راهنمای درمانی برای افراد میگرنی

مجموعه : پزشکی
راهنمای درمانی برای افراد میگرنی
اگر چه داروهای مختلف و زیادی برای درمان میگرن وجود دارند اما این داروها در چند دسته كلی قرار میگیرند برخی از این داروها برای پیشگیری از بروز سر درد استفاده میشوند و برخی برای حملات حاد میگرن كه شامل گروههای مختلف دارویی است در افرادی كه تعداد حملات سر درد زیاد است بهتر است از درمانهای پیشگیری استفاده كنند تا تعداد حملات سردرد كاهش یابد.
 
نكته مهم دیگر اینكه این افراد باید از شرایط و تركیباتی كه زمینه ساز بروز حملات سر درد هستند و باعث شعله ور شدن ان می شوند دوری كنند. میگرن از جمله سردردهایی است كه كه شرایط محیطی یا جسمی می تواند در بروز ان موثر باشد از جمله در برخی حملات میگرن در زمان پریود تشدید می شود. میگرن سردردی معمولا یك طرفه و اغلب جریان داراست اغلب با تهوع استفراغ فتوفوبی و سستی همراه است.
 
به گزارش ایران ناز میگرن در زنان بیشتر دیده میشود و ژنتیك درآن دخالت دارد. بعضی عوامل در تشدید و ایجاد آن دخالت دارد مانند بعضی غذاها ، گرسنگی ،هیجان عاطفی،قاعدگی،داروها و نور زیاد. بنابراین پرهیز از این عوامل در پیشگیری از سردرد موثر است.درمان شامل پیشگیری یا درمان حملات میگرنی است فرد باید از شرایطی كه سبب بروز سر درد می شود دوری كند.
 
مثل غذاهایی كه می تواند سبب بروز سر درد شود و گرسنگی زیاد اگر حملات سر درد بیش از یكبار در هفته است باید فرد برای كنترل حملات برای مدتی روزانه دارو مصرف كند. برخی داروها برای مرحله حاد حملات سر درد استفاده می شود كه تجویز ان زیر نظر پزشك انجام می شود بهتر است جهت دریافت درمان مناسب به متخصص مغز و اعصاب مراجعه نمائید.
در طب امروز درمان قطعی برای میگرن وجود ندارد و درمانهایی كه امروزه ستفاده می شود كمكی است. بنابراین باید از درمانهای كوتاه مدت و بلند مدت میگرن بطور صحیح استفاده كنید. در عین حال می توانید از روشهای طب سنتی هم در این موارد استفاده كنید.گاهی نتایج امیدوار كننده ای دیده می شود.
حملات میگرن می تواند توسط برخی غذاها مثل پنیرهای حاوی تیرامین ، گوشت حاوی نیترید ، شكلات و برخی طعم دهنده ها ،گرسنگی ،هیجان عاطفی ،قاعدگی و برخی داروها و نور براق باعث بروز حمله سردرد شود.بنابراین عدم تماس با مواد محرك می تواند از بروز حملات جلوگیری كند.
 
اشد سعی شود بیمار تحت درمان دارویی قرار گیرد تا شدت حملات كاهش یابد در این حالت از داروهای مختلف مثل نورتریپتیلین ،ناپروكسن، پروپرانولول، دوراپامیل سدیم والپرلوات استفاده می شود. جهت بررسی و درمان مناسب به متخصص مغز واعصاب مراجعه نمائید. درمان میگرن تنها وابسته به رعایت و كنترل برخورد با مواد محرك است و درمان قطعی ندارد.
.گروهی مثل ایندرال و نورتریپتیلین باعث پیشگیری از حملات می شود و گروه دیگر از جمله ارگوتامین می تواند در شروع حمله از شدت آن بكاهد. در هر حمله باید داروی تزریقی پرومتازین و متوكلوپرامید را بصورت عضلانی مصرف كنید. با استفاده از این دو دارو و بدون هیچ مسكنی و با استراحت بعد از تزریق معمولآ مشكل حل می شود.

راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان