ramazan
ramazan

شایع ترین سرطان در آقایان و جلوگیری از آن

مجموعه : بیماری ها
شایع ترین سرطان در آقایان و جلوگیری از آن

سرطان پروستات یکی از شایع ترین سرطان هایی مخصوص آقایان است که متاسفانه شیوع آن در ایران نیز کم نیست. اما برای پیشگیری از سرطان پروستات چه باید کرد؟

قبل از هر چیز بهتر است مروری کنیم به عضو مهمی به نام پروستات در بدن مردان که به اندازه یک گردوی کوچک و در ابتدا مجرای ادراری در لگن قرار دارد. غده پروستات در موقع انزال منقبض می‌شود و ماده شیری رنگ قلیایی به منی اضافه می‌کند. حالت ژلاتینی منی به‌دلیل همین ماده ‌مترشح از پروستات است.

همچنین ماده ای ترشح می کند که نقش محافظت و تغذیه اسپرم ها را برعهده دارد اما به غیر از نقش پروستات در تولید مثل، در ادرار نیز کاربرد دارد. پروستات مجرای پیشابراه را در فاصله مثانه تا آلت تناسلی در بر گرفته‌است. منقبض شدن عضلات پروستات باعث آهسته شدن جریان ادرار می‌شود.

غده پروستات در لگن آقایان و به شکل قرمز در عکس مشخص شده است و به اندازه گردویی کوچک است.

اما زمانی که تکثیر سلولی در پروستات به صورت غیر قابل کنترل در می آید در واقع باید گفت که این غده سرطانی شده است و باعث انسداد مجاری ادرار و اختلال در عمل جنسی می شود. غده پروستات ممکن است بعد از سن پنجاه سالگی بزرگ شود و زنگ خطر را برای آقایان به صدا درآورد. اما برای جلوگیری یا دستکم پایین آوردن ریسک ابتلا به این سرطان چه باید کرد ؟

ورزش کردن و فعالیت منظم بدنی مهمترین کمک برای کاهش ابتلا به سرطان پروستات است. اعتدال در مصرف چربی با کاهش ایجاد تغییر در متابولیسم کلسترول و استروئید، شانس بروز سرطان را کاهش می‌دهد. مصرف سبزیجات یا رنگدانه‌های سبز و زرد یک اثر حفاظتی از بروز سرطان پروستات دارد.

دوری کردن از عوامل شیمیایی سرطان زا نیز یکی از بهترین راه های پیشگیری برای جلوگیری از سرطان پروستات است. تماس با عوامل شغلی و محیطی شانس بروز سرطان را بیشتر می‌کند، شغلهایی که شانس بروز سرطان را بیشتر می‌کنند شامل کارگرانی که با کودهای شیمیایی و لاستیک سر و کار دارند و همچنین تماس با باطری‌های حاوی کادمیوم و ویروس‌ها در بروز سرطان پروستات موثر است.

ورزش، نوشیدن مقادیر مناسبی آب و تغذیه متعادل و خوردن موادی که دارای آنتی اکسیدان مناسب هستند باعث می شود تا ریسک ابتلا به سرطان پروستات پایین بیاید. سرطانی که یکی از بیشترین قربانی ها را در میان آقایان در ایران می گیرد.


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان