اصول برنامه ریزی غذایی

مجموعه : تغذیه مناسب
اصول برنامه ریزی غذایی
 
6 اصل مهم زیر باید برای یک برنامه غذایی صحیح مورد توجه قرار گیرند:
 
1- کفایت مواد غذایی
2- تعادل
3- کنترل انرژی
4- چگالی یا تراکم مواد غذایی
5- میانه روی
6- تنوع مواد غذایی
 
1_ کفایت مواد غذایی
یک رژیم غذایی ایده آل باید انرژی مورد نیاز فرد را تامین کرده و حاوی مواد مغذی لازم برای آن فرد باشد.
 
 
2- تعادل
لازم است بین مواد غذایی مصرف شده تعادل وجود داشته باشد تا تعادل بین املاح معدنی اساسی مانند کلسیم و آهن حفظ شود. به عنوان مثال انواع گوشت (گوسفند، گوساله، مرغ و ماهی) و سبزیجات سرشار از آهن هستند ولی منبع مناسبی برای کلسیم نمی باشند. از سوی دیگر شیر و فراورده های آن هر چند دارای کلسیم هستند ولی حاوی مقادیر ناچیزی آهن می باشند.
در واقع آهن شیر (غیر از شیر مادر) و فرآورده های لبنی به قدری ناچیز است که پس از سن یک سالگی مصرف بیش از حد این دسته از مواد غذایی منجر به کم خونی فقر آهن خواهد شد. بنابراین باید در تغذیه تعادل غذایی را اصل مهم قراد داد و آن را رعایت کنید.
 
3- کنترل انرژی
برنامه غذایی هر فرد باید متناسب با نیازهای وی به انرژی یعنی در واقع متناسب با انرژی مصرف شده توسط فرد تنظیم شود، به این ترتیب رژیم غذایی کافی و متعادل خواهد بود و مانع از سوء تغذیه و یا اضافه وزن خواهد شد.
 
4- چگالی مواد مغذی
تراکم یا چگالی موادمغذی موجود در رژیم غذایی نیز باید در نظر گرفته شود،یعنی بهتر است انواعی از مواد غذایی مصرف شوند که به ازای تولید هر کیلو کالری انرژی، بیشترین ارزش غذایی را برای بدن فراهم می آورد.
 
5- میانه روی
میزان مصرف چربی، مواد قندی و نمک در رژیم غذایی خانواده منجمله کودکان و نوجوانان باید در حد امکان کاهش داده شود تا این مواد بیش از نیاز بدن مصرف نشوند.
 
6- تنوع
برای پیروی از یک رژیم غذایی صحیح، باید تنوع در مواد غذایی مصرفی روزانه حفظ شود، یعنی هر روز باید همه گروه های غذایی مصرف شوند و به علاوه در هر دسته غذایی نیز باید تنوع داده شود.
تنوع در مواد غذایی کمک می کند تا اصل کفایت و تعادل در رِژیم غذایی حفظ شود.
 

راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان