به نظر می‌رسد در برابر ضربات نتواند مقاومت لازم را از خود به نمایش بگذارد.

در سمت راست این تبلت دکمه‌هایی برای روشن و خاموش کردن دستگاه و کم و زیاد شدن صدای آن تعبیه شده است. یکی از ایراد‌های Asus Memo Pad HD نحوه طراحی همین دکمه‌هاست چرا که شرکت سازنده آن را در محلی شیب‌دار قرار داده و کاربر هنگامی که تبلت را در دست خود گرفته به راحتی نمی‌تواند برای مثال صدای دستگاه را کم و زیاد کند.

در طرف مقابل یعنی سمت چپ این محصول یک درگاه Micro USB در نظر گرفته شده که کاربر بوسیله آن می‌تواند فایل‌های مورد نیاز خود را به داخل تبلت منتقل کند. همچنین این درگاه نقش ورودی شارژر تبلت را هم بازی می‌کند و کاربر می‌تواند با استفاده از اداپتور مخصوص تبلت را شارژ کند.

تبلتی که سیم‌کارت نمی‌خورد (عکس)

صفحه‌نمایش

اما نقطه‌ی مثبتی که سبب تمایز این تبلت با سایر رقبایش شده صفحه‌نمایش آن است، بهتر است برای درک این موضوع به دو نکته اشاره کنیم.

یکی از عواملی که در کیفیت صفحه‌نمایش تاثیر زیادی می‌گذارد تراکم پیکسلی در هر 2.5 سانتی‌متر (اینچ) مربع است. برای مثال تراکم پیکسلی این تبلت 216 نقطه در هر مربع 2.5 سانتی‌متری است که برای یک تبلت در رنج قیمت 600 تا 800 هزار تومان مناسب به نظر می‌رسد.

نکته دوم که در کیفیت صفحه‌نمایش تاثیرگذار خواهد بود، وضوح آن است. درحقیقت این وضوح با تعداد خط‌های موازی روی صفحه‌نمایش ارتباط مستقیم دارد. برای مثال هنگامی که گفته می‌شود Asus Memo Pad HD وضوحی معادل 800 x 1280 پیکسل دارد این موضوع به این معنی است که میزان خط‌های موازی که کاربر می‌تواند آن را بوسیله چشم مسلح برروی صفحه نمایش ببیند، عدد 800 را به خود اختصاص داده است.

اگر بخواهیم از اصطلاح‌های پیچیده چشم پوشی کنیم بهتر است بگوییم وضوح صفحه‌نمایش Asus Memo Pad HD با توجه به قیمت آن، مناسب است. البته این صفحه‌نمایش ایرادی بزرگ را در خود گنجانده است چراکه مجهز به فناوری محافظ صفحه‌نمایش برای جلوگیری از افتادن خط و خش نیست.

دوربین‌ها

تبلت مورد بحث مجهز به یک دوربین اصلی است که در پشت دستگاه به چشم می‌‍خورد و دوربین دومی هم برای آن در نظر گرفته شده که محل قرارگیری آن بالای صفحه‌نمایش است و بیشتر می‌تواند حکم یک وب‌کم را برای کاربر بازی کند.

دوربین اصلی این تبلت وضوحی معادل پنج مگاپیکسل دارد که کیفیت عکاسی با آن متوسط است. دوربین دوم Asus Memo Pad HD هم یک دوربین 1.2 مگاپیکسلی است که کاربر می‌تواند از آن به عنوان یک آیینه استفاده کرده و همچنین این دوربین می‌تواند به کاربر در گفت‌وگو‌های تصویری اینترنتی کمک زیادی کند.

سخت‌افزار و نرم‌افزار

بارزترین ویژگی که Asus Memo Pad HD را از سایر رقبایش متمایز می‌سازد، سخت افزار آن است. این دستگاه در بررسی‌ها توانست اکثر بازی‌های سنگین را به اجرا دربیاورد. البته این موضوع با توجه به پردازنده چهار هسته‌یی 1.2 گیگاهرتزی که روی این تبلت استفاده شده چندان هم دور از ذهن به نظر نمی‌رسید.

در کنار این پردازنده چهارهسته‌ای یک حافظه موقت قرار گرفته که ظرفیت آن یک گیگابایت است. اطلاعات و داده‌های مربوط به هر برنامه‌ای که می‌خواهد اجرا شود، روی RAM قرار می‌گیرد. دلیل انجام این عمل ایجاد تعادل بین سرعت پردازنده و دیسک سخت است.

از آنجایی که پردازشگرها سرعت بسیار زیادی دارند و سرعت دیسکهای سخت نسبت به آنها پایین است، رم می‌تواند با قرارگیری بین این دو یک تعادل سرعت ایجاد کند.

بنابراین مقدار رم در مواقعی که کاربر نیاز به اجرای چندین برنامه به طور همزمان را دارد و یا از برنامه‌های پر حجم استفاده می‌کند، تأثیر به سزایی در سرعت دستگاه مربوط خواهد داشت.

حداکثر میزان حافظه رم که تاکنون برای دستگاه‌های موبایل تبلت به بازار عرضه شده سه گیگابایت بوده و اکثر تبلت‌ها و گوشی‌های که قیمت بالایی یک میلیون و 200 هزار تومان دارند، مجهز به رم‌های دوگیگابایتی هستند. با توجه به این موضوعات میزان حافظه موقتی که برروی Asus Memo Pad HD قرار گرفته، متوسط است.

یکی از بزرگترین ایرادهای این دستگاه که باعث می‌شود بسیاری از کاربران در هنگام خرید آن منصرف شوند این است که نمی‌توان از سیم‌کارت برروی آن استفاده کرد. همین موضوع باعث می‌شود که تنها راه اتصال کاربر به اینترنت، استفاده از فناوری اینترنت بی‌سیم یا Wi-Fi باشد. با توجه به این موضوع کاربران می‌توانند در خانه از طریق این دستگاه به اینترنت متصل شوند.

از لحاظ میزان ظرفیت داخلی دستگاه، Asus Memo Pad HD در دو ظرفیت هشت و 16 گیگابایتی به بازار فروش عرضه شده که علاوه بر این کاربران می‌توانند به این ظریفت با استفاده از کارت حافظه تا 32 گیگابایت اضافه کنند.

این تبلت مجهز به اندروید 4.2 یعنی جیلی‌بین است که از آخرین ورژن‌های عرضه شده به بازار توسط گوگل به حساب می‌آید.

جمع‌بندی

از لحاظ سخت‌افزاری اگر از نداشتن درگاه سیم‌کارت چشم‌پوشی کنیم، Asus Memo Pad HD با توجه به قیمتی که دارد عملکرد مناسبی را از خود به نمایش گذاشته است اما از لحاظ طراحی هم می‌توان به این تبلت امتیاز پنج از 10 داد چراکه جنس بدنه‌اش چندان مقاوم نیست و علاوه بر این موضوع محل قرارگیری دکمه‌ها کار کاربر را دشوار می‌کند. در کل این تبلت برای افرادی مناسب است که به تبلت به عنوان یک وسیله تفریحی نگاه می‌کنند و یا اتصال همیشگی به اینترنت برای آن‌ها چندان مهم نیست


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان