ramazan
ramazan

خواص و ارزش غذایی جگر سفید

خواص و ارزش غذایی جگر سفید
حاوی ویتامین D,E است، پس برای رشد استخوان وافراد مبتلا به پوکی استخوان مفید است و حاوی ویتامین B12 بالاست پس برای کم خونی ها مفید است…
 
جگر سفید یا همان شش(ریه) ارزش غذایی خاصی ندارد و همانند گوشت بعنوان یک منبع پروتئینی بری رشد بدن و عضلات مفید است. ولی جگر سیاه منبع غنی ویتامین A است.
جگر سیاه یا همان کبد بهتر از جگر سفید است.
جگر سیاه به اندازه گوشت پروتئین دارد، ولی چربی آن از گوشت بیشتر است. آهن آن زیاد است. پس برای مبتلایان به کم خونی خیلی خوب است و حاوی روی زیادی است. از این رو برای کودکان درسن رشد و زمان قد کشیدن خیلی مفید است . حاوی ویتامین A بسیار بالایی است پس برای کودکان بسیار مفید است و درافراد بالغ هم بسیار مفید است و مانع خشکی چشم و پوست و شبکوری می شود. حاوی ویتامین D,E است، پس برای رشد استخوان وافراد مبتلا به پوکی استخوان مفید است و حاوی ویتامین B12 بالاست پس برای کم خونی ها مفید است.
اگر دچار کم خونی هستید می توانید 2 بار در هفته جگر سیاه بخورید، ولی درحالت معمولی یک بار در هفته کافی است، چون ویتامین A آن زیاد است و مصرف زیاد آن باعث هیپرویتامینوز A در بدن و بروز مسمومیت ویتامینی می شود.
100 گرم جگر سیاه گوسفند که با آتش ملایم پخته شده باشد، دارای 220 کالری انرژی، 5/2 گرم کربوهیدرات، 5/30 گرم پروتئین و 8/8 گرم چربی است.
100 گرم جگر سفید گوسفند که با آتش ملایم پخته شده باشد دارای 113 کالری انرژی، 8/19 گرم پروتئین و 3 گرم چربی است و کربوهیدرات هم ندارد.
پس می بینید که ارزش غذایی جگر سیاه بیشتر از جگر سفید است، البته چون چربی بیشتری هم دارد، باید در مصرف آن اعتدال را رعایت کرد.

راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان