ramazan
ramazan

خانم های عزیز در زمستان لاک نزنید ؟!

خانم های عزیز در زمستان لاک نزنید ؟!
حتما می‌‌دانید كه نگهداری از پوست در فصل‌های مختلف سال باید متناسب با همان فصل باشد. با شروع ناگهانی فصل سرما، یكی از شایع‌ترین اتفاقاتی كه برای افراد به‌خصوص خانم‌ها می‌افتد مسئله خشكی پوست است و مسلما با سردتر شدن هوا، این ناراحتی و عوارض آن شدیدتر خواهد شد.

حتما می‌‌دانید كه نگهداری از پوست در فصل‌های مختلف سال باید متناسب با همان فصل باشد. با شروع ناگهانی فصل سرما، یكی از شایع‌ترین اتفاقاتی كه برای افراد به‌خصوص خانم‌ها می‌افتد مسئله خشكی پوست است و مسلما با سردتر شدن هوا، این ناراحتی و عوارض آن شدیدتر خواهد شد، اما چه خوب است تا شما خانم‌های عزیز بدانید چطور باید از پوست‌تان در برابر سرما نگهداری كنید و با حفظ رطوبت مناسب، پوستی شاداب و سالم داشته باشید. دكتر بهروز باریك‌بین، متخصص پوست،‌ مو و زیبایی اصول نگهداری پوست، مو و ناخن در فصل سرما را به طور كامل برای‌تان شرح می‌دهند.

دست‌‌های‌تان را كمتر بشویید

یكی از شایع‌ترین مشكلاتی كه بیماران در فصل پاییز و با آمدن سرما با آن مواجه می‌شوند خشكی بیش‌ازحد پوست است كه در نهایت به اگزمای پوستی منتهی می‌شود. با بروز سرما و استفاده از وسایل گرمازا رطوبت پوست كاهش پیدا می‌كند و نهایتا به خشكی،‌ خارش و ترك خوردن پوست می‌انجامد. این مسئله به‌خصوص در افرادی كه زمینه آلرژی دارند شایع‌تر است، یعنی اگر فردی زمینه‌ای از آسم تنفسی یا دینیت آلرژیك داشته باشد، در این صورت بیشتر مستعد ابتلا به اگزمای پوستی در فصل سرما خواهد بود. چنین افرادی در فصل سرما دچار قرمزی پوست به همراه خارش در برخی از نواحی بدن می‌شوند و با استفاده از یكسری عوامل تحریك‌كننده این علائم در آن‌ها وخیم‌تر خواهد شد. به دنبال مشكلات پوستی و اگزما‌هایی كه در فصل سرما برای گروهی از افراد به وجود می‌آید، دسته‌ای از عادت‌ها و رفتارها این وضعیت را تشدید می‌كنند.

برای مثال برخی افراد به واسطه شغل‌شان بیش‌ازحد دست‌های‌شان را می‌شویند. مثلا خانم‌های پرستاری كه از بیماران مراقبت می‌كنند و باید دستان‌شان به طور مرتب شسته شود یا كسانی كه شیرینی‌پز یا نانوا هستند و همین‌طور جراحان كه به واسطه شغل‌شان مرتب مشغول شست‌وشوی دستان‌شان با مواد شوینده هستند بیش از دیگران مستعد به خشكی پوستند.

 صابون زمستانی، صابون تابستانی

یكی از ساده‌ترین راهكارهایی كه می‌توان برای حل خشكی پوست در فصل سرما به كار برد، انتخاب نوع شوینده‌هاست. توصیه می‌كنیم تا در این فصل از صابون‌های ملایم مانند صابون‌های كرم‌‌دار یا گلیسیرینه استفاده كنید تا پوست‌تان خشك نشود، بنابراین صابونی كه برای هوای سرد انتخاب می‌كنید باید ملایم‌تر از فصل‌های دیگر باشد.شوینده‌های غیرصابونی نیز گزینه بسیار مناسبی برای شست‌وشوی صورت هستند، چون این شوینده‌ها اثر پاك‌كنندگی متعادل‌تری نسبت به شوینده‌های معمولی دارند و رطوبت پوست را حفظ كرده و از خشك شدن آن جلوگیری می‌كنند. بهترین كاری كه می‌توانید بعد از شستن پوست‌تان انجام دهید، استفاده از یك مرطوب‌كننده مناسب است.

 زمان استفاده از مرطوب‌كننده

بهتر است بعد از این‌كه پوست‌تان را شست‌وشو دادید و در حالی كه پوست هنوز رطوبت خود را حفظ كرده به دنبال استفاده از آب و مایع شوینده، یك مرطوب‌كننده مناسب را روی پوست‌تان بمالید. مرطوب‌كننده‌‌های فراوانی در بازار وجود دارند؛ بهتر است كسانی كه زمینه ابتلا به آلرژی دارند از ملایم‌ترین مرطوب‌كننده استفاده كنند.می‌توانیم بگوییم بهترین چرب‌كننده و مرطوب‌كننده وازلین است، چون این ماده هم خشكی را به خوبی از بین می‌برد و هم مانع تبخیر رطوبتی كه پوست به دنبال شست‌وشو جذب كرده می‌شود، علاوه بر این بدون رنگ و بواست و با این خصوصیات احتمال آلرژی افراد به وازلین تقریبا در حد صفر است. به افرادی  كه زمینه آلرژی آتوپیك یا اگزمای سرشتی دارند، توصیه می‌كنیم به دنبال شست‌وشو از این چرب‌كننده عالی استفاده كنند.

در درجه بعد افراد می‌توانند از اوسرین به عنوان چرب‌ و مرطوب‌كننده بسیار خوب استفاده كنند؛ میزان روغنی شدن پوست به دنبال مصرف اوسرین نسبت به وازلین كمتر است. همانطور كه گفتیم مرطوب‌كننده‌های فراوانی در بازار وجود دارد اما به طور كلی این مواد به 2 دسته كرم و پماد تقسیم می‌شوند؛ پمادها چربی بیشتری نسبت به آب دارند و گروه كرم‌ها آب آن‌ها قابل توجه‌تر است و بیشتر رطوبت را می‌رساند و كمتر به عنوان چرب‌كننده استفاده می‌شود به همین دلیل مصرف‌كنندگان بیشتر كرم‌ها را ترجیح می‌دهند، چون احساس چرب بودن و برق زدن پوست به دنبال استفاده از آن خیلی كمتر است. ولی باید این مسئله را در نظر بگیرید كه كرم‌ها نیز معایبی دارند.

 ضدآفتاب حتی در فصل سرما

این اشتباه شایعی است كه خیلی از خانم‌ها فكر می‌كنند چون در فصل پاییز و زمستان نور آفتاب مستقیم وجود ندارد، اشعه فرابنفش هم وجود نخواهد داشت در صورتی كه چنین تفكری باعث می‌شود تا شایع‌ترین فصل‌هایی كه خانم‌ها با آن‌ها مشكل پیدا می‌كنند، پاییز و زمستان باشد. باید بدانید آفتاب  فصل سرما هم مانند آفتاب تابستان برای پوست‌تان زیا‌نبار است.

در این فصل شاهد این موضوع هستیم كه بسیاری از افراد از كرم ضدآفتاب استفاده نمی‌كنند به این دلیل كه فكر می‌كنند دیگر نور مستقیم آفتاب وجود ندارد، به همین علت دچار صدمات مختلف پوستی ناشی از آفتاب می‌شوند. ما توصیه می‌كنیم در این فصل نیز مانند بهار و تابستان از كرم‌های ضدآفتاب استفاده كنید و بهتر است 20 دقیقه قبل از این‌كه از منزل یا فضای مشخص خارج می‌شوید، ضدآفتاب را به نواحی كه در معرض نورخورشید هستند مانند صورت، گوش، پشت دست و گردن بزنید و هر 2 تا 3 ساعت آن را تمدید كنید تا بتوانید حداكثر حفاظت در برابر اشعه فرابنفش نور خورشید را از پوست‌تان كرده و این را بدانید كه حتی در هوای ابری هم باید از كرم ضدآفتاب استفاده كنید.

از ناخن‌های‌تان غافل نشوید

گاهی‌اوقات شاهد این مسئله هستیم كه پوست اطراف ناخن ترك می‌خورد یا ریش‌ریش می‌شود، باید بگوییم كه عامل اصلی این مسئله نیز خشكی پوست است. كسانی كه مرتب مشغول شست‌وشوی دست‌های‌شان هستند پوست اطراف ناخن‌های‌شان به دنبال بیش از حد مرطوب شدن و دوباره خشك شدن رطوبت خود را از  دست می‌دهد و مشكلاتی را برای فرد به وجود می‌آورد. البته بعضی از كمبودهای غذایی مثل كمبود آهن، كلسیم یا ویتامین‌های گروه B نیز می‌توانند مزید برعلت باشند كه گاها می‌بینیم با مصرف مولتی‌ویتامین‌های مربوط به مو و ناخن كه از انواع آن در بازار موجود است رفع می‌شوند البته مصرف چنین مكمل‌هایی باید تحت نظر پزشك صورت گیرد. مصرف ویتامین‌های گروه D نیز در بهبود این وضعیت بسیار موثر هستند. بنابراین اگر تغذیه افراد شامل ویتامین‌ها به‌خصوص گروه C، پروتئین و كربوهیدرات كافی باشد ضمانت كافی برای سلامت پوست، مو و همین‌طور ناخن‌ها وجود دارد بنابراین مصرف چنین مواد مغذی می‌تواند پوست شما را در هر فصلی تقویت كند.

از شامپو بچه استفاده كنید

باید بدانید كه خشكی مو هم می‌تواند مثل خشكی پوست به وجود آید و این مسئله منجر به شكنندگی بیش از حد و رخداد موخره می‌شود. برای پیشگیری از این ناراحتی به خانم‌ها توصیه می‌كنیم تا از شامپوهای ملایم مانند شامپو بچه یا شامپوهای مخصوص موهای رنگ شده و خشك و نهایتا از نرم‌كننده و چرب‌كننده‌هایی مثل روغن زیتون، نارگیل و كرچك كه همگی می‌توانند مانع خشك شدن بیش از حد مو، ایجاد موخوره و شكنندگی آن شوند استفاده كنند تا رطوبت مناسب را به موهای‌شان برگردانند.علاوه بر این‌ها خانم‌ها می‌توانند از سرم‌های مو نیز برای رفع خشكی و حفظ رطوبت مو استفاده كنند. توصیه می‌كنیم به دنبال استحمام انتهای موهای‌شان را به سرم آغشته كنند تا مانع خشكی آن‌ها شوند.

لیف و كیسه ممنوع!

باید بدانید مواد افزودنی كه به كرم‌ها اضافه می‌شوند، می‌توانند عامل اگزمای پوستی یا تماسی شوند و برای خانم‌هایی كه مرتبا برای مرطوب كردن بدن‌شان از آن‌ها استفاده می‌كنند دردسرساز باشند و از طرفی عطر و اسانس‌هایی كه به كرم‌ها اضافه می‌شوند تا به مصرف‌كننده احساس بهتری دست دهد، در واقع یك نوع آروماتراپی با این روش انجام می‌دهند و باعث جذب مصرف‌كننده به استفاده بیشتر از كرم می‌شوند.

این خود یكی از مهم‌ترین و شایع‌ترین عواملی است كه باعث ایجاد آلرژی پوستی می‌شود. كسانی كه از خشكی پوست در این فصل رنج می‌برند بهتر است میزان شست‌وشوی خود را به حداقل برسانند، بنابراین این افراد چه در مورد شستن دست،‌ صورت یا دوش گرفتن و حمام كردن در هوای سرد باید مراقب باشند و تعداد دفعات را كاهش دهند. در این میان می‌توانیم به افراد مسن اشاره كنیم كه به واسطه سن‌شان نسبت به زمان جوانی، پوست خشك‌تری دارند و در فصل سرما این خشكی افزون خواهد شد و اگر بخواهند طبق گذشته به استحمام خود ادامه دهند، ممكن است دچار خشكی بیش‌ازحد، خارش و به دنبال آن اگزمای پوستی شوند، بنابراین به این افراد و همچنین كسانی كه پوست‌های حساس دارند توصیه می‌كنیم هفته‌ای یك یا 2 بار بیشتر به حمام نروند.

افرادی كه پوست خشك و حساس دارند نباید به هیچ عنوان از لیف و كیسه استفاده كنند زیرا باعث تحریك بیش‌ازحد پوست بدن می‌شوند و به دلیل حساس بودن پوست صدمات زیانباری به آن وارد می‌شود. در ضمن همانطور كه اشاره كردیم، این افراد باید از صابون‌های گلیسیرینه یا كرم‌دار یا شوینده‌های غیرصابونی استفاده كنند تا خشكی پوست‌تان تشدید نشود و رطوبتی كه در حمام جذب پوست می‌شود از بین نرود.

لاك نزنید

خوب است در اینجا به این نكته مهم در مورد خانم‌‌ها اشاره كنیم كه یكی از عواملی كه باعث بروز ناراحتی‌هایی در ناخن می‌شود  استفاده از لاك ناخن و به دنبال آن مصرف استون یا هر نوع پاك‌كننده دیگر است كه منجر به خشكی بیش از حد پوست اطراف ناخن و شكنندگی آن می‌شود.

 خانم‌ها می‌توانند برای جلوگیری از این مسئله كمتر از لاك ناخن استفاده كنند .

تقویت‌كننده و سفت‌كننده‌هایی كه در بازار برای تقویت ناخن موجود است به نوعی از خشكی بیش از حد ناخن جلوگیری كرده و كاری می‌كند تا در برابر رطوبت بیش از حد نیز مقاوم شود، در واقع این مواد همان كاری را كه یك وازلین انجام می‌دهد می‌كنند و خانم‌هایی كه دچار شكنندگی و ترك خوردن ناخن می‌شوند می‌توانند از لاك و محافظ‌های ناخن استفاده كنند یا كمی از وازلین به دستان‌شان بمالند و ناخن‌های‌شان را چرب كنند چون این حركت همان كار تقویت‌كننده‌ها را انجام می‌دهد.

هم A مهم است  هم B

شاید تا چند سال پیش اولین معیار برای انتخاب ضدآفتاب اشعه فرابنفش نوع B بود. اشعه UVB عامل اصلی ایجاد آفتاب‌سوختگی، سرطان پوست و برنزه شدن است. همانطور كه می‌دانیم امروزه روی ضدآفتاب‌ها عددی به نام SPF درج شده كه افراد به قوت آن می‌توانند به قدرت ضدآفتاب برای حافظت در برابر اشعه فرابنفش نوع B پی ببرند.SPF به این معناست كه كرم ضدآفتاب می‌تواند چقدر در برابر اشعه UVE محافظت داشته باشد و مانع از قرمز شدن و آفتاب‌سوختگی پوست شود پس اگر بخواهیم تنها به این عدد اكتفا كنیم برای انتخاب ضدآفتاب تنها اشعه UVB را در نظر گرفته‌ایم اما امروزه ضدآفتاب مناسب و خوب علاوه بر UVB جلوی اشعه فرابنفش نوع A را نیز می‌گیرد و پوست را در برابر این اشعه‌ها محافظت می‌كند.تحقیقات نشان می‌دهد عامل اصلی پیری زودرس پوست و چین و چروك‌های اضافی ناشی از اشعه UVA خورشید است.

این اشعه بالاترین مقدار طول موج را نسبت به UVB دارد و میزان نفوذش به داخل پوست عمیق است بنابراین یك ضدآفتاب خوب باید پوست را در برابر تمام اشعه‌های مضر خورشید محافظت كند. فراموش نكنید كه عامل اصلی ایجاد چین و چروك‌های پوستی بیشتر UVA است،  در سالن‌های سولاریوم از UVA برای برنزه كردن پوست استفاده می‌شود بنابراین این اشعه در ایجاد تیرگی و سوختن پوست نقش مهمی دارد. سعی كنید هنگام خرید ضدآفتاب به گزینه محافظت پوست در برابر اشعه UVB و هم UVA توجه كنید و هنگام خرید روی جعبه ضدآفتاب یا بروشور آن را بخوانید تا متوجه شوید كه آن ضدآفتاب هم جلوی اشعه آفتاب از نوع A و هم B را  می‌گیرد.

نكته‌ای كه در مورد ضدآفتاب‌ها وجود دارد این است كه افرادی كه پوست حساسی دارند ممكن است به بعضی از عناصر موجود در ضدآفتاب‌های شیمیایی حساسیت داشته باشند و مصرف آن موجب بروز حساسیت‌هایی مانند التهاب پوست در چنین افرادی شود. توصیه می‌كنیم تا در مورد اطفال زیر یك ماه و زنان باردار از ضدآفتاب‌های فیزیكی استفاده شود. ضدآفتاب‌های فیزیكی محصولاتی هستند كه در آن‌ها از عناصر فیزیكی مانند زینك اكساید و تایتلنیوم‌دی اكساید استفاده شده است كه به خوبی می‌تواند جلوی اشعه UVB و UVA را بگیرند. ضدآفتاب‌های فیزیكی اغلب شامل فیلترهایی هستند كه توانایی بازگرداندن نور خورشید را دارند و با نور آفتاب واكنش شیمیایی انجام نمی‌دهند؛ مزیتی كه این نوع ضدآفتاب نسبت به عناصر ضدآفتاب‌های شیمیایی دارد این است كه احتمال ابتلا به آلرژی به آن‌ها خیلی كم است و كسانی كه آلرژیك هستند به راحتی می‌توانند از این نوع ضدآفتاب‌ استفاده كنند؛ این نوع ضدآفتاب عمدتا برای اطفال و بانوان باردار یا شیرده  توصیه می‌شود.


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان