ramazan
ramazan

ارتباط مستقیم احساسات درونی و حالات صورت

ارتباط مستقیم احساسات درونی و حالات صورت
تا بحال برای شما پیش آمده که احساس کنید همسرتان هنگام شادی و خندیدن و یا هنگام غم و ناراحتی چهره‌ اش چه قدر شبیه مادرش می‌شود؟ جالب است بدانید که حالت‌های صورت در بین اعضای یک خانواده ارثی است. تحقیقات جدید نشان می‌دهد دست کم بخشی از حالات صورت انسان از پدر و مادر به فرزندان به ارث می‌رسد و این عقیده که انسان‌ها حالات صورت مرتبط با احساسات مختلف را از کودکی و یا مشاهده دیگران یاد گرفته‌اند، درست نیست.
 
به گزارش نازوب به نقل از مجله نیوساینتیست، محققان دانشگاهی در فلسطین اشغالی برای درک این مطلب که آیا حالات چهره هر فرد در شرایط احساسی مختلف از والدین به او به ارث رسیده و یا در کودکی با مشاهده حالات چهره دیگران آموخته شده 21 داوطلب را که نابینا به دنیا آمده بودند با 30 نفر از اقوام‌شان مقایسه کردند.
 
این محققان از چهره این 51 نفر هنگام بروز حالات روانی مختلف مثل حرکت ابروها از تعجب، حالات چشمان، جمع شدن لب‌ها هنگامی که مشغول بازگو کردن خاطرات شاد و غمگین خود بودند همچنین هنگام حل یک معمای دشوار و نیز موقع شنیدن یک داستان جنایی و شنیدن یک خبر غیرمنتظره، تصویربرداری کردند.
 
نتیجه این مطالعات نشان داد افرادی که نابینا متولد شده‌اند به میزان زیادی هنگام احساسات مختلف، حالاتی در صورت خود ایجاد می‌کنند که مشابه حالات ایجاد شده در صورت اقوام‌شان هنگام رویارویی یا همان احساسات و حالات روانی است و این در حالی است که این افراد هیچ‌گاه حالات صورت اقوامشان را ندیده بودند.

خط خنده، خط اخم
جلوی آیینه بایستید و به خودتان اخم کنید. حالا بخندید. خواهید دید که تقریبا همیشه پوست نقاط مشخصی از صورت‌تان را جمع می‌کنید. متخصصان پوست و زیبایی اعتقاد دارند که برخی از چین و چروک‌های صورت در اثر همین حالات روانی مختلف به وجود می‌آیند و مخصوصا به همین نام هم خوانده می‌شوند. چین و چروک‌ها علایم مهم و قابل رویت پیری هستند.

 
این چین و چروک‌ها انواع مختلفی دارند که بیشتر مربوط به بالا رفتن سن هستند ولی در اثر ایجاد حالات مختلف صورت و تکرار حرکت ماهیچه‌ها، مثل اخم کردن و خندیدن، چین‌های عمیق وسط ابروها و یا در دو طرف دهان ایجاد می‌شوند که می‌توانند زیبایی شما را به خطر بیندازند. به همین دلیل است که بسیاری از بانوان در اطراف خط اخم و خنده بوتاکس تزریق می‌کنند که این خطوط را از بین ببرند.

خودتان را زیر ذره‌بین بگذارید
شاید بهترین راه برای اینکه اثر حالات روانی مختلف بر چهره‌تان را کم‌رنگ کنید، این باشد که در طول روز کمی مراقب حالات چهره‌تان باشید. از همین امروز روی حالات صورت‌تان دقیق شوید. ببینید که چه عادت‌های تکراری برای جمع کردن عضلات و پوست صورت‌تان دارید؟ مثلا هنگام تعجب ابروهایتان را بالا می‌دهید و پوست پیشانی‌تان را جمع می‌کنید و یا هنگام کار دقیق روی پروژه‌تان، عادت دارید اخم کنید و پوست اطراف چشم و ابروهایتان را جمع کنید؟

 
اینها همان عادت‌هایی روانی هستند که در بلند مدت خط و خطوط عمیقی در صورت شما ایجاد می‌کنند و زیبایی شما را تهدید می‌کنند. بنابراین به دنبال ترک این عادت باشید. در ابتدا دشوار به نظر می‌رسد ولی با کمی دقت و صبر شما می‌توانید این عادت‌ها را از سر خودتان بیندازید. انجام برخی از ماساژهای خاص صورت می‌تواند این خطوط را کم‌رنگ‌تر کند.

جالب است بدانید که …
• جالب است بدانید که در بخش سطحی صورت شما، عضلات خاصی وجود دارند که «عضلات حالت‌دهنده صورت» نامیده می‌شوند. وقتی شما حالات روانی مختلف مثل شادی، خنده، غم و غصه، عصبانیت و افسردگی را تجربه می‌‌کنید، این عضلات هستند که با کشش پوست شما، این حالات را در چهره‌ شما خلق می‌کنند و از شما چهره‌ای شاد و یا غمگین می‌سازند.

• اعصاب صورت شما تقریبا 80 شاخه دارند که هر کدام نشان‌دهنده حالات مختلفی هستند که چهره شما به خود می‌گیرد. ابتدایی‌ترین حالات صورت شما، مثل شادی و یا غم با کوچک‌ترین حرکت این اعصاب تعیین و مشخص می‌شود که بر اساس تحقیقات دانشمندان، بخشی از یک زبان جهانی است کسانی که بر اثر سکته و یا آسیب به اعصاب صورت، این اعصاب صورت‌شان قطع شود، این حالات از صورت‌شان حذف شده و به نوعی زبان خود را از دست داده‌اند.

تاثیر حالات روانی بر چهره افراد یک اثر کاملا شناخته شده است. در فرهنگ روان‌پزشکی داشتن چهره افسرده یعنی عضلات افتاده صورت، چشمان بی‌روح و لب‌های رو به پایین، یکی از ملاک‌های تشخیصی بیماری افسردگی است. این یعنی که حالات چهره که از حرکات چند عضله مختلف به وجود می‌آیند کاملا تحت تاثیر حالات درونی ماست. شاید هنرپیشگان فیلم‌های سینمایی، بیش از بقیه افراد نسبت به این مساله آگاه باشند که چه قدر زیبایی یا زشتی چهره‌شان و یا احساسی که دیدن چهره‌شان به بیننده منتقل می‌کند تحت تاثیر این حالات درونی است.

1- باسترکیتون، کمدین معروف عصر سینمای صامت، معروف به مرد چهره سنگی بود. چهره بی‌روح و بی‌حالت او با آن نگاه‌های سرد که در تمام لحظات فیلم پر از غم بود در تضاد با موقعیت‌های کمدی فیلم پارادوکس بامزه‌ای را به وجود می‌آورد و جالب اینکه باسترکتیون در زندگی عادی خود هم تا حدودی افسرده بود.

2- خانم بروک شیلذر هم وقتی در اواخر حرفه بازیگری‌اش دچار افسردگی شد، به علت آنکه این مساله کاملا در چهره‌اش نمایان بود اغلب نقش افراد مبتلا به اختلالات روانی به او پیشنهاد می‌شد. (به عنوان نمونه یک قسمت از سریال دوستان).

3- در فیلم‌های ایرانی هم می‌توان نمونه‌های مشابهی را پیدا کرد. در فیلم سلام سینما، محرم زینال‌زاده رو به دوربین توضیح می‌دهد که برای بازی در نقش بای‌سیکل‌ران، نزدیک به یک ماه با کسی حرف نزده بود تا چهره‌اش حالت چهره فردی افسرده را پیدا کند و به اصطلاح خودش چهره‌اش بیفتد.

4- در مورد محمدرضا فروتن هم می‌گویند در پشت صحنه فیلم شب یلدا او با کسی حرف نمی‌زد و فقط در ماشینش آهنگ‌های غمگین گوش می‌کرد تا احساس درونی‌اش به هم نریزد و حالت چهره‌اش عوض نشود.


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان