ramazan
ramazan

غذاهای خوب و بد برای رفع بوی بد دهان

غذاهای خوب و بد برای رفع بوی بد دهان
ترکیبی از رژیم غذایی و بهداشت دهان و دندان بهترین دفاع علیه بوی بد دهان هستند. اگر نفس شما بوی بد می‌دهد، اما بهداشت دهان و دندان شما عالی است، یعنی روزی دو مرتبه مسواک می‌زنید، روزی یک مرتبه نخ دندان استفاده می‌کنید، زبان خود را می‌شویید، ولی همواره نفس شما بوی بد می‌دهد، این مشکل می‌توان به رژیم غذایی شما مربوط باشد.
 
توصیه‌هایی مربوط به سلامت دهان
شاید به نظر شما مساله‌ی بی‌اهمیتی باشد، اما افراد دچار بوی بد دهان، این مشکل را بزرگ‌ترین مشکل خود دانسته و همواره به فکر راهی برای رهایی از این مشکل‌اند. حداقل 50 درصد بالغین در مدت زمانی از زندگی خود به این مشکل مبتلا بوده‌اند. افراد معمولاً این وضعیت را در صبحگاه گزارش می‌کنند و تقریباً 90 درصد بوی بد دهان به دلیل باکتری‌ها ایجاد می‌شود.
 
اما غذاهای خاصی هستند که مصرف آن‌ها می‌تواند برای حداقل چند ساعت تنفس را آلوده کند. در اینجا غذاهای متهم را با هم بررسی می‌کنیم:
 
سیر و پیازها
زمانی که از بوی بد دهان حرف می‌زنیم سیر و پیاز در صدر جدول قرار می‌گیرند. این به دلیل ترکیبات سولفوردار در سیر و پیاز است که در دهان و دستگاه گوارش ماندگار می‌شوند و به گردش خون جذب می‌شوند. هنگامی که فرد نفس می‌کشد، این ترکیبات بودار با هوای بازدمی خارج می‌شود.
 
الکل و قهوه
مصرف الکل و قهوه با ایجاد محیط مناسب برای رشد باکتری‌ها می‌توانند به بوی بد دهان منجر شوند. این مواد همچنین تأثیر بر خشکی دهان دارند و در واقع با کاهش جریان بزاق به زنده ماندن بیشتر باکتری‌های تولیدکننده بوی بد کمک می‌کند.
چندین غذای دیگر نظیر محصولات لبنی، رژیم پر گوشت، آب میوه پرتقال، جوش‌شیرین و … نیز به عنوان عاملین تولید بوی بد در دهان در نظر گرفته می‌شوند.
 
غذاها و نوشیدنی‌هایی که به تنفس شما بوی خوب می‌دهند:
آب
این مایع بدون رنگ و بو، با شست‌وشوی مانده‌های غذا و باکتری‌های همراهان از دهان و دستگاه گوارش، مانع بوی بد دهان می‌شود.
مصرف آب تولید بزاق را بیشتر می‌کند، همچنین مصرف مداوم آب باعث حل کردن مواد تولیدکننده بو در غذاها و نوشیدنی‌ها شده و به تنفس فرد بوی خوب می‌دهد.
 
آدامس بدون قند
جویدن آدامس باعث سست شدن پیوند غذاها و سلول‌های مرده با دندان‌ها، لثه، و زبان شده و ترشح بزاق را افزایش خواهد داد. آدامس‌های بدون قند و شیرین شده توسط زایلیتول به طور ویژه‌ای در مقابله با بوی بد دهان موثرند. چرا که زایلیتول ترکیبی است که رشد باکتری‌های موجود در دهان را مهار می‌کند. برای رسیدن به تأثیرات آدامس حاوی زایلیتول در کاهش بوی بد دهان، بهتر است حداقل پنج دقیقه بعد از صرف غذا آن را مصرف کنید.
 
میوه‌ها و سبزی‌ها
مواد غذایی غنی از ویتامین C، نظیر فلفل قرمز و بروکلی، با ایجاد محیط نامطلوب برای رشد باکتری‌ها از رشد آن‌ها در دهان جلوگیری می‌کنند. این سبزیجات در صورتی که خام مصرف شوند تأثیر بیشتر و بهتری در از بین بردن بوی بد دهان خواهند داشت. یکی از علل این است که هر ماده غذایی ترد و سفتی، با دارا بودن خاصیت ساینده و تراشنده خود می‌تواند باعث پاک شدن پس مانده‌های غذا از دهان و دندان‌ها شود.
 
ماست
محققان ژاپنی دریافته‌اند که مصرف روزانه 3 انس (معادل یک لیوان) ماست بدون شیرین‌کننده، دو بار در روز و برای 6 هفته، با دارا بودن باکتری‌های پروبیوتیک و مفید، می‌تواند به کاهش بوی بد دهان منجر شود. در واقع ترکیبات پروبیوتیک با تأثیر بر ترکیبات سولفیدی و از بین بردن آن‌ها به کاهش بو در دهان منجر خواهند شد. محققان نظر بر آن دارند که ماست‌های حاوی باکتری‌های استرپتوکوک و لاکتوباسیل‌ها برای کاهش بوی دهان بهترین ماست‌ها خواهند بود.
ماست‌های غنی‌شده همچنین منابع عالی از ویتامین D هستند. ویتامین D نیز به نوبه خود در کاهش باکتری‌ها موثر است. از منابع دیگر ویتامین D می‌توان به شیرهای غنی‌شده، ماهی‌ها و تخم‌مرغ اشاره کرد.
 
گیاهان و ادویه‌ها
جعفری حاوی کلروفیل است که می‌تواند در دهان خاصیت گندزدایی داشته باشد. سایر گیاهانی که با در ایجاد بوی خوب در دهان اهمیت دارند شامل: میخک، نعناع و دانه‌های رازیانه هستند. اگرچه به‌کارگیری گیاهان و ادویه‌ها به منظور کاهش بوی بدن بیشتر ریشه قومی و سنتی دارد تا علمی، اما امتحان آن ضرری ندارد!
 

راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان