ramazan
ramazan

28 دسامبر ، 7 دی در تاریخ دنیا چه گذشت؟ تصاویر

مجموعه : تقویم تاریخ
28 دسامبر ، 7 دی در تاریخ دنیا چه گذشت؟ تصاویر

مروری بر مهم ترین رویدادهای تاریخی جهان در روز 7 دی ماه . امروز 7 دی برابر با 28 دسامبر تقویم میلادی است. روزی که در تاریخ آبستن وقایع و اتفاقات زیادی در ایران و جهان بوده است. به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم.

 

رویداد ها:

1928 – اجباري شدن لباس متحد الشكل

28 دسامبر 1928 (هفتم دي 1307 خورشيدي) دولت وقت اعلام كرد كه از آغاز سال نو (سه ماه بعد) پوشيدن لباس متحد الشكل از سوي مقامات و كارمندان دولت ايران اجباري است و اين تصميم كه به اجرا درآمد مشابه اقدام پتر اول تزار روسيه دو قرن پيش از اين به منظور مدرنيزه كردن روسها بود . هدف از پوشيدن لباس يورنيفورم اين بود كه لباسهاي ايرانيان مشابه لباسهاي عادي اروپائيان باشد كه بعدا تعميم داده شد و حتي با پيژاما بيرون رفتن از خانه و قدم زدن در كوچه و خيابان خلاف شناخته شد و برايش جريمه نقدي تعيين گرديد.

 

28 دسامبر ، 7 دی در تاریخ دنیا چه گذشت؟ تصاویر

2005 – آرنولد دیگر قهرمان نیست

بيست و هفتم دسامبر 2005، به تصويب شوراي شهر گراس در اتريش، شبانه نام «شوارتزنگر» بازيگر فيلم، ورزشكار زيبايي اندام و فرماندار انتخابي كاليفرنيا از روي ورزشگاه 15 هزار و سيصد نفري اين شهر برداشته شد. ماموران شهرداري با برداشتن حروف فلزي 20 گانه نام شوارتزنگر، اين تصميم شوراي شهر را كه به خواست مردم گرفته شده بود اجرا كردند و استاديوم به نام قديمي خود بازگشت داده شد.

 

28 دسامبر ، 7 دی در تاریخ دنیا چه گذشت؟ تصاویر

شهر گراس زادگاه شوارتزنگر است كه پس از انتخاب شدن او به فرمانداري كاليفرنيا، ورزشگاه شهر به نام او تجديد نام داده شده بود. دليل تغيير نام ورزشگاه اين بود كه شوارتزنگر حاضر نشده بود مجازات اعدام «ستانلي ويليامز» را به حبس ابد تبديل كند و وي در دسامبر 2005 ( چند روز پيش از تصميم شوراي شهر گراس) اعدام شد. در اروپا، مجازات اعدام لغو شده است. مردم گراس در نامه هاي خود به شوراي شهر «اعدام» ويليامز را محكوم كرده و نوشته بودند كه ويليامز با تاليف چند كتاب و ايراد سخنراني ضبط شده ثابت كرده بود كه اصلاح شده و ديگر نيازي به كشتن او نبود، اعدام يك وحشيگري است (عملي بربريك).

 

شوارتزنگر كه يك جمهوريخواه (محافظه كار) است با رعايت سياستهاي اين حزب با بخشودن ويليامز موافقت نكرده بود و عمل او «سياسي» و به خاطر حفظ مقام تلقي شده بود. مردم گراس شعار مي دادند: نخست انسانيت، بعد سياست.

 

1482 – پيمان صلح آترشت Atrecht به جنگ هشتاد ساله پايان داد و وضعيت هلند در قبال اسپانيا را روشن ساخت.

 

1828 – يك زمين لرزه شديد در منطقه «اچيكو» ژاپن باعث مرگ بيش از 30 هزار تن و ويراني فراوان شد.

 

۱۹۷۲ – کیم ایل سونگ به عنوان رئیس جمهور در کره شمالی به قدرت رسید.

 

28 دسامبر ، 7 دی در تاریخ دنیا چه گذشت؟ تصاویر

1895 – به نمايش درآمدن اولين فيلم جهان در پاريس و سالگرد ايجاد سينما

نيمه دوم قرن نوزدهم، يكي از پربارترين دوران‏ها براي اختراعات و اكتشافاتي است كه آثار و نتايج آن در قرن بيستم هم برجاي ماند. به طوري كه بسياري از پيشرفت‏هاي علمي و صنعتي و پزشكي در قرن بعد كه چهره جهان را تغيير داد در واقع ادامه و تكميل اختراعات و اكتشافات نيمه دوم قرن نوزدهم است. اختراع سينما نيز مربوط به اواخر قرن نوزدهم بود. اولين نمونه فيلم يا تصاوير متحرك به وسيله اديسون مبتكر معروف امريكايى ساخته شد و او در سال 1888م اين اختراع خود را در امريكا ثبت كرد ولي آن را تعقيب ننمود و به كارها علمي ديگر پرداخت. در اين زمان يك مخترع فرانسوي به نام لويى لومْيِر اين فكر را دنبال كرد و در سال 1895م چند صحنه از وقايع روزمره و نمايش‏هاي كوتاه كمدي را فيلم برداري نمود.

 

او در روز 28 دسامبر آن سال اين فيلم را در يك سالن كوچك زيرزميني در پاريس به معرض نمايش گذاشت. اين نمايش با استقبال فراواني روبرو شد و طي چند سال، نخستين سالن‏هاي سينما در پاريس و لندن و نيويورك شروع به كار كردند. ولي فيلم‏هايى كه طي اين سال‏ها به معرض نمايش گذاشته مي‏شد، تركيبي از نمايش‏هاي كوتاه و صحنه‏هاي زندگي روزمره يا مناظر طبيعي به صورت صامت و بي‏صدا بود و سينما در سال‏هاي قرن بيستم رونق بيشتري يافت. در سال‏هاي بعد، دستگاه‏هاي پيشرفته براي ضبط و نمايش آثار سينمايي ساخته شد و به تدريج سينماهاي متعددي با استانداردهاي نوين، در تمامي كشورها داير گرديد.

 

28 دسامبر ، 7 دی در تاریخ دنیا چه گذشت؟ تصاویر

1774 – كشف اكسيژن

ژوزف پريسْتْلي، شيمي‏دان معروف انگليسي طي آزمايش‏هاي خود موفق شد تا در 28 دسامبر 1774م، گاز اكسيژن را كشف كند. اكسيژن گازي بي‏رنگ، بي بو و نامرئي است كه نزديك به نيمي از اتم‏هاي جهان را شامل مي‏شود. پريستلي، از گرما دادن اكسيد جيوه قرمز به وجود اكسيژن پي برد، اما به اهميت آن واقف نشد و بعدها دانشمندان ديگر آن را اكسيژن ناميدند. اكسيژن نقش مهمي در حيات آدمي ايفا مي‏كند چرا كه به هنگام تنفسْ، به درون بدن مي‏رود و با غذا تركيب مي‏شود. حاصل اين عمل، توليد انرژي است كه در راه زنده ماندن و كار كردن مصرف مي‏گردد. اكسيژن موجود در هوا باعث مي‏شود اشياء هنگام گرم شدن بسوزند؛ حتي بدن انسان از سوختن خفيف اكسيژن نيرو مي‏گيرد و توان كار پيدا مي‏كند. هيچ شي‏ء بدون وجود اكسيژن آتش نمي‏گيرد و با شعله‏ور شدن شي‏ء، گازهاي حاصل از آن، با اكسيژن موجود در هوا تركيب مي‏شوند كه در نتيجه، نور و روشنايي به وجود مي‏آيد.

 

28 دسامبر ، 7 دی در تاریخ دنیا چه گذشت؟ تصاویر

ژوزف پريسْتْلي

1358 ش – فرمان امام خميني براي تشكيل نهضت سوادآموزي

در هفتم دي ماه 1358، حضرت امام، فرمان بسيج عمومي براي مبارزه با بي‏سوادي در كشور و تشكيل نهضت سوادآموزي را صادر كردند. در اين فرمان، به همه مردم ايران، توصيه شده بود كه در اين نهضت مردمي شركت كنند و در باسواد كردن افراد بي‏سواد، بكوشند. براساس آخرين گزارش‏هاي منتشره، ميزان با سوادي در ايران به طور چشمگيري افزايش يافته و ايران اسلامي از چهارچوب كشورهاي بي‏سواد جهان خارج و در رديفِ كشورهاي باسواد قرار گرفته است. در سال 1355 تنها 47 درصد جمعيت شش سال به بالا با سواد بوده‏اند كه اين رقم در آغاز دهه سوم انقلاب اسلامي، هشتاد درصد مي‏باشد.

 

زادروزها

۱۸۵۶ – زادروز توماس وودرو ویلسون بیست و هشتمین رئیس جمهور ایالات متحده
۱۹۰۳ – زادروز جان فون نویمان ریاضیدان و دانشمند آمریکایی مجاری الاصل

 

۱۹۵۴ – زادروز دنزل واشنگتن کارگردان و بازیگر آمریکایی

28 دسامبر ، 7 دی در تاریخ دنیا چه گذشت؟ تصاویر

توماس وودرو ویلسون

۱۹۵۵ – زادروز لیو شیائوبو نویسنده ، فعال حقوق بشر و زندانی سیاسی چینی ، برنده جایزه صلح نوبل سال ۱۹۱۰
۱۹۶۹ – زادروز لینوس توروالدز مهندس نرم‌افزار فنلاندی ،آغازگر و توسعه دهنده هسته لینوکس و همچنین نرم‌افزار گیت

28 دسامبر ، 7 دی در تاریخ دنیا چه گذشت؟ تصاویر

دنزل واشنگتن

درگذشت‌ها

۱۶۹۴ – درگذشت ماری دوم ملکه انگلیس ، اسکاتلند و ایرلند
۱۹۳۷ – درگذشت موریس راول آهنگساز و نوازنده فرانسوی

28 دسامبر ، 7 دی در تاریخ دنیا چه گذشت؟ تصاویر

ماری دوم ملکه انگلیس

۱۹۴۷ – درگذشت ویکتور امانوئل سوم پادشاه ایتالیا
۱۹۶۳ – درگذشت پل هیندمیت آهنگساز، رهبر ارکستر و نوازنده آلتو آلمانی
۲۰۰۴ – درگذشت سوزان سونتاگ نویسنده، نظریه‌پرداز ادبی و فعال سیاسی آمریکایی

 

 

۲۰۰۷ -درگذشت آیدین نیکخواه بهرامی عضو تیم ملی بسکتبال ایران

28 دسامبر ، 7 دی در تاریخ دنیا چه گذشت؟ تصاویر

آیدین نیکخواه بهرامی

 

 


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان