چرا مصرف پفک مضر است

مجموعه : پزشکی
چرا مصرف پفک مضر است
مصرف غذاهای تنقلی مانند چیپس و پفك دارای اثرات جبران‌ ناپذیری است كه بسیاری از كارشناسان علوم غذایی در این مورد اتفاق نظر دارند. ایران ناز، مصرف نمك به منظور خوشمزه شدن چیپس و پفك به مقادیر زیاد، سبب آسیب به كلیه ها، تغییر ذائقه افراد به شور‌خواری، تجمع آب در بدن و در نتیجه تورم بافت‌ها و افزایش فشار خون و سكته‌های قلبی و مغزی می‌شود.

در مراحل تهیه پفک پودر ذرت پرس می شود و در حرارت بسیار بالا قرار می گیرد تا پر حجم شود و در چنین شرایطی روغن موجود در پفک میسوزد و پر اکسید تولید میکند که در مقابل حرارت و نور میزان آن زیاد می شود و درنتیجه خوردن آن سلامت افراد را تهدید می نماید.

استفاده از روغن با ترانس بالا در تهیه چیپس و پفك منجر به افزایش وزن، چربی خون و در نهایت بیماری های قلبی عروقی می شود. همچنین استفاده از روغن هایی كه چندین بار برای سرخ كردن استفاده می شوند و غالبا بوی روغن سوخته و رنگ كدر و مات به محصول می‌دهند، از جمله خطرناك‌ترین مواردی است كه می تواند منجر به مسمومیت و سرطان‌زا شدن  چیپس شود.نمک زیاد موجورد در پفک و چیپس باعث آسیب دیدن کلیه‌ها و تجمع آب در بدن و درنتیجه تورم بافت‌ها و افزایش فشار خون و سکته‌های قلبی و مغزی می‌شود.

گرما دیدن شدید محصول طی فرآیند سرخ شدن منجر به ایجاد رادیكال‌های آزاد پراكسید می‌شود. این مواد زیانی شبیه به مواد شیمیایی موجود در دود سیگار دارند و سبب ابتلای افراد به سرطان ریه، سینه و مثانه می شود.

تحقیقات نشان می‌دهد كه پفك تا 9 برابر وزن خود آب جذب می‌كند، بنابراین معده كودكان را پر كرده و منجر به بی‌اشتهایی آنها به وعده‌های غذایی اصلی می‌شود. همچنین چیپس نیز به دلیل كالری بالای روغن آن منجر به سیری كاذب می‌شود و میل افراد را به مصرف غذاهای مغذی كاهش می‌دهد؛ در نتیجه این امر مصرف‌كننده به بیماری‌هایی نظیر كم‌خونی، كوتاهی قد، پوكی استخوان و ریزش و تضعیف مو پس از مصرف مداوم این فرآورده‌ دچار می‌شود.

نکته: از مصرف زیاد چیپس و پفك در یك زمان و یا به صورت مداوم و طولانی‌مدت جدا خودداری كنید.

راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان