نکات جالب در مورد بدن خانم ها

مجموعه : زنان و زایمان
نکات جالب در مورد بدن خانم ها
شمار زیادی از زنان بخصوص جوان‌تر‌ها با مشكلی رو‌به‌رو هستند كه برای درمان آن، ممكن است تا مدت‌ها از این مطب به آن مطب بروند و از پزشكان مختلف كمك بخواهند ولی خیلی از آن پزشكان بیماری در آنها را تشخیص نمی دهند، اما اگر خوش‌اقبال باشند آن وقت شاید بفهمند كه از اختلالات هورمونی رنج می‌برند، این زن‌ها همان‌هایی هستند كه ناگهان چاق می‌شوند، جوش‌هایی زیر پوستی روی صورت‌شان ظاهر می‌شود، موهایی زائد درمی‌آورند، ملول و بی‌تاب می‌شوند و…

سكان كشتی بدن انسان، هورمون‌های اوست و حفظ تعادل این سكان به بدن كمك می‌كند در مسیر سلامت حركت كند، اما اگر حتی تعادل یكی از این هورمون‌ها به هم بخورد پیامدهای منفی شدیدی در بدن ظاهر می‌شوند. زنان معمولا بیشتر از مردان با مشكل به هم خوردن تعادل هورمونی مواجه هستند، ممكن است حالا خانم‌هایی كه این گزارش را می‌خوانند با نگرانی به تصویرشان در آیینه نگاه ‌كنند و از خودشان بپرسند آیا من دچار اختلال هورمونی هستم؟ آیا در آینده دچار این مشكل خواهم شد؟

نگران نباشید. پیشنهاد‌های پزشكی ساده‌ای وجود دارد كه می‌توانند راه را بر به هم خوردن تعادل هورمونی ببندند. فقط كافی است كمی محتاط باشید و به وضعیت سلامتی‌تان دقت بیشتری كنید تا بتوانید تعادل هورمونی‌تان را حفظ كنید.
 

چطور بفهمم اختلال هورمونی دارم؟
علائم عدم تعادل هورمونی اساسا در دوران بلوغ و بویژه در زنان در دوران عادت ماهانه، دوران بارداری، پس از زایمان و در دوران یائسگی تجربه می‌شوند. شایع‌ترین علائم ناخوشایند عدم تعادل هورمونی شامل افسردگی، افزایش وزن، نوسانات خلقی، كاهش میل جنسی، چرب یا خشك شدن پوست، احساس خستگی، مشكلات خواب، نامنظم شدن عادت ماهانه، علائم آلرژیك، رشد زیاد از حد موها، ولع شدید برای خوردن شیرینی‌ها، سردرد و میگرن، اضطراب و تحریك‌پذیری، تغییرات دمایی بدن، عفونت‌های مجاری ادراری، آكنه و بثورات جلدی و سندرم پیش از قاعدگی هستند.
 
علل اصلی یك اختلال
پزشكان تاكید دارند، حتی اگر این تغییرات از نظر حجم هورمونی خیلی ناچیز باشند، می‌توانند عواقب قابل ملاحظه و جدی داشته باشند؛ ابتدایی‌ترین عوامل در بروز بی‌تعادلی هورمونی عبارتند از:
كمبود دریافت ریزمغذی‌ها: اگر مواد مغذی به مقدار كافی به بدن برسد، تمام ابزار های لازم برای حفظ تعادل هورمونی به طور طبیعی فراهم خواهد شد.
 
استرس و فعالیت زیاد غدد فوق كلیوی: استرس یكی از فاكتورهای اصلی در به هم زدن تعادل هورمونی است و تحت استرس‌های طولانی مدت غدد فوق كلیوی كه هورمون‌های مقابله با استرس را تولید می‌كنند، نمی‌توانند كار خود را به درستی انجام دهند.
 
مصرف قرص‌های ضدبارداری و هورمون‌درمانی:
هورمون‌درمانی و مصرف قرص‌های ضد بارداری پس از اتمام دوره مصرف موجب به هم خوردن تعادل هورمون‌های بدن می‌شوند.
 
عدم تعادل انسولین:
سیستم غدد درون‌ریز بدن كه وظیفه تولید هورمون‌ها را به عهده دارد، ممكن است به دلایل مختلفی مثل رژیم غذایی نامنظم، استرس، داروها یا بیماری‌ها تحت تاثیر قرار بگیرد و دچار عوارض منفی شود.
 
مواد شیمیایی، محرك‌ها و داروها: داروها، مسكن‌ها و محرك‌هایی مثل كافئین، آفت‌كش‌ها و حتی هوایی كه تنفس می‌كنیم می‌توانند موجب عدم تعادل طبیعی هورمونی بدن ما شوند.
 
بارداری و زایمان:
بارداری یك فرآیند شدید هورمونی در بدن محسوب می‌شود و اگر قبل از بارداری، ‌در طول مدت بارداری یا پس از وضع حمل از سلامتی مطلوبی بهره‌مند نیستید، یكی از مهم‌ترین دلایل آن می‌تواند عدم تعادل هورمونی باشد.
 
هورمون‌ها را متعادل كنید
متخصصان معتقدند با استفاده از مواد مغذی كه در زیر فهرست آنها عنوان شده زنان می‌توانند به روش طبیعی تعادل هورمون‌های بدن خود را برقرار كنند. برای این منظور بهتر است این مواد غذایی را در رژیم غذایی خود بگنجانید:
 
‌ـ غذاهای غنی از فیبر خوراكی طبیعی مثل میوه‌ها ، سبزی‌ها ،حبوبات و غلات سبوس‌دار
 
ـ سبزیجات بوته‌ای مثل بروكلی و كلم در رژیم غذایی
 
ـ سبزیجات مغذی دارای برگ‌های سبز و پهن مثل اسفناج و كاهو
 
ـ منابع گیاهی غنی از استروژن مثل دانه سویا، نخود و عدس
 
ـ میوه‌های سرشار از فلاونوئیدها مثل توت‌ها، انگور قرمز و مركبات
 
ـ اسیدهای چرب حیاتی مثل روغن زیتون، ماهی امگا ـ3، غلات سبوس‌دار و خشكبار
 
ـ روغن ماهی امگا ـ3 موجود در ماهی آزاد، ماهی تن و مكمل‌های روغن ماهی
 
ـ مكمل‌های غذایی حاوی ب‌كمپلكس
 
ـ محصولات ارگانیك مرغ و ماهی
 
علاوه بر اینها فراموش نكنید انجام فعالیت‌های بدنی و ورزشی منظم و روزانه، كنترل استرس با یوگا و مراقبه، خواب و استراحت شبانه كافی و پرهیز از مصرف بیش از اندازه گوشت و چربی حیوانی و لبنیات پرچرب، كافئین، قهوه، كولاها و نوشابه‌های انرژی‌زا و كربوهیدرات‌های تصفیه شده مثل نان و برنج سفید، همگی عواملی هستند كه می‌توانند ترشح هورمون‌ها را در بدن متعادل نگه دارند.

راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان