ramazan
ramazan

پیشگیری از آفتاب سوختگی و درمان آن

پیشگیری از آفتاب سوختگی و درمان آن

انجام توصیه های زیر می تواند برای همیشه شما پوستی زیبا، شفاف و جوان داشته باشید.(نازوب)  یعنی به جای یک پوست برنزه و زیبا در طول تابستان، پوست قهوه‌ای سوخته و خشک خواهید داشت. اگر شما هم جزو طرفداران برنزه‌کردن در استخرهای روباز یا کنار دریا هستید، بد نیست نگاهی به این مطلب بیندازید تا با الفبای برنزه‌شدن بیشتر آشنا شوید.

پوست‌های آفتاب‌سوخته معمولا قرمز، زبر و حساس می‌شوند. اگر پوستتان در اثر قرار گرفتن طولانی‌مدت در زیر نورآفتاب بسوزد، رنگش پس از 2 تا 3 روز قهوه‌ای تیره می‌شود و پوست می‌اندازد. حتی ممکن است کمی سوزش و خارش را هم بر سطح پوستتان حس کنید و در اثر همین آفتاب‌سوختگی دچار مشکلاتی مانند تب، تهوع، سردرد و ضعف هم بشوید.

درمان آفتاب‌سوختگی چگونه است؟

حالا اگر دانسته یا ندانسته و به هر علتی دچار آفتاب‌سوختگی شدید، اصلا نگران نباشید چون با راهكارهایی که در ادامه به شما پیشنهاد می‌کنیم، می‌توانید در کوتاه‌ترین زمان پوست خود را به حالت اولیه‌اش برگردانید:

روی قسمت‌های آفتاب سوخته پوستتان کمپرس سرد بگذارید.

با کرم‌ها یا ژل‌هایی که حاوی منتول (Menthol)، کامفور (Camphor) و آلو (Aloe) هستند، پوستتان را چرب کنید و ماساژ دهید.

بهتر است کرم‌ها و ژل‌هایی که قرار است استفاده کنید را از چند ساعت قبل داخل یخچال بگذارید تا پوستتان تسکین بهتری پیدا کند.

به هیچ عنوان از محصولات حاوی بنزوکائین و لیدوکائین برای درمان آفتاب‌سوختگی استفاده نکنید. این محصولات می‌توانند حساسیت و خارش پوستتان را بیشتر کنند و زمینه ابتلا به درماتیت را در شما افزایش دهند.

در طول دوره درمان آفتاب‌سوختگی در معرض نورلامپ‌هایی که اشعه UV از خود ساطع می‌کنند (مانند نورلامپ‌های مهتابی و لامپ‌های کم‌مصرف)، قرار نگیرید.

برای پیشگیری از تحمل درد و سوزش ناشی از آفتاب‌سوختگی، می‌توانید داروهایی مانند ایبوپروفن، آسپیرین یا ناپروکسن مصرف کنید.

بچه‌هایی که دچار آفتاب‌سوختگی شده‌اند را حتما نزد پزشک ببرید و به هیچ عنوان به آنها آسپیرین ندهید.

تا می‌توانید آب و مایعات بنوشید تا خشکی و کم‌آبی بدن شرایط پوستی‌تان را بدتر نکند.

تا درمان کامل آفتاب‌سوختگی در ساعت‌هایی که اوج تابش نورخورشید وجود دارد (10 صبح تا 5 بعد از ظهر) از منزل خارج نشوید.

پیش از خروج از منزل حتما لباس‌های کاملا پوشیده، دستکش نخی و کلاه لبه‌دار به تن داشته باشید.

خمیری از مخلوط سرکه و جوش‌شیرین تهیه کنید و آن را روزانه به مدت 2 تا 3 ساعت روی پوست خود قرار دهید.

به هیچ عنوان دوش آب‌گرم نگیرید. در عوض روزی یکی دو بار بدنتان را با آب ولرم شستشو دهید.

مقداری سرکه سفید را به آب خنک اضافه کنید و بدنتان را در حمام با این محلول بشویید.

اگر پوستتان به حالت پوسته‌پوسته درآمد، پوسته‌های اضافی را پس از دوش گرفتن با مالش آرام بدن با لیفی نرم و نازک جدا کنید.

برای رفع خشکی پوست خود از کرم‌های مرطوب‌کننده یا نرم‌کننده بر پایه آب یا چربی کمک بگیرید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر میزان آفتاب‌سوختگی شما خفیف باشد می‌توانید با راهکارهایی که پیشنهاد کردیم، از پس درمان آن در منزل بربیایید اما در صورت مواجهه با علایم زیر باید حتما به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید: تب بالای 39 درجه سانتی‌گراد؛ سوزش بیش از اندازه بدن؛ درد شدید؛ ابتلای بیش از 20 درصد پوست بدن به آفتاب‌سوختگی؛ خشکی بیش از حد دهان، تشنگی مداوم، کاهش میزان ادرار، سرگیجه و احساس خستگی مفرط؛ تهوع و استفراغ؛ ابتلا به تپش قلب یا نفس نفس زدن و آسیب‌دیدن و قرمزی شدید چشم و حساسیت آن به نورآفتاب.

راه‌های پیشگیری از آفتاب‌سوختگی چیست؟

اگر بتوانید راهكارهایی که در ادامه به شما پیشنهاد می‌دهیم را رعایت کنید، می‌توانید تا حد زیادی جلوی ابتلا به آفتاب سوخته‌شدن پوستتان هنگام گرفتن حمام آفتاب در استخرهای سر باز یا کنار دریا را بگیرید و از داشتن پوستی برنزه و طلایی در طول تابستان لذت ببرید:

پیش از گرفتن حمام آفتاب، حتما تمام قسمت‌هایی از پوست بدنتان که می‌خواهید برنزه شوند را با کرم ضدآفتاب مناسب بپوشانید.

برای پیشگیری از سوختن و خشک‌شدن پوستتان حتما از روغن‌های مخصوص برنزه‌کردن در زیر نورآفتاب کمک بگیرید و سطح پوستتان را با آنها چرب کنید.

هر 5 تا 10 دقیقه یک‌بار پوست خود را با استفاده از آب‌پاش‌های کوچک، مرطوب کنید تا دچار خشکی و پوسته‌پوسته‌شدن بدنتان نشوید.

روزانه بیشتر از 45 دقیقه زیر نورمستقیم آفتاب نمانید. اجازه دهید تا روند برنزه‌شدن پوستتان ظرف چند روز و به تدریج انجام شود.

حالا اگر قصد برنزه‌شدن ندارید و از طرفی هم می‌خواهید که از شر آفتاب‌سوختگی در روزهای گرم و آفتابی سال در امان بمانید، این نکات را به خاطر بسپارید:

در صورت امکان از ساعت 10 صبح تا 4 بعد از ظهر از خانه خارج نشوید.

هنگام خروج از منزل، لباس‌های پوشیده و روشن بپوشید.

استفاده از عینک‌های آفتابی استاندارد را فراموش نکنید.

حتما نیم ساعت پیش از خروج از منزل، ضدآفتاب بزنید.

وقتی که در ساعت‌های آفتابی روز در خارج از منزل هستید، هر 2 ساعت یک‌بار ضدآفتاب خود را تجدید کنید.

راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان