ramazan
ramazan

به‌ رقص درآوردن روح در تعطیلات در آلمان !! (عکس)

به‌ رقص درآوردن روح در تعطیلات در آلمان !! (عکس)
از نظر مارگیت کنه‌موند، تنها آموزش شیوه‌های مختلف ماساژ و سایر شگردهای "به‌رقص در آوردن روح" برای ارائه‌ی "خدمات ولنسی" کافی نیست…
 
آلمانی‌ها معمولا دو بار در سال به تعطیلات می‌روند و اغلب با هدف تمدد اعصاب و ذخیره‌کردن آفتاب. از دو دهه‌‌ی گذشته، یک جزء دیگر هم به این دو عامل افزوده شده است: شادکردن روح و جسم با برانگیختن احساس خوشبختی و رضایت.ولنس (Wellness) واژه‌ا‌ی جادویی است که در حال حاضر می‌تواند بر تصمیم هر آلمانی برای گذراندن تعطیلات در این یا آن کشور تاثیر بگذارد.
 
این واژه برای مارگیت کنه‌موند که به عنوان مشاور امور بازاریابی هتل‌های بزرگ از طریق ارائه‌ی خدمات ولنسی امرار معاش می‌کند، معنای خاصی دارد. به نظر او، "ولنس" یعنی: برانگیختن احساس رضایت مشتری. یعنی پیدا‌کردن راهی که این احساس در مشتری زنده شود و روحش به رقص درآید.

آموزش ‌برانگیختن احساس خوشبختی

مارگیت کنه‌موند، بیش از دو دهه ‌است که آموزشگاهی برای تعلیم روش‌های ‌برانگیختن احساس خوشبختی در اولدنبورگ تاسیس کرده است. به گفته‌ی او استادانی که در این آموزشگاه تدریس می‌کنند، از آن‌جا که این حرفه را در تایلند، هند و هاوایی آموخته‌اند، همگی با این احساس آشنا هستند و با آن خو گرفته‌اند. او می‌گوید: «در این آموزشگاه، ۱۱ رشته تدریس می‌شود. ماساژ رقص معبدی به سبک مردم هاوایی و بازاریابی هم از جمله‌ی این رشته‌ها هستند».

از نظر مارگیت کنه‌موند، تنها آموزش شیوه‌های مختلف ماساژ و سایر شگردهای "به‌رقص در آوردن روح" برای ارائه‌ی "خدمات ولنسی" کافی نیست. فراگیری تاثیر رنگ، انواع روغن‌های ماساژ، نوع موسیقی و دکوراسیون کابین‌ها هم که از مواد درسی این آموزشگاه است، از اهمیت زیادی برخوردار است، چون بر بصر و روان مشتری‌ها تاثیر می‌گذارد. این مدیر موفق در این رابطه می‌گوید: «برانگیختن احساس‌رضایت و خوشبختی در مشتری‌ها به هر طریقی، سبب می‌شود که آن‌ها بتوانند خود را راحت‌تر رها کنند.»
 
به‌ رقص درآوردن روح در تعطیلات در آلمان !! (عکس)
سرچشمه‌ی الهام

Wellness، ترکیبی از واژه‌های انگلیسی "شدن، تندرستی و شادی" است و ابتکاری آمریکایی: در سال‌های نخستین دهه‌ی ۱۹۷۰، هزینه‌ی دارو، درمان و خدمات پزشکی در آمریکا، به‌طور سرسام‌آوری افزایش ‌یافت. دولت وقت به منظور کاهش این هزینه‌‌ها به سه پژوهشگر آمریکایی ماموریت داد، طرحی برای تغییر روال عادی تغذیه و آگاه ساختن شهروندان در این زمینه تنظیم کنند. آن‌چه امروزه در برنامه‌‌های "ولنس" هتل‌ها در تعطیلات انجام می‌شود، از جمله نکات مندرج در این طرح بوده است.

عرضه‌ی کم، تقاضای زیاد

در چند سال گذشته، شمار علاقمندان به فراگیری "حرفه‌ی خدمات ولنسی" در آلمان افزایش چشم‌گیری داشته است. دلیل این امر، عدم تناسب میان عرضه و تقاضا است. به عبارت دیگر: کم‌بودن عرضه‌و بالا‌رفتن تقاضا.اغلب داوطلبان تحصیل در این رشته ماسورها، فیزیوتراپ‌ها و متخصصان لوازم آرایش هستند. شرکت در این دوره‌های آموزشی، به معنای کسب مدرک شروع به کار نیست. چون امتحان‌های نهایی این آموزشگاه بسیار دشوار است و هر کسی موفق به گذراندن آن نمی‌شود.
تعریف متفاوت، خدمت متفاوت

با یک نگاه به برنامه‌های متنوع موسسات تربیت متخصص ارائه‌ی "خدمات ولنسی" در آلمان می‌توان نتیجه گرفت که مدیران این نهادها، تعاریف متفاوتی از Wellness و در نتیجه شیوه‌های اجرای آن دارند.
از نظر فولکر اولریش، که مدیر آموزشگاه "تربیت معلم در رشته‌ی خدمات درمانی و سلامتی" در وپرتال است، Wellness معنایی فراتر از ماساژ و آشنایی با انواع و اقسام روغن‌های آن دارد. او می‌گوید:

 
"ولنس" به معنی تمدد اعصاب، انبساط ماهیچه‌ها و تغذیه‌ی درست هم هست.» اولریش معتقد است، هر راه و روشی که در انسان احساس خوشبختی و رضایت ایجاد می‌کند، در حیطه‌ی "ولنس" می‌گنجد و الزاما نباید در حالت سکون و بدون حرکت انجام گیرد: «هر چه باعث شادی روح، آرامش جسم، تشفی خاطر و تسکین روان می‌شود، Wellness است.»
فولکر اولریش می‌گوید، برانگیختن این احساس‌ها در انسان‌ها از راه‌های متفاوتی صورت می‌گیرد.برای فردی دوچرخه سواری، روح‌بخش است و برای دیگری گرفتن ماساژ به سبک مردم هاوایی. او در پایان تاکید می‌کند: «ما باید بتوانیم همه‌ی این‌ها را برای به رقص درآوردن روح مشتری ارائه کنیم.
 
 

راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان