ramazan
ramazan

14 نکته خواندنی برای جهانگردان کوله پشتی دار!

14 نکته خواندنی برای جهانگردان کوله پشتی دار!
نکاتی که باید هر جهانگردی آن را رعایت کند. «بک پکرها » یا همان کوله پشتی دارها به مسافرانی گفته می شود که پیاده یا با دوچرخه و حتی با موتورسیکلت سفر می کنند و تمام وسایل همراهشان در یک کوله پشتی خلاصه می شود و سعی می کنند کلیه مایحتاجشان را در طول مسیر یا از مقصد تهیه کنند.
 
این نوع سفر چندی است در جهان رواج یافته و جوان ترها و عاشقان طبیعت را به خود جلب کرده است. البته نباید فراموش کرد این نوع سفر جزو سفرهای ارزان قیمت طبقه بندی شده است، به این ترتیب که کوله پشتی دارها در طول مسیرشان تا مقصد در صورت لزوم جایی اقامت می کنند و حتی مشغول به کار می شوند تا هزینه ادامه سفرشان را تامین کنند، یا این که در ازای کار کردن برای شخصی از وعده غذا و جای خواب او استفاده می کنند. این نوع سفر در قاره سبز و بویژه استرالیا بسیار معروف است.
 
در این کشورها اغلب در فصل تابستان، بسیاری از دانش آموزان و دانشجویان در اوقات فراغت خود از شهری به شهر دیگر یا از کشوری به کشور دیگر سفر می کنند.
در طول مسیر هم در مزارع یا دامداری ها مشغول به کار می شوند و در ازای کار روزانه سه وعده غذا و جای خواب می گیرند که باعث کاهش هزینه های سفر می شود.
این نوع سفر ضمن مفرح بودن، خطراتی نیز در پی دارد که ناآشنایی با این گونه خطرات ممکن است برای گردشگر مشکلاتی در پی داشته باشد بنابراین بد نیست در این نوع سفر ۱۴ توصیه طلایی را جدی بگیرید.
1 – هرگز در رستوران های بین راهی غذا نخورید
طبق آمار سازمان بهداشت جهانی، بیشترین آمار مسمومیت بین مسافران و گردشگران به دلیل خوردن غذا در رستوران های بین راهی در کشورهای مختلف ثبت شده است. هر چند امروزه در بسیاری از کشورهای پیشرفته مسائل بهداشتی در اغذیه فروشی ها و رستوران ها بشدت کنترل می شود، اما بازهم شاهد این گونه بیماری ها هستیم. دلیل این بیماری ها عدم کنترل مواد اولیه و ماندن طولانی مدت آنها در انبار این رستوران هاست. بنابراین لقمه ای هرچند کوچک همیشه همراه داشته باشید.
طبق گزارش های همین سازمان بیشترین آمار ابتلا به بیماری های عفونی و مسمومیت در کشورهای جنوب شرقی آسیا، هندوستان، سریلانکا و به طور کلی کشورهای مرطوب و گرم به ثبت رسیده و گزارش شده است.
 
2 – هرگز مزه غذاهای محلی را در کشورهای دیگر امتحان نکنید
شاید این قانون هم کمی شبیه قانون قبلی باشد، اما با کمی دقت درمی یابیم که تفاوت های فاحشی در آن نهفته است. یکی از لذت های سفر و شاید دلیل اصلی سفر چشیدن غذاهای محلی است، اما هیچ وقت نباید انتظار چشیدن مزه غذای تایلندی را در ایتالیا داشته باشیم. به عنوان مثال هرگز نمی توان لازانیای ایتالیایی را در ترکیه پیدا کرد یا این که نمی توان سوپ سوشی مناسبی در آفریقای جنوبی یافت؛ بنابراین حتی اگر بهترین رستوران چینی را در ایتالیا سراغ دارید برای خوردن غذای محلی چینی به این رستوران وارد نشوید، چون نه مزه غذای اصلی را متوجه می شوید و نه اطمینانی از درست تهیه شدن آن دارید. بهترین گزینه امتحان کردن غذاهای محلی در همان کشور زادگاهش است، نه دیگر نقاط جهان.
3 – مواد شوینده اضافه داخل هتل را همراهتان بردارید
هنگام خروج از هتل حتما مواد شوینده ای را که هر روز صبح خدمتکار در حمام اتاق شما می گذارد همراهتان بردارید. با توجه به تحقیقات گسترده ای که سازمان جهانی گردشگری انجام داده بیشتر گردشگران و ماجراجویان و بک پکرها شکلات یا کیک یا حتی مدادپاکنی همراه دارند تا در طول مسیرشان به کودکان و نوجوانان محلی هدیه بدهند، اما این مواد شوینده که در حمام هتل شماست با توجه به بسته بندی بسیار زیبایشان نظر بیشتر کودکان را به خود جلب می کند. بنابراین همیشه آنها را از داخل هتل بردارید و همراه داشته باشید و اگر به کشورهای کمتر توسعه یافته یا فقیر سفر می کنید به عنوان بهترین هدیه به کودکان آنها بدهید، چون با این کار هم به گسترش فرهنگ آنها کمک کرده اید و هم بهداشت را ترویج کرده اید.
4 – پول و زمان را همیشه کنترل کنید
پول و زمان دو مسأله بسیار مهم برای هر مسافر و ماجراجو در طول سفر است. بنابراین با تمام توان این دو موضوع را مدیریت کنید تا دچار مشکل نشوید. زمان حرکت قطار، کشتی، هواپیما و اتوبوس تان را همیشه به خاطر داشته باشید و در عین حال دائم باقیمانده پولتان را چک کنید و از میزان دقیق آن آگاه باشید، چون بی خبری از این دو موضوع هنگام سفر واقعا برایتان مشکل ساز می شود.
5 – همیشه روزنامه محلی را مطالعه کنید
به یاد داشته باشید که معمولا در شهرهای بزرگ سراسر جهان حتما روزنامه ای محلی اما انگلیسی زبان خواهید یافت. پس مقداری هزینه کنید و این روزنامه را کامل مطالعه کنید. اهمیت این موضوع در کشورها به این صورت است که مسافران بی شک به اخبار محلی شهر محل اقامتشان دسترسی ندارند، پس از این طریق می توانند حوادث یک یا دو هفته آینده را پیش بینی کنند و سفری بی خطر را برای خودشان برنامه ریزی کنند؛ مسائلی چون انتخابات، تجمع های اعتراضی، اعتصاب ها و به طور کلی ناآرامی های سیاسی و حتی اخبار مربوط به آب و هوا که می تواند برنامه سفر آنها را تحت تاثیر قرار دهد.
6 – هرگز توصیه افراد ناشناس برای بازدید از اماکن تاریخی یا مذهبی محلی را نپذیرید
در بیشتر کشورهای جهان برای این کار باید به افراد یا دفاتر مخصوص گردشگری معتبر مراجعه کنید و با استخدام تورلیدرها برای بازدید اماکن تاریخی مهم اقدام کنید. بنابراین هرگز به توصیه افراد معمولی توجه نکنید، چون در برخی کشورهای جهان آدم ربایی و باجگیری هنوز هم اتفاق می افتد. بنابراین فقط با افراد صلاحیت دار و تائید شده برای تورهای کوتاه مدت سفر کنید.
7 – از سفر کردن با افراد ناشناس خودداری کنید
به یاد داشته باشید با گروهی که از مبدا حرکت کرده اید و آنهایی که می شناسید طبق برنامه سفرتان حرکت کنید، و هرگز به خاطر افراد ناشناس راه و مقصد خودتان را تغییر ندهید. بنابراین با دوستانی که در رستوران یا کنار ساحل می یابید صرفا چند عکس یادگاری و یک آدرس ایمیل به اشتراک بگذارید و طبق برنامه خود سفرتان را ادامه دهید.
8 – از پرسیدن خجالت نکشید
همیشه قرار نیست از تمام قوانین و اطلاعات جهان آگاهی داشته باشید، بنابراین به دانسته های خود تکیه کنید و ندانسته ها را براحتی بپذیرید و از افراد آگاه و مطمئن بپرسید. سعی کنید از اظهار نظر بی موقع جداً خودداری کنید، چون گاهی اوقات به دلیل تفاوت های فرهنگی و آداب و رسوم منظور شما درست درک نمی شود و بی شک دچار دردسری بزرگ می شوید، بخصوص در اداره گمرک یا ایستگاه های مرزی صرفا شنونده باشید و فقط به سوالات بسیار خلاصه و جامع پاسخ دهید و از حاشیه روی بپرهیزید.
9 – آنچه می خواهید انجام دهید
سفر، لذت آزادی را به شما هدیه می دهد بنابراین آنچه معقول و صحیح است و علاقه دارید را انجام دهید و هرگز اجازه ندهید کتابچه راهنما یا فرد دیگری برای شما تصمیم بگیرد. اگر به این خواسته ها توجه نداشته باشید، ممکن است هرگز تجربه آن را به دست نیاورید. اما به یاد داشته باشید عرف جامعه محل اقامت خودتان و فرهنگ آنها را در این تصمیم گیری درنظر بگیرید تا دچار دردسر نشوید.
10 – همیشه و هرجا یک دوربین کوچک همراه داشته باشید
اولین مورد استفاده از این دوربین ها ثبت خاطرات شیرین برای شماست، اما اگر دوربین شما دست و پاگیر یا نحوه استفاده آن نیز نیازمند دانش و تجربه زیادی باشد شما تقریبا موفق به استفاده از آن نخواهید بود. این دوربین های کوچک همیشه در دسترس شماست و کار با آنها ساده است، بنابراین می توانید خاطرات شیرین خود را ثبت کنید.
11 – از محل اقامت خودتان کارت پستال ارسال کنید
این یک عادت قدیمی، اما مفید برای گردشگران بوده که با توجه به تکنولوژی های قرن حاضر شاید به فراموشی سپرده شده باشد، ولی شما هرگز این عادت خوب را فراموش نکنید، چون علاوه بر تقسیم خاطرات شیرین خود با دوستان و بستگان آخرین نقطه محل اقامت خودتان را به اطلاع آنها می رسانید و در صورت بروز هر گونه مشکل آنها براحتی به شما دسترسی خواهند داشت. پس علاوه بر تماس تلفنی در صورت امکان حتما کارت پستال زیبایی از شهر محل اقامتتان برای دوستان یا خانوادتان ارسال کنید.
12 – جعبه کمک های اولیه کوچکی همراه داشته باشید
همان طور که می دانید هزینه درمان در بیشتر کشورها بسیار بالاست. بنابراین سعی کنید قبل از آغاز سفرتان حتما آزمایش های لازم پزشکی را انجام دهید تا از سلامت بدن خود کاملا مطمئن باشید. اما به یاد داشته باشید جعبه کوچکی از کمک های اولیه و پمادهای ضد حشرات موذی را همراه داشته باشید تا در صورت لزوم بتوانید از امکانات اولیه آن استفاده کنید.
13 – از واحد پول مقصد مورد نظرتان قبل از سفر آگاهی داشته باشید
شما می توانید با مراجعه به دنیای مجازی یا سفارتخانه کشور مورد نظرتان از نوع واحد پول آنجا کاملا مطلع شوید و از میزان تبدیل آن به واحدهای ارزهای معتبر نیز مطلع شوید که در زمینه کنترل هزینه های سفرتان این موضوع بسیار حیاتی است.
14 – اما آخرین و مهم ترین قانون سفرهای ماجراجویان با کوله پشتی، اطلا ع از نزدیک ترین سفارتخانه یا دفتر حافظ منافع کشورتان در مقاصد شماست
به یاد داشته باشید این اداره ها مسوول حمایت شما در صورت بروز مشکلات احتمالی هستند و یقین داشته باشید که با تمام توان به اتباع کشورشان خدمات ارائه می دهند. بنابراین سعی کنید نشانی، شماره تلفن و وب سایت آنها را پیش از آغاز سفرتان از دنیای مجازی به دست آورید و همراه داشته باشید تا در صورت لزوم بسادگی به آنها دسترسی داشته باشید.
 

راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان