ramazan
ramazan

پروتئین بدن را این گونه تامین کنید

مجموعه : تغذیه مناسب
پروتئین بدن را این گونه تامین کنید

رفع نیاز بدن با معرفی موادی که دارای پروتئین هستند . یکی از اصلی ترین نیاز های روزانه بدن پروتئین است. اصلی ترین منبع پروتئین را گوشت می دانیم ، اما تنها گوشت نیست که حاوی منابع پروتئینی است. در ادامه قصد داریم در رابطه با مواد غذایی که حاوی پروتئین مورد نیاز بدن هستند ، صحبت کنیم.
پروتئین ها یکی از منابع اصلی غذایی و از مهمترین عوامل تشکیل دهنده ساختار بدن محسوب می شوند.

 

متخصصان تغذیه و سلامت تاکید دارند که مصرف منابع غذایی پروتئینی برای کنترل سوخت و ساز و فرآیندهای حیاتی بدن، لازم و ضروری است. امروزه با تاکید متخصصان رژیم های غذایی بر خوردن غذاهای کم چرب و کم کالری، پروتئین که یکی از عناصر موثر در تعیین وزن بدن اما درعین حال از منابع اصلی تغذیه ای است از رژیم غذایی افراد حذف شده و یا مصرف آن به حداقل رسیده است.

 

مطالعات نشان می دهند که کاهش یا عدم مصرف غذاهای پروتئین دار، منجر به پرخوری و اضافه وزن می شود. علاوه بر این، مصرف پروتئین برای رشد و ترمیم عضلات بدن ضروری است.

 

سایت اینترنتی هلت آلیشزنس در مقاله جدید در این باره آورده است اگر قصد دارید یک برنامه غذایی سالم را دنبال کنید در نظر داشته باشید که ۱۰ تا ۳۵ درصد از غذای دریافتی روزانه تان را باید پروتئین ها تشکیل دهند.در این مقاله چند مورد از منابع مهم و مفید مواد غذایی برای تامین پروتئین مورد نیاز بدن ارائه شده که عبارتند از:

 

خشکبار و مغزها

انواع مغزها از جمله پسته، گردو و بادام منابعی سالم وغنی از پروتئین هستند و چربی آنها نیز از نوع چربی اشباع نشده است که باعث انسداد رگ های خونی نمی شود و یکی از عناصر اصلی یک رژیم غذایی سالم به شمار می آیند. همچنین خشکبار و مغزها سرشار از فیبر خوراکی هستند که همراه با پروتئین موجود در آنها، مدت بیشتری شما را سیر نگه می دارند. مطالعات نشان می دهد که بادام سرشار از ویتامین ها، فیبر و مواد معدنی است، کلسترول بد خون را پائین می آورد و به کنترل وزن نیز کمک می کند.

 

تخم مرغ

سازمان قلب آمریکا اخیرا اعلام کرده است که مزایای مصرف متعادل تخم مرغ یعنی کمتر از شش عدد تخم مرغ کامل در هفته بر خطرات ناشی از کلسترول آن غلبه می کند. بنابراین توصیه می شود تخم مرغ را به صورت آب پز مصرف نمائید و از مزایای غذایی آن بهره مند شوید.

 

ماست

ماست بویژه ماست چکیده سرشار از پروتئین است که می تواند به عنوان یک میان وعده سالم مصرف شود.

 

انواع گوشت لخم شامل مرغ و بوقلمون و بره

گوشت بوقلمون منبعی غنی از پروتئین و درعین حال با کالری پایین است. بیشتر گوشت های لخم در هر ۱۰۰ گرم سرو آنها، حدود ۳۰ گرم پروتئین مورد نیاز بدن را تامین می کنند. همچنین توصیه می شود این منابع غنی پروتئینی به صورت آب پز مصرف شوند تا برای بدن زیانی نداشته باشند.

 

تخم ماهی و خاویار

تخم های ماهی از گونه های مختلف و خاویار نیز از منابع غنی پروتئینی محسوب می شوند به طوری که در هر ۱۰۰ گرم تخم ماهی سرو شده ۲۸.۶ گرم پروتئین مورد نیاز بدن تامین می شود.

 

پنیر

پنیر یکی دیگر از منابع غنی از پروتئین است. پنیر کم چرب به همراه میوه جات و سبزیجات می تواند میان وعده مناسبی باشد که بین وعده های غذایی، شما را سیر نگه می دارد.

 

عدس و بادام زمینی

عدس و بادام زمینی نیز از منابع غنی از پروتئین، فیبر و مواد معدنی هستند و همچنین کالری کمی دارند و تقریبا فاقد چربی هستند. از آنجا که عدس خیلی زود پخته می شود و طعم مطبوعی نیز دارد، می توان از آن به عنوان یک وعده غذایی یا یک میان وعده مفید استفاده کرد.

 

تخمه کدو

کدو سرشار از فیبر، مواد معدنی و ویتامین ها است. بررسی ها نشان می دهد که هر ۲۸ گرم تخمه کدو حاوی هشت گرم پروتئین و مقادیر زیادی مواد معدنی شامل پتاسیم، منگنز و آهن است البته از آنجا که این خوردنی حاوی چربی زیاد است لذا باید از زیاده روی در مصرف آن پرهیز کرد.

 

 


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان