اکسیر و درمان هر درد

اکسیر و درمان هر درد
نازوب: آیا مصرف روزانه 5 واحد میوه و سبزی، اکسیر و درمان هر دردی است؟
فعالیت های تحقیقاتی مربوط به تغذیه در چارچوب طرح ملی تغذیۀ سلامت نشان می‌دهد که، مصرف روزانۀ حداقل 5 واحد میوه و سبزی ضروری است.

من اغلب در مشاوره با بیمارانم می‌شنوم که می‌گویند:"دکتر من، با وجود این که میوه و سبزیجات می‌خورم اما همچنان چاق می‌شوم" این موضوع برای من قابل توجه است که دوباره بعضی از چیزها را در رابطه با تغذیه خاطر نشان کنم.

 
تغذیه ای بی بهره از میوه و سبزیجات مسلماً تغذیه‌ای چرب و پرکالری را به دنبال دارد.

امروزه کاملا واضح و روشن است که تغذیه‌ای بی بهره از میوه و سبزیجات نتایج بسیار وخیمی را برای سلامتی به همراه خواهد داشت. خطراتی مانند: چاقی مفرط، دیابت، بیماریهای قلبی عروقی، سرطان و …

از لحاظ رژیمی اگر ما میوه و سبزیجات نخوریم تغذیه مان خود به خود از لحاظ وجود نشاسته، محصولات حیوانی ولبنیات بسیار غنی می‌شود. به طور خلاصه تغذیه‌ای که بسیار چرب و انرژیتیک باشد مسلماً از نظر ویتامین، آنتی اکسیدان و فیبر بهره کمتر ی دارد.

تغذیه‌ای غنی از میوه و سبزیجات خوب است اما به تنهایی برای لاغر شدن کافی نیست

میوه و سبزیجات منابع غذایی بسیار قابل توجهی هستند چرا که این منابع تراکم غذایی بالا و تراکم انرژی پایینی دارند. به بیان دیگر، آنها مقدار زیادی ویتامین، عناصر کمینه و فیبرِ بدون کالری دارند. اما با این حال این غذاها به هیچ عنوان مشکلا ت غذایی کنونی را حل نمی‌کنند. اگر شما بدون تغییر در سایر موارد فقط 5 واحد میوه و سبزی را به وعده غذایی خود اضافه کنید تأثیر این میوه‌ها و سبزیجات برای مبارزه با چاقی مفرط کافی نخواهد بود.

آن چه که بسیار مهم است این است که میوه و سبزیجات به داشتن یک تغذیه‌ای کم کالری و کم چرب به شما کمک می‌کنند. برای مبارزه با چاقی مفرط بایستی تراکم انرژی غذا را کم و تراکم ارزش غذایی تغذیه‌تان را افزایش دهید:. تراکم انرژی، مقدار کالری یک وزن (یا حجم معین) غذا است. تراکم یا ارزش غذایی، مقدار ویتامین، مقدار فیبر و میزان عنصر کمینه در مقدار معین از وعدۀ غذایی است که فاقد کالری باشد. مشکل تغذیه اینجاست که ما اغلب عادت به خوردن سهم یا به بیان دیگر میزان خاصی از مواد غذایی داریم.

 
تغذیه‌تان ر ا با میوه، سبزیجات و مواد غذایی نشاسته دار تنظیم کنید
ایده آل است که غذای خود را از میان غذاهای کم انرژی مانند میوه ها، سبزیجات، لبنیات کم چرب و سبزیجات خشک (عدس، باقالی، نخود، لوبیا سفید) و مواد نشاسته ای یا معادل‌های آنها (سیب زمینی، ماکارونی، برنج و نان) تنظیم کنید. مواد نشاسته ای و غذاهای نشاسته دار این ارزش غذایی را دارند که ما می‌توانیم با خوردن آنها احساس گرسنگی‌مان را تعدیل کرده و حس را داشته باشیم، یعنی بعد از غذا خوردن این حس خوب را داشته باشیم که دیگر گرسنه نیستیم.
 
در واقع اگر ما فقط سبزیجات را بدون مواد نشاسته دار مصرف کنیم این ریسک را کرده‌ایم که خیلی سریع بعد از غذا گرسنه شویم. زمانی که میخواهیم مقدار مواد نشاسته ای غذایمان را کاهش دهیم باید به فکر احساس سیری‌مان هم باشیم. بهتر این است که در بشقاب خود به مقدار یکسان سبزیجات و مواد نشاسته دار و مقدار کمی هم، گوشت، ماهی، تخم مرغ، پنیر و یا ژامبون بگذاریم. همچنین می‌توان درزمانی که مقدار سبزیجات را با توجه به نیازمان افزایش می‌دهیم از مقدار مواد نشاسته ای کم کنیم. اندازه گیری مقدار چربی باعث می‌شود، بدون اینکه کالری زیادی مصرف کرده باشید همیشه با تغذیه خود احساس سیری را هم داشته باشید. ضمناً اهمیت دادن به میوه و سبزیجات به بهبود تغذیه ما کمک می‌کند اما همیشه کافی نیست. افزایش مصرف میوه و سبزیجات باید باعث کاهش مقدار کالری غذایی مان شود.
 

راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان