ramazan
ramazan

آموزش ساخت گل های پارچه ای

آموزش ساخت گل های پارچه ای

در این مقاله به خانم های محترم درست کردن گلهای پارچه ای را آموزش می دهیم امیدواریم نهایت استفاده را ببرید. با ما همراه باشید. (نازوب)

وسایل مورد نیاز:

– پارچه ساتن و حریر شیشه ای به رنگ طلایی از هر کدام 40 سانتی متر

– پودر ژلاتین به مقدار 3 قاشق چایخوری

– برس تخت شماره 4

– طلق پلاستیکی

– ماژیک CD – قیچی

– اتوی سرگرد، درفشی، شیاردار

– پرچم مرواریدی 2 الی 3 دسته

– سیم روکشدار سفید شماره 3 و 5

– سیم چین

– نوار کاترین

– چسب حرارتی 1

 

 

روش ساخت:

– ابتدا طرح گل مورد نظر را روی طلق بگذارید و با ماژیک CD دورکشی کنید، سپس با قیچی طلق را ببرید و شابلون ها را آماده سازید. شابلون ها را یکی یکی روی پارچه آهار زده بگذارید و با مداد کم رنگ طرح گلبرگ ها را به تعداد لازم روی پارچه بکشید و با دقت آنها را قیچی کنید.

آموزش ساخت گل های پارچه ای

 

2- اتوی درفش را روی اجاق گاز حرارت دهید (چنانچه اجاق گاز در دسترس نبود از گازهای پیک نیکی کوچک هم می توان استفاده کرد) سپس مرکز گلبرگ ها را یکی یکی سوراخ کنید.

 

آموزش ساخت گل های پارچه ای

3- گلبرگ شماره یک را از سمت روی پارچه روی بالشتک نمک قرار داده و اتوی سرگرد را که با سایز گلبرگ هماهنگی داشته باشد روی شعله گرم کنید و هر گلبرگ را به صورت کاسه ای فشار داده و حالت دهید و در انتها وسط گلبرگ را نیز کاسه ای کنید. تمام گلبرگ ها را به همین روش اتو کنید. دقت کنید اندازه ها با هم اشتباه نشود.

آموزش ساخت گل های پارچه ای

4- برای آماده سازی پرچم گلها یک دسته پرچم مرواریدی را از وسط دو نیمه کنید و با کمک نخ به سر سیم شماره 5 به طول 12 سانتیمتر ببندید و کاملاً محکم کنید سپس نوار گاترین را از وسط نصف کرده و روی نخ پرچم و سیم را گاترین بپیچید.

آموزش ساخت گل های پارچه ای

5- اولین گلبرگ شماره 1 را که از جنس حریر شیشه ای می باشد را داخل سیم پرچم نمایید و با چسب حرارتی محکم کنید.

آموزش ساخت گل های پارچه ای

6- دومین گلبرگ را که از جنس ساتن می باشد را زیر گلبرگ اول قرار دهید طوری که گلبرگ ها بین گلبرگ های اول قرار گیرد سپس با چسب حرارتی محکم کنید. این عمل را تا آخرین اندازه گلبرگ ها انجام دهید. غنچه های گلبرگ را به همین روش آماده کنید فقط تعداد گلبرگ ها را کمتر در نظر بگیرید.

آموزش ساخت گل های پارچه ای

7- برای آماده کردن برگ الگو را روی پارچه ساتن بگذارید و برش بزنید. سپس یکی یکی روی بالشتک نمک قرار دهید، اتوی شیار دار را گرم کرده برگ ها را از سمت انتها به صورت 8 اتو نمایید.

آموزش ساخت گل های پارچه ای

8- برای 3 عدد برگ سایز بزرگ 3 عدد سیم شماره 5 به بلندی 10 سانتیمتر آماده نمایید و از سمت پشت برگ چسب بزنید. برای 2 برگ سایز کوچک 2 عدد سیم شماره 3 به بلندی 10 سانتیمتر مورد نیاز می باشد که طرز اتو زدن و چسب زدن درست مانند برگ بزرگتر می باشد.

آموزش ساخت گل های پارچه ای

9- 2 عدد برگ سایز کوچک را به کمک گاترین به غنچه و 3 عدد برگ سایز بزرگ را به گل وصل کنید و در انتها به دلخواه گل را تزیین نمایید. این گل را می توانید با یک کوک به یقه و یا در قسمت مناسبی از لباستان نصب کنید و یا به کمک سنجاق به روی موهای شینیون شده قرار دهید. این کار روش بسیار ساده ای برای تزیین لباس می باشد تزیین کنید و لذت ببرید.

آموزش ساخت گل های پارچه ای

نکته های پایانی:

1- پارچه ها را از جهت پشت به کمک گیره به بند آویزان نمایید.

2-سه قاشق چایخوری از پودر ژلاتین را به نصف لیوان آبجوش اضافه کنید و خوب هم بزنید ، مایع به دست آمده را از چای صاف کن عبور دهید و به کمک قلم مو به صورت یکنواخت و در جهت بالا به پایین و بر عکس به پشت پارچه بمالید.

3- حدود 2 ساعت زمان برای خشک شدن کامل پارچه کافی است.

4- هر چه محل قرار گیری پارچه خنک تر باشد آهار بهتری به دست می آید.

5- برای کنترب گرمای اتو تکه هایی از پارچه را کنار دست داشته باشید و قبل از اینکه اتو را روی گلبرگ بگذارید، روی تکه پارچه امتحان کنید.

6- گرمای اتو باید به اندازه ای باشد که پارچه آهار زده به راحتی حالت بگیرد . معمولاً اتوها را بین 5 الی 10 ثانیه روی حرارت مستقیم شعله حرارت دهید.

7- هر چه پارچه ضخیمتر باشد گرمای اتو باید بیشتر باشد، بعد از اتوی هر گلبرگ مجدداً اتو را روی آتش بگیرید.

8- اتوهای سرگرد را برای هر گلبرگ به اندازه ای انتخاب کنید وقتی اتو در وسط گلبرگ قرار می گیرد (حدود 2 میلی متر کوچکتر از گلبرگ)باشد.

9- برای ساخت بالشتک نمک پارچه متقال را به ابعاد 20×20 سانتی متر به صورت رویه بالش دوخته و حدود 1/5 کیلو گرم نمک.  

 

دیگر مطالب آموزشی

 

آموزش تصویری ساخت گل جورابی

آموزش تصویری دستبند با گلهای مصنوعی + عکس

آموزش درست کردن کیف با تی شرت های قدیمی

آموزش درست کردن شیشه های رنگی

آموزش تصویری طراحی کاغذ دیواری برای دکوراسیون

آموزش تصویری ساخت گل نیلوفر آبی با کاغذ رنگی

 

 


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان