اهمیت دهانشویه ها و نقش آن بر دهان و دندان

اهمیت دهانشویه ها و نقش آن بر دهان و دندان
اهمیت دهانشویه‌ها و نقش این فرآورده‌ها در زمینه ارتقای بهداشت و سلامت دهان و دندان، زمانی برای شما مشخص می‌‌شود كه بدانید در آمریكا سالانه بیش از ۷۰ میلیارد دلار صرف خدمات دندانپزشكی می‌‌شود.

پس اگر برای زیبایی و سلامت دندان خود ارزش قائلید و نمی‌‌خواهید سرمایه خود را در مطب دندانپزشكی خرج كنید، حتما دهانشویه را به فهرست لوازم بهداشتی خود اضافه كنید.

عملكرد و ویژگی‌های دهانشویه با توجه به نوع آن مختلف است. یك گروه دهانشویه‌ها خوشبوكننده است كه برای رفع بوی بد دهان و ایجاد طراوت و تازگی استفاده می‌شود و اثر درمانی چندانی ندارد.

گروه دیگر علاوه بر دارا بودن خاصیت خوشبوكنندگی نقش ضدپوسیدگی دارد و به‌دلیل داشتن سدیم فلوراید نقش مهمی در پیشگیری از فساد دندان‌ها ایفا می‌‌كند.

نتایج یك تحقیق روی كودكان یك مدرسه نشان داده است كه مصرف منظم و مداوم این فرآورده‌ها به مدت دو تا سه هفته، در جلوگیری از پوسیدگی دندان‌ها 20 تا 40 درصد مفیدتر از خمیردندان‌های فلورایددار است.

نوع دیگری از دهانشویه‌ها به علت وجود تركیبات ضد جرم در فرمولاسیون آنها، در صورت استفاده منظم پس از سه ماه می‌‌تواند جرم دندان را به میزان 35 درصد كاهش دهد.

یك دسته هم ضدباكتری است و برای درمان بیماری‌های لثه و نیز پس از جراحی‌های دهان برای ضد عفونی كردن استفاده می‌شود.

از سوی دیگر با تمام فوایدی كه گفته شد این فرآورده‌ها هیچ ‌گاه جانشینی برای مسواك و نخ دندان نیست، بلكه به‌عنوان مكمل برای سلامتی دهان و دندان كاربرد دارد.

برای مصرف دهانشویه، بعد از مسواك زدن پنج سی‌سی از آن را داخل دهان به‌مدت یك دقیقه غرغره و حداقل 30 دقیقه از خوردن و شست‌وشوی دهان خودداری كنید البته استفاده از این محصولات در كودكان زیر شش سال ممنوع است و برای كودكان بالای شش سال نیز باید با مشورت دندانپزشك و تحت نظارت كامل والدین صورت گیرد و دقت شود كه كودك محلول را حتما بیرون ریخته و قورت ندهد، زیرا بلعیدن آن موجب تهوع، استفراغ و دردهای شكمی می‌‌شود.

استفاده از دهانشویه یك یا دو بار در هفته كافی است، زیرا زیاده‌‌روی در مصرف این فرآورده ممكن است عوارضی همچون كاهش كلسیم سطحی دندان، تغییر رنگ دندان و ایجاد آلرژی به همراه داشته باشد.
اگر به هر دلیلی دسترسی به دهانشویه ندارید، خودتان می‌‌توانید نوع خانگی آن را تهیه كنید كه انواع آن را در شماره‌های بعدی بیان خواهیم كرد.


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان