ramazan
ramazan

عکس های دیدنی از کشف یک روباه عجیب و زیبا

عکس های دیدنی از کشف یک روباه عجیب و زیبا
به گزارش ناز وب به نقل از نشنال جئوگرافیک، گستره زندگی فنک بیابان‌های عربستان و صحراهای شمال آفریقا است. عادت شبگردی این حیوان به آنها کمک می‌کند تا در برابر گرمای داغ محیط بیابان تاب بیاورند…
 
روباه صحرا اگرچه کوچک‌ترین عضو خانواده روباه‌ها است؛ اما صاحب بزرگ‌ترین گوش در بین اعضای این خانواده است. بزرگی این گوش برای خنک شدن بهتر و شنیدن صدای حشرات زیر خاک است.قیافه زیبا و بامزه‌ای که می‌بینید، فِنِک یا روباه صحرا (با نام علمی Fennecus zerda) نام دارد؛ جانوری که با آن گوش‌های دراز و دوست‌داشتنی عنوان کوچک‌ترین روباه دنیا را به خود اختصاص داده است.
 
به گزارش ناز وب به نقل از نشنال جئوگرافیک، گستره زندگی فنک بیابان‌های عربستان و صحراهای شمال آفریقا است. عادت شبگردی این حیوان به آنها کمک می‌کند تا در برابر گرمای داغ محیط بیابان تاب بیاورند، و البته چندین انطباق فیزیکی نیز در این راه به آنها کمک می‌کند.
 
گوش‌های بزرگ و خفاش‌مانند فنک گرمای بدن را پراکنده می‌سازد به جانور کمک می‌کند تا در گرمای صحرا خنک بماند. آنها همچنین مجهز به خز بلند و ضخیمی هستند که با عایق ساختن بدن، از جانور در برابر سرمای شدید شب‌ها و آفتاب سوزان روزهای بیابان محافظت می‌کند. حتی پاهای این روباه نیز پوشیده از خز است که همانند کفش‌های برفی عمل می‌کند و از پاهای جانور در برابر گرمای داغ ماسه‌ها حفاظت می‌کند. این پاها همچنین مانند بیلچه‌های کارآمدی عمل می‌کنند که روباه از آنها برای حفر زمین و ساخت نقب‌های زیرزمینی محل زندگی خود کمک می‌گیرد.

فنک‌ها در اجتماعات کوچک زندگی می‌کنند و هر خانواده نهایتا از 10 عضو تشکیل می‌شود. همانند سایر گوشتخواران سم شکافته (Canids) ، فنک‌های نر قلمرو خود را با استفاده از ادرار خود مشخص می‌کنند و زمانی‌که فصل جفتگیری فرا می‌رسد، به رقبایی خشن و پرخاشجو تبدیل می‌شوند.
 
 
فنک‌ها در زمینه غذا خوردن جانورانی همه چیز خوار و فرصت‌طلب محسوب می‌شوند. آنها زمین را پی علف می‌کنند، اما همچنین از جوندگان، رتیل‌ها، حشرات و تخم پرندگان تغذیه می‌کنند. همانند اغلب ساکنان صحرا، فنک‌ها نیز به گونه‌ای فرگشت یافته‌اند که می‌توانند برای مدت‌های مدید بدون نوشیدن آب زنده بمانند.
 
فنک‌ها پوستی به رنگ کرم دارند که لکه‌های سیاهی روی دم آنها دیده می‌شود. ظاهر دوست داشتنی و بامزه فنک‌ها این روباه را به شکار مورد علاقه دلالان غیر قانونی حیوانات خانگی بدل ساخته است. همچنین افراد محلی فنک‌ها را به خاطر خز با ارزش‌شان شکار می‌کنند.
 
 
با وجود تهدیدات مذکور، از آنجایی‌که جانورشناسان اطلاعات چندانی از وضعیت جمعیت فنک‌ها در حیات‌وحش در اختیار ندارند، مشخص نیست که آیا خطر انقراض این گونه را تهدید می‌کند یا خیر.
 
گونه: پستاندار

رژیم غذایی: همه چیز خوار

اندازه: سر و بدن 24 تا 41 سانتی‌متر؛
 

  دم 18 تا 31 سانتی‌متر

وزن: 1 تا 1.5 کیلوگرم

راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان