ویروس ناشناخته ای که شما را تهدید می کند

ویروس ناشناخته ای که شما را تهدید می کند
هر سال همین موقع‌ها، پاییز که می‌شود در میان مردم یک تنش خاص ایجاد می‌شود و نگرانی را در چشم‌هایشان می‌توان دید. همه در مورد یک ویروس جدید و ناشناخته حرف می‌زنند که گویا خیلی کارها می‌کند. تا کسی می‌گوید حالم خوب نیست دیگران اصرار می‌کنند که حتما به پزشک مراجعه کند تا بداند ویروس جدید او را هم آلوده کرده یا نه. البته این فکرها استرس زیادی هم در جامعه ایجاد می‌کنند.

این موقع سال هم مثل زمان‌های دیگر، ویروس‌ها و باکتری‌های خاص خود را دارد که بیماری‌های مخصوص خود را ایجاد می‌کند ولی این‌که چنین شایعه‌هایی آن هم در حد وسیع بین مردم گسترش می‌یابد، دلیل خاصی دارد.

نازوب به نقل از ایسنا، دکتر فرید یوسفی، متخصص بیماری‌های عفونی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز معتقد است: این شایعه‌ها هیچ‌کدام دقیق و علمی نیستند و این‌که ویروس‌های جدیدی به وجود آمده باشند اشتباه است و تنها برخی ویروس‌ها تغییراتی در خود ایجاد می‌کنند. ویروس آنفلوآنزا یکی از همین ویروس‌هاست. این ویروس هر ساله در آنتی‌ژن‌های سطحی خود تغییراتی ایجاد می‌کند که اپیدمی‌های مختلفی به وجود می‌آورد. در این فصل سال نیز بیماری‌های مربوط به ویروس‌ها افزایش می‌یابد.

وی افزود: سازمان جهانی بهداشت هر ساله این ویروس را زیر نظر دارد و طبق پیش‌بینی‌هایی که انجام می‌دهند هر سال برای سال بعد یک واکسن تولید می‌کنند. اگر پیش‌بینی‌ها درست باشد که واکسن هم موثر خواهد بود و در غیر این صورت واکسن هم نسبی عمل می‌کند و کارکردش 100 درصد نیست.

یوسفی تصریح کرد: باید توجه داشت که در این فصل سال ویروس‌های زیادی وجود دارد که می‌توانند بیماری ایجاد کنند. این بیماری‌ها نباید با آنفلوآنزا اشتباه گرفته شوند. بسیاری از مردم وقتی دچار سرماخوردگی می‌شوند حس می‌کنند آنفلوآنزاست و درخواست واکسن دارند در حالی که برای ویروس سرماخوردگی هیچ‌گونه واکسنی وجود ندارد و باید بین این دو تفاوت قائل شد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: البته آنفلوآنزا و سرماخوردگی بسیار شبیه هم هستند و ممکن است مردم عادی متوجه تفاوت آنها نشوند که باید با مراجعه به پزشک متوجه نوع بیماری شوند. علایم آنفلوآنزا به صورت ناگهانی نمایان شده و درد شدیدی تمام بدن را فرا می‌گیرد به طوری که تمام عضلات درد می‌کند. آبریزش بینی، گلودرد و علایم گوارشی نیز دیده می‌شود در حالی که سرماخوردگی علایم خفیف‌تری دارد.

این متخصص بیماری‌های عفونی خاطرنشان کرد: واکسن آنفلوآنزا برای همه افراد ضروری نیست ولی افراد مسن؛ خانم‌های باردار، بیماران مزمن ریوی، کلیوی، کبدی و سیستم عصبی باید این واکسن را استفاده کنند. اولویت واکسن با این افراد است ولی برای افراد دیگر هم منعی وجود ندارد که استفاده کنند اما ضروری هم نیست.

وی افزود: بهترین راه این است که در این فصل‌ها از بیماری‌ها پیشگیری کرد که با رعایت موازین بهداشتی به راحتی می‌توان تندرست ماند. به این منظور، ارتباط با افراد بیمار باید کم باشد و فاصله‌ها حتما رعایت شود. شستن مکرر دست‌ها با آب و صابون کار بسیار آسانی است که ویروس‌ها را کامل از روی دست برمی‌دارد. هنگام عطسه و سرفه نیز حتما باید از دستمال‌های یک بار مصرف استفاده شود و نباید با دست جلوی دهان را گرفت که بیشتر موجب انتشار ویروس می‌شود.

یوسفی درباره درمان سرماخوردگی‌های فصلی نیز گفت: هنوز این موضوع در بین مردم نهادینه نشده که آنتی‌بیوتیک‌ها نمی‌توانند برای بیماری‌های ویروسی مفید باشند و بسیاری از افراد اصرار دارند که پزشک برای آنها آنتی بیوتیک تجویز کند و اگر پزشک هم تجویز نکند به صورت خودسرانه از آنتی بیوتیک استفاده می‌کنند که باید این فرهنگ را اصلاح کرد. داروهایی که برای بیماری‌های ویروسی این‌چنینی تجویز می‌شوند بیشتر علامتی هستند و تنها به بهبود علایم بیماری کمک می‌کنند و در رفع علت آن نقشی ندارند.

وی عنوان کرد: برای درمان بهتر است افراد در منزل استراحت کنند و از افراد دیگر دور باشند که موجب انتقال ویروس نشوند. برخی عقیده دارند باید محیطی که در آن استراحت می‌کنند کاملا بسته باشد که عقیده اشتباهی است و باید تهویه مناسبی در محیط باشد و هوا عوض شود. بهتر است تنها یک نفر مراقب بیمار باشد و بقیه اعضای خانواده اطراف بیمار نباشند و آن یک نفر هم همه موارد بهداشتی را رعایت کند و دست‌ها را مرتب بشوید. بهتر است بیمار نیز مایعات زیاد مصرف کند چراکه ممکن است آب بدن بیمار در این دوران کم شود.

این متخصص بیماری‌های عفونی افزود: بیماری‌های ویروسی هم مانند بیماری‌های دیگر درمان می‌شوند و دلیلی برای استرس درمان آنها وجود ندارد اما برخی افراد با شنیدن نام این بیماری‌ها و بزرگ کردن آنها دیگران را هم نگران می‌کنند

راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان