طرز تهیه ی رنگینك

طرز تهیه ی رنگینك

رنگینك یكی دیگر از خوشمزه‌ترین شیرینی‌های رمضانی است و در میان ساكنان شهرهای جنوبی كشور – به‌خصوص استان‌های فارس، خوزستان و كرمان – علاقه‌مندان زیادی دارد.

در ضمن این شیرینی برای مهمانی‌های رسمی، افطاری بسیار مناسبی است.

مواد لازم برای 5 نفر:

– آرد گندم 500گرم
– روغن 300گرم
– خاك قند 130 گرم
– رطب یا خرمای سیاه 500 گرم
– پسته چرخ‌كرده، یك قاشق سوپ‌خوری
– هل كوبیده، نصف قاشق مرباخوری
– پودر دارچین، یك قاشق سوپ‌خوری سرپر
– مغز گردو 130 گرم

طرز تهیه:

1 – تابه نچسبی آماده كنید و روغن را داخل آن بریزید و روی شعله متوسط اجاق گاز قرار دهید تا داغ شود. آرد را پس از الك كردن داخل روغن بریزید و سپس حرارت اجاق گاز را كم كنید و مرتب آن را هم بزنید تا آرد كاملا سرخ شود و تغییر رنگ پیدا كند.
2 – وقتی كه آرد طلایی رنگ شد، تابه را از روی شعله اجاق گاز بردارید و كناری بگذارید تا كمی سرد شود.
نكته: شما می‌توانید مقدار روغن ذكر شده در مواد لازم را با تركیب نصف كره و نصف روغن مایع فراهم كنید؛ به این ترتیب با افزودن كره به شیرینی، عطر خوشایندی در آن ایجاد می‌شود.

3 – پس از سرد شدن آرد سرخ شده در روغن، خاك قند و دارچین و هل كوبیده را به آرد سرخ شده اضافه كرده و خوب با هم مخلوط كنید.
4 – خرماها را بشویید و به وسیله چاقو در هر كدام شكافی ایجاد كرده و هسته آنها را خارج كنید، سپس در سبدی بگذارید تا آب حاصل از شست‌وشوی آنها خشك شود. یادتان نرود كه داخل هر یك از خرماها، یك تكه مغز گردو بگذارید.
نكته: در صورت نداشتن وقت كافی می‌توانید از خرماهایی استفاده كنید كه به صورت آماده (با مغز گردو در داخل آنها) عرضه می‌شوند.

5 – نصف مقدار آرد سرخ شده را در ظرف مسطحی بریزید و با پشت قاشق سطح روی آن را صاف كنید، سپس خرماها را روی آن بچینید و كمی دارچین روی آن بپاشید.
6 – حالا با بقیه آرد سرخ شده روی خرماها را به طور كامل بپوشانید و باز با فشار پشت قاشق، سطح آن را صاف كنید تا لایه‌ها به هم بچسبند. سپس كمی خاك قند و دارچین روی آن بپاشید. پسته چرخ كرده را نیز روی آن بریزید و در پایان با یك چاقوی شیرینی آن را به صورت لوزی یا چهارگوش‌های مساوی ببرید و در ظرف مورد نظر برای سرو بچینید.


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان