ramazan
ramazan

غذای خوشمزه و مقوی با ادویه ای مناسب

مجموعه : پزشکی
غذای خوشمزه و مقوی با ادویه ای مناسب
نازوب، به هر آشپزخانه‌ كه سر بزنید، حتما ظروف متفاوتی را در آن خواهید دید كه در رنگ‌ ها و اندازه‌ های مختلف كنار هم چیده شده اند؛ ظروفی كه هر كدام حاوی ماده‌ای خوش‌طعم و خوشبوست؛ یكی پر است از زعفران، یكی دیگر حاوی زردچوبه است، فلفل و نمك هم در ظرف‌هایی جداگانه جا خوش كرده‌اند و فلفل پشت آنها ایستاده است.
 
این ردیف‌ها پشت سر هم ادامه دارد تا خانم خانه به كمك این ادویه‌های خوش عطر و طعم بتواند غذایی لذیذ و دوست‌داشتنی برای اعضای خانواده آماده كند. ادویه از چاشنی‌هایی به شمار می‌رود كه تقریبا در تمام غذاها كاربرد دارد؛ همچنین تمام مردم جهان هم از انواع مختلف ادویه‌ها در پخت غذاها استفاده می‌كنند؛ البته مردم هر كشوری بنابر ذائقه‌شان به نوعی خاص از ادویه علاقه‌مند هستند و از آن بیشتر در غذاهای‌شان استفاده می‌كنند؛ به عنوان مثال مردم هند در طبخ غذاهای‌شان از انواع مختلف ادویه‌ها و بخصوص فلفل بسیار استفاده می‌كنند و باور دارند با استفاده از این مواد، غذایی خوشمزه‌تر و مقوی‌تر خواهند داشت.

آشپزهای حرفه‌ای هم می‌گویند غذایی كه در آن هیچ‌گونه ادویه‌ای به كار نرفته باشد، اصلا قابل خوردن نیست؛ البته تمام افراد، چه آشپز باشند و چه نه، به نوعی این موضوع را درك می‌كنند. چون خوشمزه بودن غذاها تا حد زیادی به ادویه استفاده شده در آن بستگی دارد. ادویه‌هایی مانند نمك، فلفل و زردچوبه كه تقریبا در تمام غذاها استفاده می‌شود نیز از پرطرفدارترین و پرمصرف‌ترین ادویه‌ها به حساب می‌آید.

در مقابل، ادویه‌های دیگری هم هستند كه مورد استفاده قرار می‌گیرند، ولی نه همیشه و در تمام غذاها؛ به عنوان نمونه دارچین یا زیره از این مواد هستند كه طرفداران زیادی دارد، ولی در همه غذاها نمی‌توان از آنها استفاده كرد و شاید كمتر خورده شود. برخی دیگر از انواع ادویه‌ هم به‌ندرت مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ مانند گل میخك.

جالب است بدانید تمام ادویه‌ها، از انواع مختلف گیاهان تهیه شده است؛ این ادویه‌ها ممكن است از تنه، گل، پوست یا ریشه گیاهان تهیه شده و مورد استفاده قرار گیرد؛ البته ممكن است ادویه را به صورت کامل در غذا بریزید یا این‌كه آن را پودر كرده و بعد از آن استفاده كنید، ولی در هر صورت نه تنها طعم و مزه غذا را بهبود می‌بخشد، بلكه دارای خواص بی‌شماری هم بوده و برای سلامتی انسان مفید است.

غذای خوش آب و رنگ با زعفران ایرانی
یكی از شناخته‌شده‌ترین و البته پركاربردترین ادویه‌ها، یعنی زعفران مخصوص ایران است. البته شاید در دیگر نقاط جهان هم زعفران كاشته‌ شود، ولی عطر و طعم زعفران ایرانی با آنها تفاوت دارد و نمی‌توان آنها را با هم مقایسه كرد.

برای این‌كه زعفران شما، همیشه رنگ و طعمی خوشایند داشته باشد، بهتر است آن را قبل از پخت غذا بسایید و به آن اضافه كنید؛ چون زعفرانی كه ساییده شده و برای مدتی طولانی نگهداری شود، بتدریج عطر و بوی خود را از دست خواهد داد.

همچنین می‌توانید برای استفاده بیشتر از رنگ و عطر زعفران روی برنج، مقدار كمی از آن را در آب جوش حل كرده و داخل غذا بگذارید تا همراه با برنج دم بكشد. در ضمن، هیچ وقت از قرص‌های زعفران استفاده نكنید و فقط زعفران خالص را تهیه كرده و داخل غذا بریزید.

نكته‌ های ادویه‌ ای
زمانی كه می‌خواهید برای پخت غذا از زردچوبه استفاده كنید، بهتر است آن را كمی تفت دهید تا هم‌ رنگ بهتری داشته باشد و هم طعم خوبی به غذا بدهد. در مورد استفاده از نمك هم باید بدانید كه در مرحله آخر پخت غذا باید به بقیه مواد اضافه شود.

اگر می‌خواهید چای خوش طعم و خوش عطر و پرخاصیتی نوش جان كنید، دارچین یا هل را یادتان نرود؛ می‌توانید تكه‌ای از چوب دارچین یا پودر آن را داخل قوری بریزید و همراه با چای دم كنید یا این‌كه موقع دم‌كردن چای، یك یا دو دانه هل را ساییده و داخل قوری بریزید.

كدام نوع ادویه را میخرید؟
بعضی از مردم دوست دارند ادویه را به صورت اولیه خریداری كرده و خودشان آنها را ساییده و آماده استفاده كنند؛ مثلا زردچوبه كه از ریشه گیاه تهیه می‌شود، آماده كردنش هم بسیار سخت است و اگر بخواهید آن را پودر كنید، باید زحمت زیادی بكشید اما دارچین كه از پوست درخت گرفته می‌شود، بسیار راحت و نرم ​ پودر خواهد شد؛ البته این نكته را هم نباید فراموش كنید كه زردچوبه را باید حتما به شكل ساییده شده استفاده كنید، ولی دارچین را هم می‌شود سایید و هم می‌توان از چوب آن استفاده كرد.

بعضی از ادویه‌ها هم آماده است و از قبل، چند نوع مختلف با هم تركیب شده‌اند؛ مثلا ادویه پلویی یا ادویه مخصوص خورش از این نوع ادویه‌هاست. علاوه بر این، در هر شهری هم بنابر ذائقه مردمش نوعی خاص از ادویه به غذاهایشان اضافه می‌شود و به همین دلیل در فروشگاه‌های مختلف می‌توانید ادویه مخصوص تبریز یا ادویه مخصوص مشهد و… را پیدا كنید.


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان