ramazan
ramazan

تنها 3 زن و مرد در جهان به این زبان صحبت می کنند!

تنها 3 زن و مرد در جهان به این زبان صحبت می کنند!
این سه انسان آخرین افرادی هستند كه در یك دهكده ماهیگیری در اعماق جنگلهای پاپوا در جزیره اندونزی به زبان باستانی Dusner صحبت می‌كنند.
البته دانشمندان با كمی تاخیر به این فكر افتاده‌اند؛ چرا كه زمین‌لرزه‌ها و سیل‌های اخیر، كل این جامعه را كه برای مراسمی مانند ازدواج از این زبان استفاده می‌كردند، برای همیشه از میان برد.
محققان دانشكده زبان‌شناسی و آواشناسی دانشگاه آكسفورد این زبان را كشف كرده و دكتر سوریل موفو در ماه اكتبر برای ثبت این زبان به اندونزی سفر كرد. اما چند روز پس از این كه وی آن جا را ترك كرد، قسمت شرقی استان پاپوا با سیل روبرو شد و تیم محققان نتوانسته بودند از زنده‌ماندن سه متكلم زبان Dusner كه دو زن 60 ساله و یك مرد حدودا 70 ساله بودند، اطمینان حاصل كنند.
اكنون دكتر موفو توانسته با این افراد ارتباط برقرار كرده و پروژه 14 ماهه محققان برای ثبت لغات و دستور زبان این زبان قدیمی ادامه پیدا كرده ‌است.
پرفسور ماری دارلیمپر، رهبر این تحقیقات اظهار كرد: وقوع سیل در اندونزی مصیبت بزرگی برای ساكنان این جزیره فوق‌العاده بود و ما چندین ماه را در هراس برای شنیدن خبری از بقای سخن‌گویان به این زبان قدیمی منتظر مانده بودیم.
وی افزود: اما این موضوع بیان كننده اهمیت پروژه است. ما تازه سال گذشته به وجود این زبان پی بردیم و اگر آنرا ثبت نكنیم، برای همیشه از میان خواهد رفت.
دلیل كاهش یافتن این زبان این است كه اكنون بیشتر افراد محلی به كودكان خود زبان مالزیایی می‌آموزند؛ چرا كه برای گذران زندگی مفیدتر است. اما این زبان هنوز در مراسم ازدواج مورد استفاده قرار می‌گیرد.
بر اساس برآوردها، نیمی از 6000 زبان ثبت‌شده در جهان در 50 سال آینده از بین خواهند رفت.

راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان