ramazan
ramazan

آلودگی هوا وتاثیرات آن در شیوع سرطان

مجموعه : بیماری ها
آلودگی هوا وتاثیرات آن در شیوع سرطان
رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از تشدید و افزایش شیوع سرطان در مردم تهران به علت هوای آلوده هشدار داد.

محمد اسماعیل اکبری در گفت‌وگو با فارس با تشریح تأثیر هوای آلوده بر بار افزایش بیماری‌ها از جمله سرطان اظهار داشت: عوامل مختلفی بر افزایش بار بیماری‌ها دخیل هستند که آلودگی هوا نیز از جمله آن است.

وی با بیان اینکه توصیه بنده در این زمینه هم به حاکمیت و هم به مردم است، افزود: در گام نخست حاکمیت باید در اصلاح سوخت و افزایش حمل و نقل عمومی تلاش کند و حتی المقدور خودروهای فرسوده نیز از سطح خیابان‌ها برچیده شود که این موارد مسلمأ حمایت هر چه بیشتر حاکمیت را می‌طلبد.

اکبری ادامه داد: از چند سال قبل که مسئولیت اجرایی در کشور داشتم یادم هست که به مردم می‌گوییم به دلیل هوای آلوده از منازل خود خارج نشوید و حال فکر می‌کنم روزی هم برسد که به مردم بگوییم حتی آب هم ننوشید و از آبی که ما اعلام می‌کنیم مصرف کنید و به واقع باید در این زمینه راهکار جامع‌تری مشخص شود.

رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه مردم نیز نقش به‌سزایی در کاهش آلودگی هوا دارند، تصریح کرد: استفاده نکردن از خودرو شخصی به خصوص تک سرنشین در کاهش آلودگی هوا بسیار تأثیر گذار است زیرا ما (ایران) جزء نخستین کشورهای جهان در زمینه تک سرنشینی خودروسواری هستیم که این مسئله بسیار در آلودگی هوا تأثیر گذار است.

اکبری با اشاره به اینکه سن امید به زندگی در کشورمان با تدابیر بهداشت و دیگر موارد در مردان به 70 و در زنان به 74 سال و به صورت میانگین به 72 سال رسیده است، گفت: حال با افزایش سن افراد مسلماً خطر سرطان در آنان نیز افزایش می یابد زیرا سن بالا از مولفه های بارز ابتلا به سرطان بوده و حال آلودگی هوا می‌تواند این بیماری را تشدید کند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا هوای آلوده می‌تواند برای تهرانی‌ها در سال‌های آینده باعث افزایش و تشدید بروز بیماری‌ها به خصوص سرطان شود، بیان داشت: بله، ما در مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ثابت کرده‌ایم که شیوع سرطان در کشورمان در حال افزایش است و در این زمینه باید موارد رعایت رژیم غذایی، اصلاح سبک زندگی و همچنین دوری از هوای آلوده در برنامه‌های زندگی افراد رعایت شود.


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان