ramazan
ramazan

ماجرای وحشتناک قتل جوان ایرانی در انگلستان و سوزاندن آن (تصاویر)

ماجرای وحشتناک قتل جوان ایرانی در انگلستان و سوزاندن آن (تصاویر)

جزئیات کامل قتل وحشتناک و هولناک جوان ایرانی و سوزاندن وی:

 

دادستانی انگلستان اعلام کرد که افسران پلیس این کشور در جریان قتل و سوزانده شدن یک جوان ایرانی به‌دلیل اهمال‌کاری مورد محاکمه قرار می‌گیرند.

 

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم؛ چندی پیش کمیسیون مستقل شکایات پلیس انگلستان پرونده‌ افراد اهمال‌کار در ماجرای قتل و سوزانده شدن یک جوان ایرانی را در اکتبر 2014 به دادستانی انگلستان ارائه کرده است. در این پرونده به چگونگی واکنش افسران پلیس به رویدادها و تماس‌های مرتبط با مرحوم بیژن ابراهیمی پرداخته شده است.

 

ماجرای وحشتناک قتل جوان ایرانی در انگلستان و سوزاندن آن (تصاویر)

اکنون دادستانی اعلام کرده است که سه پاسبان پلیس و یک افسر پشتیبان به‌اتهام اهمال در این پرونده محاکمه خواهند شد.

 

بیژن ابراهیمی 44ساله، توسط لی جیمز در 14 جولای 2013 تا حد مرگ مورد ضرب‌ و جرح قرار گرفته و سپس جسد وی سوزانده شد. لی جیمز ادعا می‌کرد که بیژن ابراهیمی کودک‌آزار است، ادعایی که پلیس انگلستان آن را رد کرده است.

 

ماجرای وحشتناک قتل جوان ایرانی در انگلستان و سوزاندن آن (تصاویر)

جیمز بعدها به حبس ابد محکوم شد و استفان نورلی، همسایه وی، به‌دلیل معاونت در جرم به چهار سال زندان محکوم گردید.

 

در گزارش حاضر ماجرای این جنایت وحشیانه بار دیگر مورد بازخوانی قرار می‌گیرد.

 

بیژن ابراهیمی ایرانی معلولی بود که در سال 2001 به انگلیس مهاجرت کرده در شهر بریستول این کشور که اهالی آن به نژادپرستی معروفند؛ زندگی می‌کرد. او در ماه جولای به‌دست عده‌ای از اراذل و اوباش بریستول به‌طرز فجیعی به قتل رسید و جسد او با ریختن بنزین روی آن به آتش کشیده شد. او بارها از آزار و اذیت همسایگانش نزد پلیس شکایت کرده بود اما پلیس به شکایات او رسیدگی نمی‌کرد و ادعاهای او را غلوآمیز می‌دانست و خواستار مدارک و شواهد بیشتری درباره آزار رساندن همسایگان نژادپرست انگلیسی می‌شد.

 

اقدامات نژادپرستانه در جامعه انگلیس رو به افزایش است.

 

ماجرای وحشتناک قتل جوان ایرانی در انگلستان و سوزاندن آن (تصاویر)

جنایت نژادپرستانه در بریستول
لی جیمز و استفن نورلی سردسته اراذل و اوباشی بودند که به‌بهانه‌ای واهی بیژن را مورد ضرب و شتم قرار داده با ضربه زدن به سرش او را بیهوش می‌کنند. این دو نفر سپس برای تکمیل جنایت نژادپرستانه خود جسد نیمه‌جان بیژن را در محله به آتش می‌کشند و دوربین‌های مداربسته اطراف محل حادثه نیز این جنایت هولناک را ثبت می‌کند. این قتل بازتاب وسیعی در رسانه‌های محلی یافته اغلب مردم و مسئولان شهر و پلیس، که خود در این پرونده متهم است؛ از قتل فجیع بیژن ابراز تأسف می‌کنند و منتظر رأی دادگاه می‌مانند.

 

بیژن ابراهیمی ایرانی معلولی بود که در سال 2001 به انگلیس مهاجرت کرده در شهر بریستول این کشور زندگی می‌کرد.

 

اما بهانه دست زدن به این جنایت نژادپرستانه چه بوده است؟ ماجرا از هنگامی شروع ‌شد که نوجوانان و جوانان انگلیسی و شرور محله متوجه زندگی یک مهاجر در همسایگی خود شدند، مهاجری که تنها زندگی می‌کرد و علاقه وافری به پرورش گل و گیاه داشت. اوباش انگلیسی راهی برای اذیت او پیدا کردند و با از بین بردن و تخریب گلدان‌ها و گیاهان باغچه‌ مقابل خانه بیژن او را آزار دادند. بیژن که در برابر عده‌ای شرور در دفاع از آسایش روانی خود کاری از پیش نمی‌برد به پلیس مراجعه می‌کند ولی پلیس گفته‌های او را بزرگ‌نمایی تلقی کرده از او مدارک بیشتری می‌خواهد.

 

ماجرای وحشتناک قتل جوان ایرانی در انگلستان و سوزاندن آن (تصاویر)

ابراهیمی تنها زندگی می‌کرد و علاقه وافری به پرورش گل و گیاه داشت.

 

بیژن با تهیه یک دوربین عکاسی و گرفتن عکس‌ها و فیلم‌هایی از اقدامات شرورانه اراذل و اوباش سعی می‌کند برای پلیس مدارکی قابل اعتنا جمع‌آوری کند. در برابر این حرکت بیژن، برخی از همسایگان و اراذل و اوباش عکس گرفتن بیژن از مزاحمین را به‌دلیل داشتن نظر سوء به نوجوانان جلوه داده به او تهمت انحراف جنسی می‌زنند. بدین ترتیب جامعه‌ای که خود به‌شدت از پدوفیلیا رنج می‌برد؛ بیژن را متهم به این انحراف می‌کند. درنتیجه با گزارش به پلیس موجبات دستگیری بیژن را فراهم می‌کنند. بدین ترتیب جای شاکی و متهم در اداره پلیس عوض می‌شود و بیژن به‌اتهام «اخلال در آسایش» برای توضیح به پاسگاه پلیس برده می‌شود! اما با توضیحات او پلیس پی به بی‌گناهی بیژن می‌برد و او را آزاد می‌کند.

 

ماجرای وحشتناک قتل جوان ایرانی در انگلستان و سوزاندن آن (تصاویر)

ماجرای هولناک قتل بیژن در مطبوعات انگلیس بازتاب گسترده‌ای داشته است.

 

بیژن به خانه برمی‌گردد اما اراذل و اوباش با دیدن این‌که اتفاق خاصی نیفتاد شدت آزار و اذیت را بیشتر می‌کنند، به پنجره‌هایش ادرار می‌ریزند و در باغچه‌اش مدفوع انسان و سگ پرتاب می‌کنند. به‌علاوه یک فیلم ویدیویی بین اسناد و مدارک این جنایت وجود دارد که نشان می‌دهد بیژن 44ساله قبل از مرگش توسط یکی از جنایتکاران، جیمز، تهدید می‌شود. به‌دنبال تهدید، بیژن با پلیس تماس گرفته از آنها برای حفظ امنیت خود کمک می‌خواهد.

 

ماجرای وحشتناک قتل جوان ایرانی در انگلستان و سوزاندن آن (تصاویر)

لی جیمز، متهم اصلی پرونده قتل ابراهیمی

پلیس بریستول باز توجهی به گفته‌های بیژن نمی‌کند و راه را برای انتقام نژادپرستان باز می‌گذارد و در نتیجه در ساعت 1 و 35 دقیقه بامداد روز بعد از حضور بیژن در اداره پلیس، دوربین مداربسته موجود در منطقه یک آتش‌سوزی به‌مدت 10 دقیقه را ثبت می‌کند. چیزی که در آتش می‌سوخت جسد نیمه‌جان بیژن بود که جیمز به‌طور مکرر با لگد به سر او زده و گفته بود: «این رو هم داشته باش!» بر اساس گزارش پزشکی قانونی، چندین ضربه سنگین به سر و صورت بیژن وارد شده و باعث مرگ او شده است.

 

ماجرای وحشتناک قتل جوان ایرانی در انگلستان و سوزاندن آن (تصاویر)

استیو نورلی، متهم ردیف دوم

دادگاه انگلیسی
تا روز صدور رأی، دادگاه طی چند جلسه به این پرونده رسیدگی کرده بود تا این‌که روز پنج‌شنبه نهم آذرماه قاضی سایمون خطاب به متهمان گفت: ادعاهای مطرح‌شده علیه آقای ابراهیمی بی‌اساس بوده و عمل شما قتلی بی‌رحمانه و ناعادلانه محسوب می‌شود. قاضی سایمون هنگام صدور رأی خود، قتل بیژن ابراهیمی را عمیقاً تکان دهنده خواند و متهم اصلی پرونده را به چیزی که قوانین انگلیس آن را حبس ابد می‌خواند؛ محکوم کرد. بدین ترتیب «لی جیمز» که در رسیدگی‌های پیشین به قتل بیژن اعتراف کرده بود به حبس ابد با حداقل 18 سال زندان، محکوم شد. این رأی بدین معنی است که پس از 18 سال می‌تواند آزاد شود و احتمالاً سراغ بیژن‌های دیگر و جنایت‌های نژادپرستانه مشابه برود. متهم دیگر، استیو نورلی، نیز به‌جرم همدستی در این قتل فجیع به 4 سال زندان محکوم شد.

 

ماجرای وحشتناک قتل جوان ایرانی در انگلستان و سوزاندن آن (تصاویر)

محل سوزاندن جسد نیمه‌جان بیژن ابراهیمی

پلیس انگلیس: شریک جرم
این‌که پلیس پس از بازجویی از بیژن و وقوف بر بی‌گناهی وی به درخواست او برای حفاظت از جانش توجهی نکرده، باعث اعتراضات شدیدی نسبت به عملکرد پلیس در این حادثه ناگوار شده و در واقع پلیس را به‌نوعی شریک جرم قرار داده است. پلیس همچنین تأکید کرده است که بیژن هیچ تصویر نامناسبی از کودکان نگرفته بوده و سخنگوی پلیس بر بی‌گناه بودن ابراهیمی اذعان کرده است. از سوی دیگر به‌دلیل کم‌کاری‌ در رابطه با حفاظت از جان بیژن در برابر حملات نژادپرستان، سه مأمور پلیس فعلاً از کار تعلیق شده و دو نفر دیگر نیز توبیخ انضباطی دریافت کرده‌اند.

 

ماجرای وحشتناک قتل جوان ایرانی در انگلستان و سوزاندن آن (تصاویر)

بیژن پیش از حمله اوباش به خانه‌اش در تماس تلفنی خواستار کمک و محافظت از جانب پلیس شد ولی مأموران توجهی به استمداد او نکردند.

 

فرمانده پلیس بریستول، نیک کاگان، با اشاره ضمنی به کوتاهی پلیس در این حادثه با تأسف گفته است: «چرا ما به‌شکل بهتری با این مرد بیچاره رفتار نکردیم؟» کمیسیون مستقل رسیدگی به شکایات از پلیس در حال بررسی این پرونده و نحوه رفتار پلیس بریستول با بیژن ابراهیمی است. منیژه ابراهیمی، خواهر مقتول ضمن انتقاد از کم‌کاری پلیس، در دادگاه خطاب به قاضی گفته است: «برادرم در لحظات خطر و پیش از حمله اوباش به خانه‌اش در تماس تلفنی خواستار کمک و محافظت از جانب پلیس شده بود ولی مأموران توجهی به استمداد او نکردند و باعث مرگش شدند».

 

ماجرای وحشتناک قتل جوان ایرانی در انگلستان و سوزاندن آن (تصاویر)

بیژن ابراهیمی در این خانه ساکن بود و در اطراف آن چندین گلدان‌ خود را نگه‌داری می‌کرد.

 

اقدامات و واکنش‌های وزارت امور خارجه
در آستانه صدور رأی دادگاه جانیان بریستول، معاون پارلمانی، کنسولی و امور ایرانیان وزارت خارجه، حسن قشقاوی، در هشتم آبان ماه از پیگیری این وزارتخانه درباره قتل و سوزانده شدن جسد بیژن در انگلستان خبر داد و گفت: «وزارت امور خارجه پیگیری‌های لازم دراین‌‌باره را انجام می‌دهد. در وزارت امور خارجه جلسه‌ای تشکیل و مقرر شد در مورد کشته و سوزانده شدن جسد یک ایرانی در شهر بریستول انگلیس اقدامات لازم انجام شود».

 

ماجرای وحشتناک قتل جوان ایرانی در انگلستان و سوزاندن آن (تصاویر)

پلیس بریستول به کم‌کاری خود در حفاظت از جان بیژن اعتراف کرده است.

 

همچنین روز دوشنبه سیزدهم آبان ماه نیز مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه با ابراز ناراحتی از بروز چنین اتفاقاتی گفت: برای رسیدگی به این موضوع جلسه ویژه‌ای را در وزارت امور خارجه تشکیل دادیم. اراده‌مان بر این است تا برگزاری دادگاه و محاکمه عادلانه عوامل این اقدام، موضوع را با جدیت پیگیری کنیم. کارهای رسمی و اداری که برای رسیدگی به این موضوع لازم است در جریان می‌باشد. متأسفانه در گذشته هم اتفاقاتی از این دست که منجر به قتل شهروندان ایرانی در بریتانیا شده وجود دارد».

 

محل ضرب و شتم بیژن ابراهیمی به‌دست اراذل و اوباش انگلیسی

 

ماجرای وحشتناک قتل جوان ایرانی در انگلستان و سوزاندن آن (تصاویر)

نژادپرستی ساختاری در انگلیس
نژادپرستی آنگلوساکسونی از بدیهیات تاریخ معاصر است به‌طوری که هیچ‌گاه و در هیچ برهه‌ای، روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها از اخبار مربوط به برخوردهای تبعیض‌آمیز نژادپرستانه در انگلیس خالی نبوده‌اند. در انگلیس استانداردهای زندگی برای رنگین‌پوستان و اقلیت‌ها بسیار پایین‌تر از خود آنگلوساکسون‌ها است. آمارها نشان می‌دهند از هر دو سیاه‌پوست در انگلیس یک نفر بی‌کار است و سیاه‌پوستان شدیداً تحت فشارها و برخوردهای نژادپرستانه پلیس این کشور قرار دارند. علاوه بر رنگین‌پوستان، برخی از گروه‌های دینی اعم از مسلمان و مسیحی نیز از نگاه تبعیض‌آمیز و نژادپرستانه آنگلوساکسون‌ها رنج فراوان می‌برند. در زیر به چند مورد از اقدامات نژادپرستانه گزارش شده در سال‌های اخیر اشاره می‌کنیم:

 

در انگلیس استانداردهای زندگی برای رنگین‌پوستان و اقلیت‌ها بسیار پایین‌تر از چیزی است که برای آنگلوساکسون‌ها فراهم است.

 

ماجرای وحشتناک قتل جوان ایرانی در انگلستان و سوزاندن آن (تصاویر)

مدارس
بررسی‌های انجام گرفته در مدارس انگلیس نشان می‌دهد که نسل جوان این کشور به‌شدت با تصورات نژادپرستانه پرورش می‌یابند. بین سال‌های 2007 تا 2011 در مدارس این کشور نزدیک به 88 هزار مورد برخورد نژادپرستانه با دانش‌آموزان اقلیت رخ داده است که شامل هتاکی‌های لفظی و نیز برخوردهای فیزیکی بسیاری بوده است.

 

این آمار در حالی روند رو به رشد دارد که اخیراً دولت انگلیس نیز اقدامات سختگیرانه‌تری علیه مهاجران ساکن در این کشور در پیش گرفته است. با این‌که امروزه نژادپرستی به یک موضوع بسیار ملموس در مدارس انگلیس تبدیل شده ولی اکثر موارد این برخوردهای نژادپرستانه به‌طور دقیق گزارش نمی‌شود، زیرا قربانیان با واقف بودن به اینکه حمایتی از آنها نخواهد شد برای جلوگیری از بدتر شدن وضعیت از گزارش چشم‌پوشی می‌کنند.

 

در مدارس انگلیس دانش‌آموزان رنگین‌پوست و نیز اقلیت‌های دینی آزارهای نژادپرستانه بسیاری را تحمل می‌کنند.

 

ماجرای وحشتناک قتل جوان ایرانی در انگلستان و سوزاندن آن (تصاویر)

مساجد و مسلمانان
مسلمانان انگلیس مهمترین قربانیان نژادپرستی در این کشور را تشکیل می‌دهند. در جولای 2013 شورای اسلامی بریتانیا که بزرگ‌ترین سازمان اسلامی انگلیس است از دولت خواست که به افزایش وسیع خشونت علیه مسلمانان بریتانیا پاسخی بسیار محکم‌تر بدهد. «فاروق مراد» رئیس کل شورای اسلامی بریتانیا از بمب‌گذاری در 3 مسجد در انگلیس خبر داد و خواستار پیشگیری از این نوع اقدامات نژادپرستانه شد. طبق گزارش پلیس لندن از آوریل 2009 تا جولای سال جاری نزدیک به 800 فقره جرم نژادپرستانه علیه مسلمانان به وقوع پیوسته است.

 

از آوریل 2009 تا جولای سال جاری علیه مسلمانان انگلیس نزدیک به 800 فقره جرم نژادپرستانه به وقوع پیوسته است.

 

در یکی از فجیع‌ترین جنایت‌ها علیه مسلمانان انگلیس، در دوازدهم سپتامبر سال جاری (22 شهریور ماه) یک جوان نوزده‌ساله انگلیسی خانه یک خانواده مسلمان را در شهر لستر آتش زده چهار عضو این خانواده را در شعله‌های آتش سوزاند. در این اقدام نژادپرستانه محمد توفیق الستار همسر و سه فرزند جوان خود به‌نام‌های «شهنیلا توفیق»، جمال، بلال و زینب را از دست داد. الستار در جامعه مسلمانان انگلیس فردی سرشناس است که به‌ظن پلیس هدف یک اقدام انتقام‌جویانه قرار گرفته است.

 

ماجرای وحشتناک قتل جوان ایرانی در انگلستان و سوزاندن آن (تصاویر)

مسلمانان انگلیس مهمترین قربانیان نژادپرستی در این کشور را تشکیل می‌دهند.

 

ورزش
نژادپرستی در همه شئون زندگی انگلیسی‌ها رسوخ کرده حتی ورزش این کشور نیز از این پدیده زشت در امان نیست، به‌طوری که در فوریه 2012 میلادی دفتر نخست وزیری انگلیس اعلام کرد نخست وزیر و وزیر فرهنگ این کشور برای مقابله با رواج نژادپرستی در فوتبال، با مسئولان و بازیکنان فوتبال این کشور نشستی برگزار خواهند کرد تا درباره این مشکل به رایزنی بپردازند.

 

نژادپرستی حتی در میادین ورزشی انگلیس نیز دیده می‌شود.

 

در یکی از مهمترین موارد تحرکات نژادپرستانه در میادین فوتبال انگلیس، لوییس سوارز، مهاجم لیورپول، به پاتریس اورا مدافع سیاه‌پوست منچستر یونایتد توهین‌های نژادپرستانه کرده است. سوارز حتی پس از محروم و جریمه شدن به‌دلیل این کارش در دیدار دوباره دو تیم از دست دادن با اورا خودداری کرد. جان تری، مدافع تیم چلسی نیز در جریان مسابقه با تیم کوئینز پارک رنجرز به آنتوان فردیناند، بازیکن این تیم توهین نژادپرستانه کرده بود. این‌گونه اعمال او در پس گرفتن بازوبند کاپیتانی تیم ملی انگلیس از او مؤثر بود.

 

ماجرای وحشتناک قتل جوان ایرانی در انگلستان و سوزاندن آن (تصاویر)

مصاحبه خواهر بیژن با صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران

دیوید کامرون درباره شیوع نژادپرستی در فوتبال انگلیس می‌گوید: «پیام من واضح است، ما نژادپرستی را در بریتانیا تحمل نخواهیم کرد. نژادپرستی در جامعه ما هیچ جایی ندارد و آن را از بین خواهیم برد! مسئولان فوتبال، باشگاه‌ها و بازیکنان برای مقابله با این مسئله نقش مهمی به‌عهده دارند و باید الگوی دیگران باشند.» کامرون در حالی از عدم تحمل نژادپرستی در انگلیس سخن به میان می‌آورد که جامعه این کشور هرروز شاهد نوع جدیدی از تحرکات نژادپرستانه در سطوح مختلف خود است و نژادپرستی حتی در کلیساهای انگلیس نیز دیده می‌شود:

 

دکتر «جان سنتامو» سیاه‌پوست متولد اوگاندا، اسقف اعظم شهر یورک

 

کلیسا
دکتر «جان سنتامو» سیاه‌پوست متولد اوگاندا، اسقف اعظم شهر یورک انگلیس است و به‌کرّات در کلیسای این کشور با برخوردهای نژادپرستانه مواجه بوده است. یکی از مقامات کلیسای شهر یورک عنوان می‌کند که بین برخوردهایی که با سنتامو می‌شود با برخوردی که با دیگر اسقف‌ها در انگلیس می‌شود، تفاوت زیادی وجود دارد. حتی عده‌ای از مقامات کلیسا با انتصاب سنتامو به‌عنوان اسقف شهر یورک به‌دلیل سیاه‌پوست بودن او مخالف بوده‌اند. برخی از مردم انگلیس اجازه نمی‌دهند آیین تدفین اموات آنها به دست یک کشیش سیاه‌پوست اجرا شود.

 

 


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان