تغییر كلمه عبور
تغییر كلمه عبور در دنیای تكنولوژی مانند خوردن سبزیجات برای سلامتی است. همه ما میدانیم كه این كار را باید انجام دهیم با این حال اكثرا از انجام آن سرباز میزنیم. تغییر كلمه عبور خود، بخشی از مشكل است. جایگزین كردن كلمه عبور مناسب به جای كلمه عبور قبلی، خود مشكل دیگری است ضمن اینكه استفاده از یك كلمه عبور برای چند حساب كاربری هم مشكل عمدهای است كه بیشتر افراد به آن توجهی ندارند.
وقتی یك سایت بزرگ هك میشود، هكر فرصتطلب میتواند با استفاده از درز اطلاعات به بیرون مانند نام كاربری، ایمیل و كلمه عبور از آنها سوءاستفاده كرده و در سایتهای دیگری از آنها سود جوید. با این روش او شانس خود برای دسترسی به اطلاعات دیگری را افزایش میدهد كه با یك ترفند ساده میشود از دسترس او دور نگه داشت.
آشنایی با قوانین مربوط به پست الكترونیك
شاید كمی خندهدار به نظر برسد كه یك ایمیل از طرف بانكی كه شما در آن حساب ندارید به شما برسد و درخواست اطلاعات شماره حسابی را كه مربوط به شما نیست، داشته باشد. این نوع از كلاهبرداری یا فیشینگ بسیار ناشیانه بوده و اغلب به جایی نمیرسد.
اما موضوع زمانی كه از بانك خود شما یك ایمیل ظاهرا مشروع دریافت كنید ،دیگر خندهدار نیست. بعضی كلاهبرداران با تكرار ایمیل یك سازمان و بعضا آدرس دقیق آنها اقدام به كلاهبرداری میكنند. روشهای زیادی برای تشخیص این نوع حمله پیشرفته وجود دارد، اما یك تكنیك كاملا تضمین شده برای انجام این كار وجود دارد: چك كردن هِدرهای ایمیل.
هدرهای یك ایمیل نشانههایی است كه ما را به منشا ارسال آن راهنمایی میكند. روشهای پیدا كردن هدر از برنامهای به برنامهای دیگر متفاوت است، اما معمولا در جایی مانند سربرگ viwe(مثلا در جیمیل در سربرگ ویو، برچسب Show Original و در یاهو میل در سربرگ ویو، برچسبsource ) قرار دارد. با كلیك كردن روی این برچسب میتوانیم هدر را ببینیم كه شبیه به یكسری خطوط كد است.
پنهان كردن رد پا
معمولا سایتهای رایگان توسط تبلیغات پشتیبانی میشود و تبلیغات اینترنتی چنانچه به درستی هدفگذاری شود، برای تبلیغكنندگان از دیگر تبلیغات مانند تبلیغات در رسانهها اهمیت بیشتری دارد. با استفاده از فایلهایی به نام كوكیهای ردیاب، وبسایتها اطلاعاتی در مورد عادات شما در مراجعه به سایتها و صفحات مختلف وب جمعآوری میكنند تا برای خدمت به آگهیها در جاهای دیگر از آنها استفاده كنند. جستجو برای یك محصول در آمازون میتواند به تبلیغ همان محصول در گوگل هم منجر بشود. جستجوی چیز دیگری در گوگل هم ممكن است به تبلیغ آن محصول در فیسبوك منجر شود.
بهترین راه برای جلوگیری از این ردیابیها، نصب یك مرورگر با آپشنهای اضافی است.
كاربران فایرفاكس میتوانند با دانلود كردن نسخه رایگان نرمافزاری به نام Priv۳ و نصب آن، توانایی سایتهای شبكههای اجتماعی و موتورهای جستجو برای ردیابی حركات آنلاین شما را محدود كنند. كاربران گوگل كروم هم میتوانند از Adblock Plus استفاده كنند كه میتواند برای جلوگیری از ردیابی یا اجرای تبلیغات استفاده شود. البته به یاد داشته باشید كه بسیاری از سایتهای مورد علاقه شما به دلیل درآمد ناشی از تبلیغات سرپا است.
اصرار بر رمزگذاری
معمولا وقتی با یك سایت در تعامل هستید و به عنوان مثال متنی را در یك باكس تایپ كرده و برای آن سایت میفرستید، روند كار به این شكل است كه اطلاعات اغلب از طریق یك شبكه Wi-Fi ارسال و دریافت میشود. – مشكل چنین سیستمی این است كه این اطلاعات كه از جمله كلمه عبور شما هم میتواند باشد- ممكن است در معرض دید دیگر افراد شبكه قرار گیرد.
مدیریت اطلاعات هویتی
در هر جایی كه دسترسی به اینترنت ممكن است، امكان دارد از هر نوع اطلاعاتی كه روی شبكههای اجتماعی ارسال میكنید ، علیه خود شما استفاده شود. احتیاط در محتوای اطلاعات قرار داده شده روی صفحه فیسبوك، توئیتر یا حساب كاربری در سرویس شبكه اجتماعی ـ تجاری شرط عقل محسوب میشود.