ramazan
ramazan

این زن یهودی بی‌حجاب دوره قاجار نماد زن مسلمان شد

این زن یهودی بی‌حجاب دوره قاجار نماد زن مسلمان شد
عکس یک زن یهودی دوره‌ی  قاجار را از لابه‌لای صفحات خاک گرفته‌ی آلبوم"مرکز تاریخ شفاهی یهودیان ایران" بیرون کشیده  و به عنوان نماینده‌ی زن مسلمان بر پیشانی همایش بکوبد!…
 
همایش بین المللی زن در جهان اسلام با همکاری  انجمن زنان پژوهشگر تاریخ  دانشگاه مفید، پژوهشکده امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی، مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی و مؤسسه امام موسی صدر، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، بنیاد بین المللی پژوهشی استاد شهریار و کتابخانه  و موزه مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی،در آذر ماه در تهران با محوریت موضوعی مطالعات زنان، نقش عملکرد زنان در جوامع اسلامی، مطابقت تطبیقی مسائل زنان در جهان اسلام و زنان جهان اسلام بین گذشته و آینده برگزار شد.
 
دکتر منصوره اتحادیه  دبیر علمی  سمینار در خصوص لزوم برگزاری دو سالانه‌ی این سلسله همایش‌ها می‌گوید: تاریخ همواره به وسیله مردان نوشته شده و شرح جنگ‌ها، قراردادها و غیره آمده است و به نظر می‌رسد که زنان در تاریخ نقشی نداشته‌اند. این در حالی است که زنان نقش مهمی در ادوار مختلف تاریخ ایفا کرده‌اند.
 
این زن یهودی بی‌حجاب دوره قاجار نماد زن مسلمان شد

تصویر زن یهودی دوران قاجار كه برای پوستر همایش زن در اسلام از آن استفاده شد
 
البته مقصود نوشتن تاریخ از سوی زنان نیست، بلکه یک مرد نیز می‌تواند درباره نقش زنان در تاریخ تحقیق کند و نتایج مطالعات خود را در اختیار محققان و سایر علاقمندان قراردهد.
 
به گزارش دبیر اجرایی سمینار در این همایش که شرکت کنندگانی از کشورهای عراق، کویت، لبنان، الجزایر، مصر و یمن  و کشور اتریش  به نمایندگی از اروپا حضور داشتند؛ حدود 140 چکیده از مجموع 370 چکیده مقاله ارسالی پذیرفته شده است و 27 مقاله نیز از هیات علمی انجمن در سمینار شرکت می کنند.
 
وی با اشاره به حضور زنان اقلیت‌های مذهبی درهمایش «زن در جهان اسلام یک صد سال اخیر» گفت: این زنان می‌توانند صنایع دستی و آثار خود را در غرفه‌هایی عرضه کنند، علاوه بر آن نمایشگاه عکس در بخش جنبی همایش برگزار می‌شود.
اما در حاشیه‌ی همهمه‌ی این همایش استحاله‌ی فرهنگی جریانی است که آرام و بی‌دغدغه به راه خود ادامه می‌دهد.
 
جریانی که می‌تواند عکس یک زن یهودی دوره‌ی  قاجار را از لابه‌لای صفحات خاک گرفته‌ی آلبوم"مرکز تاریخ شفاهی یهودیان ایران" بیرون کشیده  و به عنوان نماینده‌ی زن مسلمان بر پیشانی همایش بکوبد!
 
برگزار کنندگان این سمینار با انتخاب تصویری از مدفونکده‌ی تاریخ سراغ زن یهودی قجری به نام "راحل صدیق ارشادی " می‌روند و آن را به عنوان نمایه‌ای از کنفرانس زن در جهان اسلام با چشمانی بسته منتشر می‌كنند.
 
 
این زن یهودی بی‌حجاب دوره قاجار نماد زن مسلمان شد
پوستر همایش بین المللی زن در جهان اسلام

 
 
در این همایش که با همکاری نهادهای دولتی تحت پوشش تحقیق و بررسی وضعیت "زن مسلمان در صد سال اخیر" برگزار می‌شود خبری از بسیاری ازمشکلات زنان مسلمان امروز نیست.
 
نه از تبعیض اجتماعی در غرب به خاطر پوشش اسلامی دانشجویان زن، نه محدودیت‌های بین‌المللی علیه پوشش‌های اسلامی بانوان ورزشکار و نه حتی تقبیح ستم‌هایی که با نام اسلام در فتاوای ترغیبی برای جهاد النکاح و نقد این مشی  پلید در گوشه‌ای از جغرافیای اسلام بر زن مسلمان تحمیل می‌شود.
 
این در حالی است که امروزه  نام هر یک از حاضرین در فهرست عریض برگزار کنندگان این همایش به تنهایی برای اعتبار یک همایش ملی مذهبی کافیست، فهرستی که در آن هیچ یک از حضار نه آن شیر دختر انقلابی در بحرین را دیدند، نه آن شیرزن کرمانشاهی را یافتند و نه مادر عماد مغنیه و سایر زنان برجسته دنیای اسلام حتی لیلا خالد را ….
 
حتی با این فرض که  منظور نظر این همایش تنها نیمه‌ی  ابتدایی صد سال اخیر بوده، در آن روزگار هم یک زن مسلمان تاثیر گذار د رجهان اسلام وجود نداشته که برگزار کنندگان همایش ناچارند این تصویر را پشت  ابرتکنولوژی امروزی  پنهان کرده و به عنوان نماد زن مسلمان به نمایش بگذارند.
 
آیا هیچ یک از برگزارکنندگان همایش پیش از این تصویر پوستر تبلیغی را ندیده‌اند، یا این اشتباه  را ندیده گرفته‌اند تصویری که در آن چشم‌های زن پوشیده شده و تنها دهان باقیست!
آیا این زن مسلمانی است که امروزه به جهان معرفی می‌شود؟
 

راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان