ramazan
ramazan

جنجال جاسوسی تازه روسیه در امریکا

مجموعه : اخبار
جنجال جاسوسی تازه روسیه در امریکا
روزنامه اینترنتی روسی نیزاویسیمایا گازیه تا با اشاره به اینکه درآمریکا جنجال جاسوسی تازه ای با شرکت روسها ایجاد شده که طی آن یازده تاجر به انتقال فناوریها و تجهیزات فوق پیشرفته به روسیه متهم هستند چنین می نویسد: وزارت خارجه روسیه اعلام کرده این اتهامات حالت کاملا مشروط دارند. به گفته سرگی ریابکف معاون وزیر خارجه اتهاماتی که دادستانی آمریکا علیه روسها مطرح کرده ارتباطی با فعالیت اطلاعاتی ندارند و تا جایی که مشخص است فقط به چند تبعه کشور مربوط می شوند.

به نوشته روزنامه اواخر سپتامبردادگاه فدرال نیویورک در بروکلین پرونده سری علیه یازده تبعه شوروی سابق و دو شرکت مطرح کرد که به انتقال غیر قانونی تجهیزات الکترونیکی نظامی به ارزش پنجاه میلیون دلار ازکشور متهم هستند. مقامات آمریکا این جریان را تنها پس ازآن اعلام کردندکه هشت تن ازمتهمان دستگیر شدند و سه تن دیگر تحت تعقیب قرار گرفتند. در بیانیه دادستانی بروکلین آمده است این افراد تجهیزاتی را از کشور خارج کرده اند که به خاطر احتمال استفاده ازآنها دربسیاری ازسیستمهای نظامی تحت کنترل شدید دولتی قرار دارند.

تصور می شود این تجهیزات دراختیار ناوگان دریایی روسیه قرارگرفته باشند و این یکی ازگزینه هایی است که نهادهای انتظامی آمریکا بررسی می کنند. در بیانیه اف.بی.آی به سخنان استیون موریس مدیر شعبه این سازمان درهوستون اشاره شده که اظهارداشته برخی ازکشورها از فناوریهای آمریکا برای رفع نیازهای حیاتی استفاده می کنند ولی خیلی ازکشورهای دشمن هم وجود دارندکه مایلند توان دفاعی خود را تحکیم یا تجهیزات نظامی را از محل جیب مالیات دهندگان آمریکایی نوسازی کنند. مسلم است که منظور وی از کشور دشمن روسیه است.

بر اساس این گزارش شرکت آرک الکترونیکس که از قرار معلوم بخش اعظم انتقالهای غیر قانونی از طریق آن صورت گرفته به آلکساندر فیشنکو چهل و شش ساله دارای تابعیت روسیه و آمریکا و همسرش تعلق دارد که در هوستون زندگی می کند. به همین دلیل بیشتر متهمان در همین شهر به دادگاه فرا خوانده شده اند. آنها به توطئه متهم هستند و فیشنکو به عنوان عامل مخفی دولت روسیه فعالیت می کند.

دادستانی فدرال بروکلین با تاکید بر این که انتقال غیرقانونی تجهیزات الکترونیکی به روسیه از طریق فرودگاه جان کندی نیویورک صورت می گیرد خواستار استرداد این افراد به این شهر شده است. علاوه براین نامه یازده صفحه ای با درخواست خودداری از آزادی مهره های کلیدی شرکت در ازای وثیقه برای جرج هنکس دادستان هوستون ارسال شده است. افراد مسول تحقیق در رابطه با پرونده معتقدند مدارک کافی برای اثبات گناه متهمان جمع آوری کرده اند وقراراست بیش ازهرچیز موارد جعل اسناد برای تجهیزات منتقل شده مورد بررسی قرار گیرد. آنها به خصوص به مدرکی اشاره می کنند که از بررسی ضرورت اصلاح در اسناد توسط متهمان حکایت دارد. در یکی ازآنها گفته شده اسناد نباید هیچ ظنی ایجاد کنند و باید کاری کرد که درآنها صحبت برسر تجهیزات مورد استفاده درماهیگیری باشد نه تجهیزاتی که علیه زیردریاییها به کارگرفته می شوند.

به گفته دادستانی تجزیه و تحلیل اسناد شرکت فیشنکو حاکی از آن است که روسیه مشغول مدرنیزه کردن نیروهای مسلح خود است وموشکهای ضد کشتی و جنگنده های میگ- سی و پنج این کشور تجهیزات الکترونیکی در اختیار دارندکه به تجهیزات منتقل شده توسط متهمان شباهت دارند. علاوه براین افزایش قابل توجه درآمد شرکت آرک با هزینه های دفاعی روسیه تطابق عجیبی دارد.

به نوشته روزنامه شرکتهای دفاعی روسیه از این جنجال دور مانده اند. نماینده صنایع دفاعی اعلام کرده است در میان شرکتهایی که با آنها همکاری می شود هیچ نامی از شرکت های آپکس و آتریلور وجود ندارد. به گفته وی حدود شصت تا هفتاد و در برخی موارد نود تا نود و پنج درصد تجهیزات از خارج خریداری می شوند و ضمنا تجهیزاتی که در پرونده به آنها اشاره شده در فروشگاههای لوازم الکترونیکی هر کشوری قابل خرید هستند.

وزارت تجارت آمریکا به نوبه خود صادرات برخی کالاها را برای یکصد و شصت و پنج شرکت و تاجر خارجی دارای ارتباط با شرکتهای متهم به جاسوسی ممنوع کرده است. قیدکردن نام هرشرکت یا شخصیت حقیقی در لیست سیاه وزارت تجارت آمریکا به این معنی است که آنها باید برای صادرات برخی کالاها از آمریکا مجوز بگیرند. در این فهرست نام یکصد و نوزده شخصیت حقیقی و حقوقی از جمله از انگلیس، آلمان، یونان، قزاقستان، کانادا، فنلاند، سوئد و استونی وجود دارد.
آلکسی راستوفسف عضو سابق اداره امنیت خارجی روسیه درگفتگو با نیزاویسیمایا گازیه تا اظهارداشته جنجال جاسوسی بزرگ اخیردرآستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برنامه ریزی شده است. براساس تجربه موجود ماهها و حتی سالها صرف یافتن مظنونین و نام آنها شده و درست حالا یعنی به فاصله یک ماه تا انتخابات اعلام شده است.

از قرار معلوم این جنجال به نفع سازمانهای اطلاعاتی آمریکا است که مایلند اهمیت خود را نه تنها در زمینه مبارزه با تروریسم و بلکه در مبارزه با جاسوسی یادآوری کنند. این مبنایی برای تشدید فعالیت این سازمانها است. آنها در زمان جرج بوش یعنی زمانی که بودجه کلانی در اختیارشان گذاشته شد پولهای زیادی به جیب زدند.

به عقیده راستوفسف متهمان این پرونده در صورت اثبات اتهام به جاسوسی در آینده تغییر خواهند کرد. در واقع افراد زیادی وجود دارند که در خفا یا به طور علنی نامشان اعلام خواهد شد. به عنوان نمونه در سال دو هزارو ده مسکو و واشنگتن در خصوص تبادل دهها فرد روس دستگیر شده درآمریکا ازجمله آنا چپمن در ازای چهارآمریکایی زندانی در روسیه توافق کردند. البته بعید است که همه یازده فرد متهم به جاسوسی به نفع روسیه به راستی فعالیت جاسوسی انجام داده باشند و مدارک غیر قابل انکاری علیه آنها وجود داشته باشد. اگر هم در میان آنها افرادی با اتهامات خیلی جدی وجود داشته باشد تعدادشان از یکی دو نفر بیشتر نیست و بقیه به فعالیت تجاری عادی مشغول بوده اند.


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان