ramazan
ramazan

تفاوت بین داروی ملین و مسهل

تفاوت بین داروی ملین و مسهل

نازوب دکتر سیدسعید اسماعیلی متخصص و محقق طب اسلامی، سنتی با بیان این مطلب  می افزاید: داروهای ملین در سطح روده ها عمل می کند و باعث رفع یبوست می شود.وی با اشاره به این که بعضی به اشتباه برای رفع یبوست خاکشیر را با آب سرد میل می کنند، می افزاید: مصرف این نوشیدنی سرد برای رفع یبوست تاثیر معکوس دارد. در واقع باید برای رفع یبوست خاکشیر را با آب ولرم مصرف کرد.

این متخصص طب اسلامی مسهل ها را داروهای قوی می داند که روی اعضا و جوارح بدن تاثیر می گذارد و مصرف آن زمانی مفید است که بدن نیاز به پاکسازی داشته باشد. به عنوان مثال اگر در مغز فردی ماده بلغمی تجمع پیدا کرده باشد باید ابتدا با داروی ممزج آن ماده بلغمی را آماده دفع کرد و سپس با مصرف مسهل مناسب تخلیه و از طریق روده ها دفع شود. بنابراین سطح عملکرد مسهل تنها روده نیست بلکه روی مغز یا مفاصل، قلب یا کبد هم تاثیر می گذارد. بنابراین نباید به هیچ عنوان به جای ملین از آن استفاده کرد.

 ویژگی ملین ها این است که می توان آن را برای همه افراد از جمله کودکان، افراد مسن و حتی زنان باردار به کار برد؛ به عنوان مثال ملین گل قند ترکیب گل محمدی و عسل است و در آفتاب تهیه می شود یا برای افراد گرم مزاج می توان از آلو یا اسفرزه استفاده کرد اما مسهل ها را نمی توان به راحتی برای همه افراد از جمله زنان باردار یا کودکان و افراد مسن به کار برد.

 

راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان