آموزش تصویری و متحرک شطرنج

آموزش تصویری و متحرک شطرنج
در این بخش خلاصه آموزش مقدماتی شطرنج با تصاویر متحرک به صورت رایگان تقدیم هموطنان عزیز و آنها که در سرتاسر کره خاکی با زبان انگلیسی یا فارسی آشنایی دارند با ما همراه باشید (ناز وب)

 

ابتدا به بیان اصول اولیه می پردازیم:

 

مفاهیم مهم در شطرنج که برای شروع باید بدانید و مهره ها را بشناسید.

 

اصلی ترین مفهوم برد و باخت شطرنج کیش و مات است.

1- کیش

 

کیش زمانی اتفاق می افتد که بازیکن شاه را در معرض خطر قرار میدهد و در این حالت باید رفع کیش رخ دهد. شما به عنوان بازیکن میتوانید از سه روش زیر برای رفع کیش استفاده کنید:

1- شاه را به خانه ای ببرید که دیگ در معرض هیچ مهره ای از حریف نباشد.

2- یک مهره در مسیر شاه و مهره حریف قرار دهید.

3- مهره حریف را بزنید.

 

 

صفحه شطرنج chessboard

 

آموزش تصویری و متحرک شطرنج

2- مات

 

اگر شاه کیش شود و نتواند رفع کیش کند، مات رخ می دهد. بازی تمام میشود و بازیکنی که مات شده بازنده خواهد شد.

کیش و مات شطرنج چیست و چطور حرکت ناپلئونی شطرنج را اجرا کنیم؟

 

رخ Rook:

 

آموزش تصویری و متحرک شطرنج

 

3- پات

 

پات به موقعیتی گفته میشود که نوبت بازی شا شده ولی حرکت شما موجب کیش شدن شاه شما میشود و شما توانایی حرکت نخواهید داشت.

 

فیل  Bishop:

 

آموزش تصویری و متحرک شطرنج

4- آچمز

 

اگر مهره ای بین شاه خودی و مهره ی حریف قرار گرفته باشد و در صورت حرکت آن مهره، شاه توسط رقیب کیش شود، «آچمز» رخ داده است و آن مهره نباید حرکت کند.

5- بلیتس

 

به مسابقات کمتر از 15 دقیقه و سریع گفته میشود.

 

وزیر  Queen:

 

آموزش تصویری و متحرک شطرنج

6- قلعه رفتن

 

قلعه رفتن معمولا به موقعیتی گفته میشود که هیچ کدام از دو مهره قلعه و شاه حرکتی نداشته و مهره ای دیگر بین این دو وجود ندارد.

در این موقعیت شاه می تواند دو خانه به سمت رخ حرکت کند و رخ نیز هم زمان به سمت شاه بیاید و پس از عبور از شاه در کنار آن قرار گیرد.

 

شاه  King:

 

آموزش تصویری و متحرک شطرنج

 

7- آن پاسان

 

زدن پیاده ی حریف با پیاده ی خود هنگامی که پیاده ی حریف از جایش حرکت نکرده و پیاده ی ما وارد نیمه ی صفحه ی شطرنج حریف شده است.

آن پاسان فقط زمانی رخ می دهد که پیاده ی یکی از دو شطرنج باز ( الف ) وارد نیمه ی زمین حریف (ب) شود و پیاده ای که در ستون کناری قرار دارد (ب) تا آن لحظه از جای خود حرکت نکرده باشد.

 

پیاده   Pawn:

 

آموزش تصویری و متحرک شطرنج

 

اگر این پیاده (ب) پس از ورود پیاده ی حریف دو خانه حرکت کند، در کنار پیاده ای قرار می گیرد که وارد زمین او شده است (الف).

با این حال، پیاده ای که به زمین حریف نفوذ کرده (الف)، می تواند در حال حرکت ضرب دری، پیاده ی رقیب (ب) را، که در کنارش قرار گرفته است، از بازی خارج کند.

 

اسب   Knight:

 

آموزش تصویری و متحرک شطرنج

 

چهار قانون اصلی شطرنج

1- تعویض مهره

 

یک قانون در شطرنج وجود دارد و آن تعویض سرباز است. اگر یک سرباز به هشتمین ردیف رو به روی خود ( ردیف انتهای صفحه ی شطرنج ) برسد، شطرنج باز آن را از بازی خارج می کند و به جای آن، مهره ای دلخواه ( وزیر _ رخ _ اسب _ فیل ) را به میدان می آورد.

این قانون بسیار کاربردی و ساده است اما به شرطی که سرباز شما به ردیف انتهایی برسد، آنگاه شما میتوانید بازی را به نفع خود تمام کنید.

2- پایان مسابقه

 

شروع بازی همواره با مهره سفید است، بازیکنان به نوبت بازی خواهند کرد و مهر های یکدیگر را از بازی خارج خواهند کرد. تنها مهره ای که نمی توان آن را از بازی خارج کرد، « شاه » است اما در صورتی که شاه یکی از شطرنج باز ها در مسیر حرکت حریف قرار گیرد و نتواند از مسیر مهره های او خارج شود، بازی به سود حریف پایان می یابد.

در مسابقات شطرنج، بازیکنی که حریف خود را شکست دهد، صاحب 1 امتیاز می شود و نفر شکست خورده امتیازی کسب نمی کند

اما اگر مسابقه مساوی شود، هر یک از شرکت کنندگان 5 / 0 امتیاز خواهد گرفت.

 

کیش   check:

 

آموزش تصویری و متحرک شطرنج

 

3- لمس مهره ها در شطرنج

 

اگر در هنگام مسابقه، شطرنج بازی که نوبت حرکتش فرا رسیده است یکی از مهره های خود را لمس کند، حتما باید با همان مهره بازی کند، حتی اگر به ضررش تمام شود.

این قانون برای لمس مهره حریف نیز وجود دارد، اگر مهره شما، مهره حریف را لمس کند باید او را از بازی خارج کنید حتی اگر به ضرر شما باشد.

 

چیدن مهره ها arrange pieces:

 

آموزش تصویری و متحرک شطرنج

 

چگونگی آغاز بازی شطرنج    how to play chess game:

 

آموزش تصویری و متحرک شطرنج

4- مساوی در شطرنج

 

هرگاه تعداد مهره های دو شطرنج باز به قدری کم شود که هیچ یک از آن ها نتواند دیگری را مات کند ، بازی مساوی تمام می شود ؛ این در شرایطی است که مثلا یک نفر تنها یک شاه داشته باشد و دیگری یک شاه و یک فیل یا یک شاه و یک اسب .

هرگاه یک حرکت مشابه سه بار پشت سر هم تکرار شود _ مثلا شاه برای فرار از مهره های حریف به نقطه ای خاص برود اما بلافاصله برای فرار از مات شدن به نقطه ی قبلی باز گردد _ مسلبقه با نتیجه ی مساوی خاتمه می یابد.

 

کیش و مات Checkmate:

 

آموزش تصویری و متحرک شطرنج

 

بردن سریع بازی شطرنج  the fast way for wining chess:

 

آموزش تصویری و متحرک شطرنج

مطالب پیشنهادی

 

جنجال تجاوز به دختر شطرنج باز روسی در تهران (عکس)
عکس های ازدواج نیوشا افشار دختر شطرنج باز کشور
7 فایده جادویی شطرنج برای کودکان که فکرش را هم نمی کنید
بازی با شطرنج بدون دست !

راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان