آیا می دانید حلزون ها از کوسه ها برای انسان مرگبارترند!؟

مجموعه : دانستنی ها
آیا می دانید حلزون ها از کوسه ها برای انسان مرگبارترند!؟

حلزون های آرام و بی صدا و مرگ خاموش برای انسان ها!

 

حلزون ها از کوسه ها برای انسان ها مرگبارترند! چرا؟ هرچند که عجیب به نظر می رسد اما حلزون ها در سال موجب مرگ 10 هزار انسان می شوند در حالی که کوسه یا اسب های آبی در سال می توانند تا 520 نفر را بکشند.

 

به گزارش نازوب به نقل از اروپاپرس، دانشمندان اسپانیایی پس از انجام مطالعات به این نتیجه رسیدند که این حیوانات به ظاهر بی ضرر، حامل تب حلزون با نام علمی شیستوزومیازیس، که بیماری خطرناک کشنده ناشی از کرم های انگلی است، هستند.

 

دانشمندان می گویند که حلزون ها آب ها را با انگل های خود آلوده می کنند و هنگامی که این انگل ها از طریق آب وارد بدن می شوند به تخم گذاری در داخل بدن انسان می پردازند که این امر منجر به بیماری کشنده می شود که علائم اولیه آن استفراغ خون و فلجی پاها است.

 

بیماری شیستوزومیازیس چیست؟

 

آیا می دانید حلزون ها از کوسه ها برای انسان مرگبارترند!؟

 

شیستوزومیازیس یا تب کاتایاما، تب حلزون که قبلا با نام بیلهارزیوسیس شناخته می شد، این بیماری بیشتر در روستاها و در افرادی که به علت شغل کشاورزی، ماهیگیری و شالیکاری یا به دلیل نبود آب بهداشتی برای شستشو و حمام از آب غیر سالم استفاده می کنند، مبتلا می شود.

 

نشانه و علائم این بیماری خطرناک

 

بسیاری از افراد خبری از نشانه های این بیماری ندارند. همانطور که قبلا بیماری هماتوبیوم در اهواز بود و انسان تنها میزبان نهایی انگل ها هستند ولی در انواع دیگر علاوه بر انسان، جوندگان و پستانداران هم میزبان نهایی می‌شوند.

 

تصویری از فردی که به تب حلزون مبتلا شده است

 

آیا می دانید حلزون ها از کوسه ها برای انسان مرگبارترند!؟

 

اگر نشانه‌هایی آشکار شود معمولاً 4–6 هفته پس از آلودگی به بیماری است. نخستین نشانه‌های بیماری می‌تواند احساس کسالت و خستگی عمومی باشد.

 

پس از گذشت 12 ساعت از آلودگی فرد آلوده احساس خارش یا سوزش می‌کند که از خراش‌هایی منجر می‌شود که نقطه ورود انگل به بدن است.

 

نشانه‌های دیگری پس از 2–10 هفته از ورود انگل آشکار می‌شود که تب، بدن‌درد، سرفه، اسهال، بدن‌لرزه، و بزرگ شدن غدد را در بر می‌گیرد.

این نشانه‌های می‌تواند به تب حلزونی مختص ماکیان نیز مربوط باشد که فراتر از نشانه‌های گفته‌شده، نشانهٔ دیگری را در انسان‌ها آشکار نمی‌کند.

نشانه‌های دیگر بیماری می‌تواند در مرور زمان که انگل حلزون و تخم‌هایشان در بدن پخش می‌شوند می‌تواند به اشکال مختلفی در بدن آشکار شود.

اگر تخم‌های انگل به مغز یا طناب نخاعی منتقل شوند فرد ممکن است حمله صرع، فلج شدن یا التهاب طناب نخاعی را تجربه کند. که بی شک درمانی برای آن وجود ندارد. پس بسیار محتاط و مراقب سلامتی خود باشید.

 

هم چنین 5 گونه انگل شیستوزوما، عامل ایجاد بیماری هستند که در ایران، تنها یک نوع آن شایع است و شیستوزوما هماتوبیوم (نوع ادراری) نام دارد.

 

آیا می دانید حلزون ها از کوسه ها برای انسان مرگبارترند!؟

 

کارشناسان سازمان بهداشت جهانی تخمین می زنند که 160 میلیون نفر انسان در جهان، به این بیماری آلوده هستند.

 

در این مورد، حیوانی که بیشترین عامل مرگ انسان ها در جهان است، مار است که هر ساله حدود 50 هزار نفر را می کشد، پس از مار، گاز گرفتگی سگ های هار و نیش پشه ‘ تسه تسه’ به ترتیب موجب مرگ 25 هزار و 10 هزار انسان می شوند.

 

بر خلاف این حیوانات، کوسه ها، شیرها و اسب های آبی در سال به ترتیب 10، 100 و 500 نفر را می کشند.


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان