تعریف اساسی در تغذیه و معرفی مواد مغذی

مجموعه : تغذیه مناسب
تعریف اساسی در تغذیه و معرفی مواد مغذی
مواد مغذی
غذای مصرف شده توسط هر فرد، مواد لازم را برای تولید انرژی و هم چنین برای رشد و ترمیم بافت ها به بدن او می رساند که به آن مواد مغذی گفته می شود.
به عبارت دیگر این اصطلاح به مواد بیوشیمایی گفته می شود که از راه غذا به دست آمده و برای حفظ انرژی، رشد و یا ترمیم بافتی در بدن به کار می روند.
 
شش دسته مواد مغذی وجود دارد که عبارتند از:
 
1- آب
2- کربوهیدارت ها (مواد نشاسته ای)
3- چربی ها
4- پروتئین ها
5- ویتامین ها
6- املاح معدنی
 
چربی ها
عمده ترین منابع غذایی چربی برای کودکان و نوجوانان عبارتند از:
دانه های روغنی، مغزها (اجیل آلات)، تخم مرغ، لبنیات، روغن مایع تهیه شده از دانه های روغنی.
 
کربوهیدارتها
عمده ترین منابع غذایی تامین کننده نیاز کودکان و نوجوانان به مواد نشاسته ای و قندی عبارتند از: حبوبات، غلات، دانه های روغنی، مغزها (آجیل آلات)، سبزیجات، نشاسته ای (سیب زمینی، ذرت . …) لبنیات، میوه جات، برنج، قند و شکر.
 
پروتئین ها
عمده ترین منابع غذایی حاوی پروتئین برای کودکان و نوجوانان عبارتند از: لبنیات، تخم مرغ، حبوبات، غلات، جوانه ها، دانه های روغنی، مغزها، ماهی، مرغ و گوشت قرمز.
 
گوشت قرمز
میزن مواد مغذی موجود در مواد غذایی با یکدیگر متفاوت است و بسته به نیازهای فیزیولوژیک هر فرد، نوع ماده غذایی مناسب که مواذ مغذی لازم را برای وی تامین می کند متفاوت خواهد بود.
 
مواد مغذی اساسی
به آن دسته مواد مغذی گفته می شود که باید از راه غذا تامین شوند چرا که بدن نمی تواند این مواد را به اندازه لازم برای رفع نیازهای فیزیولوژیک خود بسازد. میزان نیاز به این مواد بسته به مرحله رشد و تکامل فرد، جنس، اندازه بدن، وزن، میزان فعالیت جسمی و هم چنین وضعیت سلامتی تغییر می کند.
به طور کلی هر چه سن فرد کمتر باشد، میزان مواد مغذی به ازای هر کلیوگرم وزن بدن او بیشتر خواهد بود.

راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان