ramazan
ramazan

3 متهم اصلی پیری پوست !!

3 متهم اصلی پیری پوست !!
شاید دیده باشید آدم‌هایی را که سن‌شان به‌نظر خیلی بیشتر یا کمتر از سن شناسنامه‌ای‌شان به‌نظر می‌رسد. هیچ فکر کرده‌اید که رمز این جوان ماندن یا پیر شدن بی‌حساب‌وکتاب در چیست؟

خیلی‌ها تصور می‌کنند به کسانی که چهره‌شان جوان می‌ماند، خوش می‌گذرد و برعکس، آنهایی که زیر بار مشکلات زندگی خم می‌شوند، زودتر صورت‌شان چروک برمی‌دارد. ولی پزشکان قضیه را پیچیده‌تر از این حرف‌ها می‌بینند. از بحث ژنتیک که بگذریم، پزشکان به 3 مورد زیر در پیر شدن نابهنگام آدم‌ها مشکوک‌اند…

سیگار؛ متهم شماره 1
فستیوال دوقلوها در اوهایوی آمریکا فرصت خوبی برای دانشمندان است که به بسیاری از پرسش‌های خود پاسخ دهند. دوقلوها آن هم در یک فستیوال سالانه در کنار هم ذخایر خدادادی خوبی هستند که دانشمندان بتوانند این کپی‌های ژنتیکی دقیقا مثل هم را از لحاظ عوامل محیطی که آنها را در یکدیگر متمایز می‌کند، مورد بررسی قرار دهند.

دانشمندان می‌گویند دوقلوها از نظر ژنتیکی دقیقا مشابه یکدیگر هستند و این سبک زندگی و شیوه و عادات روزانه آنهاست که چهره و ظاهرشان را از یکدیگر متمایز می‌سازد. این محققان می‌گویند وقتی ما تصاویر بیش از 186 دوقلو را در کنار یکدیگر قرار داده و با هم مقایسه کردیم به این نتیجه رسیدیم که دوقلوهایی که دقیقا خصوصیات ارثی یکسانی دارند، ظاهری متفاوت دارند. هر قلی که در طول زندگی سیگار می‌کشد، چهره تکیده‌تری دارد و در اطراف چشمان و لب‌هایش خطوط ریزی شکل گرفته است و صورت‌اش پر از چین و چروک است و در کل پیرتر از خواهر و یا برادر خود به نظر می‌رسد. این دانشمندان می‌گویند سیگار کشیدن باعث تنگی عروق زیر پوست صورت می‌شود و خون نمی‌تواند به راحتی به سلول‌های صورت برسد و این باعث می‌شود که سلول‌ها و بافت صورت زودتر آسیب ببینند و چروک بخورند. سیگار کشیدن باعث می‌شود پوست رطوبت‌اش را خیلی آسان از دست بدهد و خشک‌تر به نظر برسد.
 
خورشید؛ متهم شماره 2
متهم شماره دوی پیر کردن زودرس آدم‌ها، نور خورشید است. دانشمندان پس از بررسی هزاران دوقلو به این نتیجه رسیده‌اند که آفتاب دردسرهای زیادی را در پوست و چهره ایجاد می‌کند. آنها در بررسی دو دوقلوی 72ساله که یکی در هاوایی که به شدت آفتاب می‌تابد و دیگری در بالتیمور که خبری از آفتاب نیست زندگی می‌کند مشاهده کردند خواهری که در هاوایی زندگی می‌کند چین و چروک‌های بیشتری در اطراف صورت و چشم‌ها و دهان‌اش دارد. تابش نور خورشید به پوست و عدم استفاده از کرم‌های ضدآفتاب و عینک آفتابی مناسب موجب می‌شود پوست خیلی آسان‌ چروک بر‌دارد.

استرس؛ متهم شماره 3
حتما شما هم شنیده‌اید که فلانی پس از طلاق‌اش خیلی پیر شده است البته دانشمندان با مردم عادی هم‌ عقیده‌اند. آنها می‌گویند استرس و فشار روحی در زندگی مثل طلاق و یا مرگ همسر و مشکلات مالی در خانواده می‌تواند انسان‌ها را زودتر پیر ‌کند. استرس می‌تواند باعث چروک خوردن پوست و به وجود آمدن حلقه‌های سیاه اطراف چشم شود. استرس و انقباض دایمی عضلات حالت‌دهنده صورت باعث کشیده شدن بیش از حد پوست شما می‌شود و این کشیدگی دایمی پوست باعث چین و چروک خوردن پوست شما می‌شود.کسانی که دچار سر دردهای میگرنی هستند و یا دایم عصبی هستند و اخم می‌کنند صورت‌شان معمولا بیش از هم‌سن و سال‌های‌شان چین و چروک دارد و پیرتر به نظر می‌رسند.

چه باید کرد؟
دانشمندان به شما توصیه می‌کنند که اگر دوست دارید زودتر از سن شناسنامه‌ای‌تان پیر نشوید، باید سبک زندگی‌تان را تغییر دهید. حقیقت این است که رفتارهای شخصی و اجتماعی‌ ما است که این حکم را در زندگی ما ایفا می‌کند. رفتارهای خاصی در زندگی برای پوست حکم سم را دارند و ممکن است شما را در لحظات بسیار کوتاهی پیر کنند. اگر این رفتارها در طول سال‌ها تکرار شوند، می‌توانند آثار مخرب خود را روی پوست به جا بگذارند. خبر خوب ما این است که اگر شما این عادت‌های بد را کنار بگذارید و سبک زندگی‌تان را به سمت یک زندگی سالم تغییر دهید، این آثار مخرب روی پوست شما متوقف شده و یا حتی برعکس می‌شوند و بهبود می‌یابند چون پوست ما این توانایی فوق‌العاده را دارد که آسیب‌های خود را جبران کند. وقتی شما به یک شیوه زندگی سالم‌ خو بگیرید، می‌توانید بمب ساعتی پیری را در چهره خودتان‌ خنثی کنید.

 

راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان