ramazan
ramazan

رژیم غذایی مناسب برای درمان ریزش مو

مجموعه : تغذیه مناسب
رژیم غذایی مناسب برای درمان ریزش مو
به جرات می توان گفت اکثر مردم دنیا با آن مواجه هستند. عوامل زیادی مانند عوامل ژنتیکی ، هورمونی ، برخی بیماری ها مانند اختلالات تیروئید ، آنمی ( کم خونی ) و نوع تغذیه در ریزش مو دخیل است. اهمیت رژیم غذایی را در حفظ سلامتی بدن به خصوص مو ، نمی توان نادیده گرفت.
معمولاً وقتی برای کاهش وزن رژیم های غیر اصولی را به کار می برند ، نتیجه ی آن بروز این مشکل است. همچنین کسانی که گیاهخوار هستند ، به دلیل عدم اطلاع کافی در زمینه مصرف غذاهای گیاهی ، دچار کمبود روی ، آهن ، اسیدهای آمینه ی ضروری و … می گردند.

در زیر برخی از عناصر مهم و موثر در سلامت مو ذکر شده است :

آهن:

شــایع ترین علت ریزش مو در خانم ها از سنین نوجوانی تا سنین میانسالی کمبود آهن بدن میباشد ، که با مصرف غذاهای حاوی آهن نظیر گوشت قرمز ، زرده تخم مرغ ، جگر ، ماهی و پرندگان ، لوبیا ، عدس ، آناناس و اسفناج این مشکل بر طرف می شود.

دو عامل مهم در ایجاد فقر آهن عبارتند از مصرف چای همراه غذا و مصرف نان هایی كه خمیر آنها ور نیامده است. به همین جهت بهتر است چای را یك ساعت پس از مصرف غذا نوشید و از نان هایی كه خمیر ور آمده دارند و بدون جوش شیرین پخت می شوند استفاده كرد .
 

پروتئین:

اساس و پایه ی نیاز بافت های بدن مانند مو ، ناخن وپوست می باشد و در موادی مانند انواع گوشت ( مرغ ، ماهی و گوشت قرمز ) ، تخم مرغ ، لبنیات ، غلات و حبوبات به میزان فراوان وجود دارد.

 
ویتامین های گروه  B:
یکی از راههای درمان ریزش مو مصرف مواد مغذی حاوی ویتامین B زیاد است که در گروه ویتامین های B ، ویتامین B6 و بیوتین اهمیت خاصی دارند. عارضه مشخص کمبود بیوتین ، ریزش مو است.

منابع غذایی غنی از ویتامین B6 و بیوتین:
زرده تخم مرغ ، جگر ، گوشت مرغ ، موز ، دانه آفتابگردان ، ماهی ، آلوی خشک ، ، غلات سبوس دار ، مخمر و جوانه گندم ، سبوس گندم ، و بادام زمینی است .

همچنین مصرف مقداری مخمر همراه یک لیوان آب پرتقال در صبح بسیار سودمند می باشد ؛
زیرا مخمر منبع مناسبی از ویتامین های گروه B و املاح کمیاب ( املاحی که بدن به میزان خیلی کم به آن ها نیاز دارد) و اسیدهای آمینه است. به علاوه مصرف روغن ماهی و گردو که دارای اسیدهای چرب اُمگا ـ 3 و تخمه آفتابگردان که دارای اسیدهای چرب اُمگا ـ 6 است ، مفید می باشد.

قرص و دارو هرگز نمی تواند جانشین غذا شود و فقط در مواقع ضروری از مکمل های غذایی می توان استفاده کرد.
 

بررسی ها نشان می دهند که اسیدهای چرب اُمگا ـ 3 و اُمگا ـ 6 با سلامت مو در ارتباط هستند ؛ زیرا اغلب مردم وقتی منابع این نوع اسیدهای چرب را کمتر مصرف می کنند و یا اصلاً مصرف نمی کنند ، دچار خشکی و شکنندگی مو ، خارش و شوره پوست سر و در نهایت ریزش مو می شوند.
 
منابع اسیدهای چرب اُمگا ـ 3 و اُمگا ـ 6
اسیدهای چرب اُمگا ـ 3 در ماهی های آب سرد مانند ماهی سالمون و ساردین ، روغن سویا و کانولا ، جوانه گندم ، روغن گردو ، روغن تخم کتان یا پنبه و روغن ماهی یافت می شود.

راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان