مرتضی احمدی پیشکسوت تلوزیون درگذشت (تصاویر)

مرتضی احمدی پیشکسوت تلوزیون درگذشت (تصاویر)

بی شک همه ما این هنرمند عزیز و محبوب تلوزیون و رادیو را به یاد داریم صدای دلنشین و شاد در صبح جمعه و بازیگری خوب او در تلوزیون این هنرمند پیشکسوت سینما، تلوزیون و رادیو صبح روز یکشنبه 30 آذر ماه 93 دار فانی را وداع گفت. روحش شاد و یادش گرامی.

 

مرتضی احمدی این هنرمند پیشکسوت از سه سال پیش دلیل مشکلات ریوی تحت درمان قرار داشت تا اینکه در روز پایانی پاییز ۹۳ از دنیا رفت.

 

مرتضی احمدی پیشکسوت تلوزیون درگذشت (تصاویر)

ناشر آلبوم‌های مرتضی احمدی درباره درگذشت این هنرمند گفت: این هنرمند پیشکسوت یک ساعت پیش ۳۰ آذرماه در منزلش درگذشت.

 

مرتضی احمدی متولد ۱۳۰۳ از بازیگران سینما و تلویزیون و گوینده رادیو و خواننده ایرانی است. از ماندگارترین آثار احمدی می‌توان به کار صدایی (نوعی دوبله) وی در مجموعه «پینوکیو» اشاره کرد که در آن در نقش «روباه مکار» صداپیشگی کرده است.

 

مرتضی احمدی پیشکسوت تلوزیون درگذشت (تصاویر)

«آرایشگاه زیبا»، «کت‌و‌شلوار خواستگاری»، «دانی‌و‌من» و… از کارهای تلویزیونی مرتضی احمدی است. وی در انیمیشن «شکرستان» هم صداپیشگی کرده است.

 

بیوگرافی:

احمدی در ۱۳۰۳ در جنوب تهران از خانواده ای با اصـالت تفرشی به دنیا آمد. پدرش سَقط فروش بود. برای تـحصیل ابتدا به مکتب و سپس به دبستان منوچهری در میدان گمرک رفت و بعد از آن به دبیرستان شرف و دبیرستان روشن رفت. احـمدی در ۹ مرداد ۱۳۳۴ با یکی از هـمکارانش در راه آهن به نام زهرا جوانشیر ازدواج کرد که در۲۵ اردیبهشت ۱۳۵۰ بر اثر سرطان درگذشت. احـمدی از این ازدواج یک فرزند دختر به نام آزیتا (متولد ۱۳۳۷) و یک فرزند پسر به نام مازیار (متولد ۱۳۴۰) دارد.

 

مرتضی احمدی پیشکسوت تلوزیون درگذشت (تصاویر)

در شانزده سالگی ورزش باستانی و فوتبال را شروع کرد و به هـمراه تیم فوتبال دبیرستانش در مسابقات آموزشگاه های تهران رتبه هایی به دست آورد. بعدها در تیم فوتبال راه آهن تهران و پس از آن در باشگاه راه آهن بازیکن و مربی (تا سال ۱۳۲۵) شد.
پس از چند تلاش آماتوری در تئاتر در ۱۳۲۱ با کمک عده ای از دوستانش «تـماشاخانه ماه» را روبه روی باغ فردوس دایر کرد، ولی پس از چند هفته مـجبور به ترک آنـجا شد. در اوایل پاییز ۱۳۲۲ در تئاتر فرهنگ برای اولین بار پیش پرده خوانی کرد و در نتیجه آن بازیگر تئاتر هم شد.
احـمدی در ۱۳۲۳ به رادیو تهران به کار کردن اشتغال گزید، تا برنامه های کمدی اجرا کند. در دوره های مـختلفی در رادیو کار کرد و از جـمله تیپی به نام «بابا جاهل گریان» اجرا کرد و به سبک های مـختلف ترانه و آواز خواند. در فروردین ۱۳۵۳ نقش اول سریال پربینندهٔ هردمبیل، نوشتهٔ پرویز خطیبی را بازی کرد در نظرخواهی از مردم در سال ۱۳۵۶ به عنوان مـحبوب ترین هنرپیشهٔ رادیو انتخاب شد[۴] .مرتضی احـمدی در ۱۳۲۶ گویندهٔ فیلم های خارجی شد و از اعضای اولیهٔ انـجمن گویندگان و سرپرستان گفتار فیلم (تأسیس در ۱۳۴۲) بود.

 

مرتضی احمدی پیشکسوت تلوزیون درگذشت (تصاویر)


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان