ramazan
ramazan

چند تصادف مرگبار اتوبوسها در جاده ها

مجموعه : اخبار
چند تصادف مرگبار اتوبوسها در جاده ها

نازوب به نقل از مهر: بازهم به فکر رسیدن به خانه پس از یک زیارت روح بخش در کربلا بود. در افکارش به دنبال تقسیم سوغاتی ها بود اما نمی دانست که تنها دقایقی با مرگ فاصله دارد. عقربه های ساعت هنوز به ساعت 3:30 دقیقه بامداد دوازدهم شهریور ماه نرسیده بودند که تصادفی مرگبار در جاده ارژن فارس و پنج کیلومتری پاسگاه پلیس راه رخ داد. تصادفی که با مرگ 26 تن از زائران کربلا معلی از بندرعباس خونین ترین حادثه رانندگی این ماه بود. حادثه ای که باعث شد بسیاری از زائران به مقصد خود نرسند. البته پلیس راه با بررسی صحنه تصادف 50 درصد راه را مقصر و 50 درصد نیز راننده مقصر شناخت.

تصادف اتوبوس با تیر برق

حادثه دیگری که این بار در ورودی آزادشهر گلستان رخ داد سه نفر را به کام مرگ برد و 25 مسافر را مجروح کرد. در این حادثه که چهاردهم شهریور ماه رخ داد اتوبوس مسافربری با تیر برق برخورد کرد. این بار نیز عدم کنترل وسیله نقلیه و سرعت بالا علت حادثه اعلام شد. این اتوبوس نیز از مشهد در حال برگشت به شهرستان رشت بود. جالب اینجا است که در صورت کنترل سرعت خودرو در پاسگاههای قبلی و اعمال قانون راننده متخلف می شد از بروز این حادثه جلوگیری کرد.

تصادف اتوبوس در جاده هشترود/ مرگ سه نفر

بیست و هشتم شهریور ماه نیز یک اتوبوس مسافربری دیگر در جاده هشترود واژگون شد که بازهم تقصیر بر عهده راننده اتوبوس افتاد. در این حادثه سه نفر کشته و 14 نفر مجروح شدند. این حادثه نیز در ساعت 3:15 دقیقه بامداد رخ داده بود.
در همین روز و تنها به فاصله دو ساعت یک اتوبس دیگر در جاده میانه – قره چمن با یک خاور برخورد کرد که بر اثر آن راننده اتوبوس کشته شده و 7 نفر نیز زخمی شدند.

توقیف می کنیم

اگرچه تصادفات بسیاری در شهریور ماه برای اتوبوس های مسافربری در جاده های کشور همانند تصادف اتوبوس با بیل میکانیکی در مشهد، تصادف مرگبار اتوبوس با پراید که در نتیجه 9 نفر از جمله 5 کودک کشته شدند رخ داد و بیش از یکصد نفر جان خود را در این تصادفات از دست دادند اما فرمانده پلیس راه همچنان از اجرای طرح های تشدید کنترل ناوگان حمل و نقل عمومی خبر می دهد. به گفته او در سالجاری چندین مرحله طرح تشدید کنترل ناوگان حمل و نقل عمومی به اجرا در آمده و ایمنی خودروها از نظر فنی کنترل شده است.

راه و راننده مقصراصلی تصادفات ناوگان حمل و نقل عمومی

حسین علیشاهی کارشناس ترافیک نیر معتقد است مهمترین علت تصادف ناوگان حمل و نقل عمومی راه و راننده است.

او در این باره می گوید: ممکن است در ماه یک یا چند تصادف برای ناوگان حمل و نقل عمومی به علت خرابی جاده، مشکلات فنی آن یا خطای راننده رخ دهد اما وقتی میزان تصادفات رانندگی  در یک حوزه بیشتر از حد نرمال و استاندارد است باید به دنبال علتی دیگر گشت، چرا که می توان به جرات گفت در صورت نبود نظارت کافی در جاده ها، باردیگر با افزایش آمار حوادث جاده ای همانند چهار سال گذشته روبرو می شویم.

به گفته این کارشناس ترافیک، وقوع حوادث در ماههای مسافر خیز مانند فروردین و شهریور امری عادی است اما باید بگوییم خوشبختانه با نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی تعداد حوادث ناشی از نقص فنی خودرو کاهش یافته و بیشترین مشکلات متوجه راه و راننده است. وقتی حادثه ای مانند واژگونی اتوبوس در استان گیلان رخ می دهد و بعد علت حادثه شیب نامناسب جاده و اختلاف سطح آن اعلام می شود، موضوع ایمنی راه بار دیگر بیش از قبل خودنمایی می کند. می توان به جرات گفت برخی از راههای کشور با وجود اقدامات انجام شده دارای مشکلات و نقص های بزرگی هستند که هر کدام می تواند جان چندین انسان بی گناه را بگیرد.

به گزارش مهر، به هرحال به نظر می رسد با کنترل دقیق تر و جلوگیری از تردد برخی خودروها هنگام توقف در پاسگاههای پلیس راه می شد از مرگ چندین هموطن جلوگیری کرد. به نظر می رسد در صورت توجه نکردن پلیس راه به مسائل ایمنی خودرهای حمل و نقل عمومی بازهم باید شاهد مرگ هموطنان در جاده ها باشیم.


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان