جدیدترین قلم برای خوشنویسی

مجموعه : فرهنگ و هنر
جدیدترین قلم برای خوشنویسی
ابراهیم فرهنگ مبدع خط «صلاة» در گفت وگو با خبرنگار هنرهای تجسمی فارس درباره این خط توضیح داد: ابداع خط صلاة حاصل 30 سال تحقیق و پژوهش هنری است که برگرفته از نقوش ایرانی و اسلامی است و شامل ترکیبی از خوشنویسی ایرانی با نقوش ایرانی ـ اسلامی است. 
 
این هنرمند نقاش و خوشنویس تأکید کرد: این خط هیچ شباهتی به دیگر خطوط  ندارد و کاملاً منحصر به فرد است که قابلیت نوشتن با قلم نی و قلم مو را دارد.
 
ابراهیم فرهنگ با بیان این که خط صلاة بر اساس اصول و قواعد خاص خوشنویسی نوشته می‌شود از آماده شدن رسم‌الخط صلاة در آینده نزدیک خبر داد.
 
فرهنگ درباره ارائه این ابداع جدید به نهادهای مرتبط گفت: خط جدید صلاة را به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه کرده‌ام که در دست بررسی است.
 
فرهنگ در بخش دیگری از سخنانش درباره ویژگی‌های این خط جدید توضیح داد: خط صلاة به دو صورت ساده و مرکب نوشته می‌شود که خط صلاة ساده برای متون مختلف به کار می‌رود و مرکب آن برای آثار هنری و گرافیکی کاربرد دارد.
این هنرمند نقاش همچنین از آماده شدن فونت خط صلاة در آینده نزدیک هم خبر داد و گفت: تمام حروف خط صلاة در حال آماده سازی برای تبدیل شدن به فونت است که در اختیار همه علاقه‌مندان قرار بگیرد.
 
فرهنگ تفاوت خط صلاة را با دیگر خطوط جدید چنین توصیف کرد: حروف این خط از بعد معنوی و روانی به نظر می‌رسد در حال نیایش و راز و نیاز با خدا هستند و برخی از حروف نیز حالت رکوع و خشوع دارند که وجه تسمیه این خط نیز برگرفته از این ویژگی‌هاست.
 
وی افزود: برخلاف دیگر خطوط که الف را راست قامت است و در برابر دیگر حروف قد علم می‌کند، الف در این خط به شکل رکوع و خشوع دیده می‌شود.
 
فرهنگ درباره نظر دیگر استادان خوشنویسی درباره خط صلاة توضیح داد: برخی از استادان این خط را چشم نواز و دارای تنوع توصیف کرده اند ولی معتقدم که اثرات این خط در طول زمان مشخص خواهد شد چرا که مردم برای من از اهمیت بیشتری برخوردارند.
 
وی درباره مخالف برخی استادان خوشنویس با ابداع خطوط جدید گفت: به هر حال طبیعی است که برخی استادان تعصبی نسبت به خطوط قدما داشته باشند که اگر چه خطوط قدما برای همه ما قابل احترام است ولی تا کی باید خطوط آن‌ها را تکرار کنیم.
 
این خوشنویس اضافه کرد: من نستعلیق و شکسته نستعلیق هم می‌نویسم اما این خط جدید نتیجه سالها تحقیق و پژوهش من در نقوش ایرانی و اسلامی است که ممکن است با گذشت زمان جای خود را در میان سایر خطوط باز کند و یا آن که اثرات آن کمرنگ شود.
 
او همچنین با بیان این که خط صلاة با توجه به رعایت اصول و قواعد خوشنویسی کاملاً‌ قابل دفاع است گفت: کاربرد این خط تنها در نوشتن آیات قرآن و روایات اسلامی است و اکنون نیز با خط صلاة ساده در حال کتابت قرآن هستم.
 
این هنرمند خوشنویس درباره ابداع خطوط جدید و مسیری که این خطوط در خوشنویسی ایران طی می‌کنند گفت: همه خطوط قابل احترام هستند و گذشت زمان درستی مسیر این خطوط نو را مشخص خواهد کرد،‌همان طور که خط نستعلیق هم با گذشت زمان به عنوان عروس خطوط اسلامی مطرح شد.
 
وی همچنین از برپایی نمایشگاهی انفرادی از تابلوهای خط‌های دو متری خط صلاة خبر داد و گفت: نمایشگاهی از اسماءالله را با خط صلاة ساده و مرکب برپا خواهم کرد که هم‌اکنون در حال تکمیل این تابلوها برای نمایش هستم.
 
ابراهیم فرهنگ در معرفی خود تنها به یک جمله اکتفا کرد و گفت: من نقاش، طراح و خوشنویسم که بیش از 30 سال در این هنرها فعالیت داشته‌ام  و شاگردان بسیاری را نیز تربیت کرده‌ام.
 

راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان