ramazan
ramazan

با این نکات به اهداف شادی‌بخش برسید

با این نکات به اهداف شادی‌بخش برسید

برای داشتن یک زندگی شاد حتما لازم نیست که شوخ طبع باشیم و با رفتارهای جلف، موجب قهقهه دیگران شویم. شادی نیز مانند هر صفت دیگری باید در انسان پرورش پیدا کند و به ثمر برسد.

اگرچه شادی را به سختی می توان تعریف کرد، اما اکثر مردم خوب می دانند که در چه مواقعی شاد و چه مواقعی غمگین هستند.

 – به شادی اهمیت بدهید

کسانی که به شاد بودن و شاد زیستن ارزش و بها نمی دهند، در واقع به طور ناخودآگاه با شاد بودن می جنگند. اگر لازم است هر روز به خودتان اهمیت شاد بودن را یادآوری کنید.

 – شادی مخصوص خودتان را پیدا کنید

هر فردی نیازهای منحصر به خودش را برای شاد شدن دارد. به عبارت دیگر آنچه که یک نفر را خوشحال می کند، با عامل خوشحال شدن در فرد دیگر بسیار متفاوت است.

به این ترتیب عامل شادی منحصر به خودتان را پیدا کرده و از اینکه عامل شاد کننده شما با دیگران فرق می کند، هیچ نگران نباشید.

 – به اهداف شادی‌بخش برسید

زندگی خود را طوری برنامه ریزی کنید که به اهدافی که معتقد هستید شما را شاد می کنند، دست پیدا کنید. وقتی به هدفتان می رسید، بدون شک اخلاق شما تا حد زیادی بهبود پیدا می کند و برای رسیدن به هدف بعدی انگیزه بیشتری پیدا می کنید. وقتی به هدفتان می رسید در خود احساس ارزش می کنید و این حس حال شما را واقعا خوب می کند.

 – قدر سلامتی تان را بدانید

توجه به سلامتی یکی دیگر از عوامل مهم شاد بودن است. اضافه وزن یا عدم دریافت مواد مغذی ضروری برای بدن می تواند تاثیر منفی روی رفتار افراد داشته باشد.

ورزش کردن، موجب آزاد شدن آندروفین در بدن می شود که حاصل آن ایجاد احساس شادی است.

بهتر است رفتارها و اتفاق های بد را در همان لحظه تولدشان، از بین ببریم و نگذاریم تا با افزایش طول عمرشان بیشتر باعث ناراحتی ما شوند

 

– افکار مثبت داشته باشید، نه منفی

هر روز چند دقیقه ای درباره کارها و عواملی که شما را شاد می کنند، بیندیشید. این چند دقیقه تفکر به شما فرصت می دهد که روی چیزهای مثبت در زندگی تان متمرکز شوید و این کار باعث تداوم شادی شما می شود.

دوستان شاد بیابید و اطراف خود را از آدم های شاد و راضی پر کنید. بدیهی است که احاطه شدن در میان افرادی که افکار منفی دارند، شادی شما را در احساسات منفی خفه می کند. در واقع فکر منفی مثل عفونت، احساس مثبت را می خورد و واگیردار است.

وقتی آدم ها بی دغدغه اوقات خود را سپری کنند، راحت تر می توانند افکار خود را به سمت موضوعات شاد و سرگرم کننده سوق دهند. هنگامی که فکر و ذهن انسان درگیر مسایل استرس زا و بازدارنده می شود، ناخودآگاه در هاله ای از غم و اندوه قرار می گیرد که با دنیای شاد و متنوع در جنگ و تضاد است.

برای رهایی از این حالت های ناخوشایند، باید تغییراتی در رفتارمان اعمال کنیم تا افکار بازدارنده را در ذهنمان محدود و افکار شادی زا را افزایش دهد.

 – افسوس نخورید

وقتی اشتباهی از شما سرمی زند، به جای افسوس خوردن به دنبال راه حل بگردید. افراد شاد اجازه نمی دهند که اشتباهات گذشته، روحیه و حال خوب آنها را خراب کند، بلکه اندکی فکر می کنند و شرایط را مطابق میلشان تغییر می دهند.

 – تعادل روحی داشته باشید

هنگامی که شما از یک حالت روانی متعادل برخوردار باشید، آن چنان که ذهنتان در آرامش اندیشه کند و رفتارتان آرام کننده افکار خسته دیگران باشد، نوعی از لحظات شاد و متنوع را برای خود و دیگران فراهم ساخته اید. لحظاتی که عاری از هر گونه استرس، اضطراب و دلهره و نگرانی است.

 – بخندید

هر روز یک کار خوب برای خودتان انجام دهید، مثلا یک ناهار خوشمزه بخورید، استخر بروید، یا فقط چند دقیقه به طور آگاهانه چهره خود را در وضعیت حال خوب نگه دارید. هر چند برخی مواقع لازم است جدی باشید، اما در شرایط مناسب، شوخی کردن و خندیدن را فراموش نکنید.

 – محبت کنید

ما به دیگران محبت می کنیم تا به آن ها ثابت کنیم دوستشان داریم. محبت ما موجب خوشحالی دیگران می شود که در نتیجه، ما هم احساس رضایت و خرسندی می کنیم.

به این ترتیب لحظات شاد و زیبایی برای ما و شخصی که مورد محبت ما قرار گرفته است رقم می خورد. هرچقدر محبت و مهربانی ما به دیگران بیشتر باشد، تاثیرشان در شادزیستن ما بیشتر است.

 – ببخشید

ما آدم ها عادت داریم، قوانینی در ذهنمان تدوین کنیم و هرکسی از آن ها سرپیچی کرد، ناراحت می شویم و او را نمی بخشیم.

بهتر است بدانیم با نبخشیدن کسی، بیشترین فشار روانی را به خود وارد می کنیم نه به او، زیرا تا زمانی که به این موضوع خاتمه نداده ایم، ذهن ما همین طور درگیر آن موضوع ناراحت کننده است و مدام آن اتفاق را مرور می کند و موجب رنجش خودمان می گردد.

با دیدن فرد مورد نظر دچار استرس می شویم و تمام رفتارهای او برای ما آزار دهنده و تحریک کننده می شود. حتی بعضی مواقع بی جهت از دیگران دلخور می شویم که چرا به او محبت یا مدارا کرده اند.

به هر حال چه پشیمان باشد، چه نباشد، ما با نبخشیدن دیگران موجب کش دادن موضوع می شویم که این امر بیش از هر چیزی به خود ما ضربه می زند و باعث دور شدن از لحظات شاد و سرزنده می شود.

یادآوری دوران کودکی، لحظات زیبای را برای آدم ها رقم می زند، ضمن این که دنیای کودکان دنیای شاد و زیبایی است و بد نیست گاه گاهی به آن جا سری بزنیم

 

– بدگویی نکنید

بد گفتن از دیگران، ذهن را در حالت دفاعی قرار می دهد و موجب درگیری ذهنی ما با خودمان می شود. در واقع با بدگویی از دیگران، مجددا رفتار ناراحت کننده او را در ذهن تکرار می کنیم و موجب عصبانیت و آزار خود می شویم.

بهتر است رفتارها و اتفاق های بد را در همان لحظه تولدشان، از بین ببریم و نگذاریم تا با افزایش طول عمرشان بیشتر باعث ناراحتی ما شوند.

 – برخی اتفاقات دست ما نیست

بعضی از اتفاقات در زندگی غیرقابل کنترل است مانند: مرگ، بلایای طبیعی و بیماری. احتمال این که هر کدام از این اتفاقات در زندگی ما رخ دهد کم نیست، اما چگونگی پذیرفتن آن ها موضوعی است که بین آدم های مختلف متفاوت است.

وقتی در شهری زلزله می آید و یک نفر تمام اعضای خانواده اش را از دست می دهد، راه های متفاوتی برای ادامه زندگی اش پیش رو دارد:

می تواند تا آخر عمر، به گریه و زاری بپردازد.

می تواند در غم از دست دادن عزیزان خود را مجنون کند و آواره کوچه و بیابان شود.

می تواند غم و غصه از دست دادن عزیزان را به این دلیل که دیگر کاری از او ساخته نیست، رها کند و با تمام قوا به ادامه زندگی خود بپردازد و با این کار موجب خوشبختی خود و افتخار از دست رفتگان شود.

در واقع به جای این که از مشکل پیش آمده خود را به فلاکت و بدبختی برساند، آن را رها کرده و برای بقا و تداوم خوشبختی خود تلاش می کند.

 – خود را دوست بدارید

قبل از اینکه از دیگران توقع داشته باشیم ما را دوست بدارند، دوستدار خود باشیم. خیلی ها از این که خود را دوست بدارند، احساس رضایت نمی کنند. اما تا ما خودمان را باور نکنیم و نپذیریم، نمی توانیم ذهن پویایی داشته باشیم که موجب دلربایی دیگران شود.

باید هرچه هستیم را بپذیریم چه خوب چه بد. اگر خودمان را دوست داشته باشیم، برای خوب بودن خود تلاش می کنیم.

نقص های خود را ببخشیم و بدانیم که دیگران هم به گونه ای ناخواسته، آن ها را نادیده می گیرند. همان طور که دیگران هم کاستی هایی دارند و برای ما خیلی ناراحت کننده نیستند.

 – با کودکان بازی کنید

رفتن به دنیای کودکان خالی از لطف نیست. یادآوری دوران کودکی، لحظات زیبای را برای آدم ها رقم می زند، ضمن این که دنیای کودکان دنیای شاد و زیبایی است و بد نیست گاه گاهی به آن جا سری بزنیم.


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان