ramazan
ramazan

راه کار بسیار ساده برای زق زق کردن و درد کف پا

مجموعه : پزشکی
راه کار بسیار ساده برای زق زق کردن و درد کف پا
اگر شما هم از جمله كسانی هستید كه اغلب مواقع بویژه شب‌ ها هنگامی كه كار و فعالیت‌ روزانه‌ تمام شده و در حال استراحت هستید، حس میكنید پاهایتان درد میكند یا به حالتی دچار شده‌اید كه اصطلاحا به زق‌زق كردن معروف شده، خوب است بدانید با چند نرمش ساده می‌توانید بدون صرف هزینه، درد یا زق‌زق پای خود را تسكین دهید یا حتی از ابتلا به آن جلوگیری كنید.

چنانچه معمولا دچار چنین حالتی می‌شوید، احتمالا در طول روز زیاد سر پا می ایستید. اگر چنین است، سعی كنید در طول روز گهگاه ولو مدتی اندك در جایی بنشینید، كفشتان را درآورید (خوب است جایی در هوای آزاد باشید تا سبب رنجش دیگران هم نشوید!) و لحظاتی به پاهای خود استراحت دهید: ابتدا انگشت‌های پایتان را در محوری افقی، آرام و باطمأنینه، از یكدیگر دور و سپس نزدیك كنید.

همین كار را در محور عمودی نیز انجام دهید. اگر در منزل به سر می‌برید، می‌توانید مدتی كوتاه كف پا را بالا گرفته، حالت باز و بسته كردن به آن بدهید تا شبانگاه به زُق‌زُق پا دچار نشوید.

نازوب: راه دیگر رفع زق‌زق پا این است كه كفش‌های خود را درآورید؛ یك گلوله كوچك كاموایی یا توپ مانند یا حتی بطری شیشه‌ای كوچك را زیر پایتان قرار دهید و آن را نرم و آرام با كف پا بغلتانید (البته اگر از بطری محتوی آب یخزده به این منظور استفاده كنید، بهتر و زودتر به نتیجه می‌رسید).

بطری را پنج تا هفت دقیقه در محلی كه نشسته‌اید با حركات رفت و برگشت به جلو و عقب و در سراسر كف پا، از انگشت تا پاشنه، بغلتانید تا زق‌زق پایتان تسكین یابد.

مصرف مخلوطی از اندكی عسل به اضافه یك لیوان آب همراه با دو قاشق سركه سیب و تكرار آن طی چند شب پیاپی نیز بویژه اگر با نرمش‌های پیش‌گفته همراه باشد، درد پایتان را آرام می‌كند. مالش یا ماساژ محل درد نیز باعث بهبود سریع‌تر درد و زق‌زق می‌شود.

راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان