ramazan
ramazan

سرطان سینه و شیردهی چه ارتباطی با هم دارد

مجموعه : پزشکی
سرطان سینه و شیردهی چه ارتباطی با هم دارد
یک فوق تخصص انکولوژی و هماتولوژی گفت: شیردهی به نوزاد احتمال ابتلا به سرطان پستان را کاهش می دهد.

دکتر سید هادی چاووشی اظهار کرد: نازایی و عدم شیردهی زنان از عوامل ابتلا به سرطان سینه به شمار می‌رود و زنانی که فاصله میان شیردهی آنها زیاد می‌شود یکی از فاکتورهای خطر برای ابتلا به این سرطان را دارا هستند. وی ادامه داد: درد، التهاب، تورم، قرمزی و فرورفتگی نوک سینه از علائم شایع سرطان سینه به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه سرطان پستان وابسته به هورمون است، یادآور شد: زنانی که بیشتر در معرض هورمون استروژن قرار دارند و بچه‌های کمتری به دنیا می آورند احتمال ابتلای آنها به این بیماری بیشتر است. چاووشی خاطرنشان کرد: همه توده‌هایی که در پستان ایجاد و یا توسط خانم‌ ها احساس می‌ شوند لزوما سرطان نیستند و اگر این توده‌ ها سرطانی هم باشند با تشخیص زودرس و اقدام سریع درمان‌ پذیر خواهند بود، اما بسیاری از خانم‌ ها با مشاهده توده در پستان بسیار نگران و مضطرب می ‌شوند و حتی از مراجعه به پزشک هراس دارند.

وی اظهار کرد: حدود 40 درصد از خانم‌ها در دوره‌ای از زندگی توده‌هایی را در پستان خود لمس می‌ کنند.

وی با بیان اینکه باور غلطی است که مردم تصور می کنند سرطان پستان همیشه همراه با توده ‌ای قابل لمس است، ادامه داد: همیشه سرطان‌های پستان با توده همراه نیستند، گاهی اوقات قبل از این که خانمی احساس توده در پستان خود داشته باشد، بعد از انجام ماموگرافی مشخص می ‌شود که او دچار سرطان پستان است چرا که بسیاری از سرطان‌ها هنگام آزمون‌های غربالگری ماموگرافی تشخیص داده می‌ شوند.

وی اظهار کرد: بهتر است که از سن 40 سال به بعد سالانه تست های ماموگرافی توسط پزشک صورت گیرد مخصوصا در افرادی که سابقه فامیلی این بیماری را داشته باشند.


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان