ramazan
ramazan

کاهش چه میزان وزن در هفته مجاز است

مجموعه : پزشکی
کاهش چه میزان وزن در هفته مجاز است
نازوب، تغذیه فرد با سن، نیاز بدن و فعالیت فرد رابطه مستقیم دارد و هر فرد سالم باید از تمامی گروه های غذایی که شامل کربوهیدرات ها، پروتئین ها، چربی ها، ویتامین ها، املاح معدنی، فیبر و آب است در طول روز استفاده کند.
 
برابر تعریف هرم وارونه نسبت استفاده از مواد غذایی باید به میزان مورد نیاز هر شخص باشد که این مقدار با توجه به فعالیتهای بدنی افراد، سن، جنسیت و اسکلت بدنی متفاوت است و مصرف بیش از حد یا حذف خودسرانه برخی از این مواد باعث به وجود آمدن عوارضی در بدن می شود.
 
اگر فردی از برخی گروه های غذایی از قبیل ویتامینها بیش از حد استفاده کند باعث افزایش اشتها شده و چاقی مفرط را در پی دارد. البته در صورت عدم مصرف ویتامین نیز بدن توانایی مقابله با میکروب ها و ویروس ها را نخواهد داشت در نتیجه باید از تمام گروهها به میزان مورد نیاز بدن استفاده شود.
 
همچنین مصرف غذاهایی مانند فست فودها و تنقلات غیر طبیعی باعث به وجود آمدن چاقی می شود به طوری که هر چه قدر استفاده از این گونه غذاها کمتر شود زیان کمتری به بدن می رسد.
 
رژیم غذایی حتما باید زیر نظر پزشک متخصص تغذیه تجویز شود و افراد برای کاهش وزن باید از رژیمی استفاده کنند که بتواند در هفته حداقل نیم و حداکثر یک کیلو کاهش وزن را به همراه داشته باشد و کاهش بیش از این میزان نشانه ی یک رژیم سخت بوده و عوارض جانبی بسیاری به همراه دارد که توسط متخصصین به هیچ وجه توصیه نمی شود. علاوه بر این در کنار کنترل تغذیه باید به ورزش نیز توجه ویژه ای شود.
 
همچنین افرادی وجود دارند که به صورت خودسرانه از رژیمهای غذایی غیر اصولی و سخت استفاده می کنند، این رژیمها به هیج وجه اصولی نبوده و معمولا در بدن این افراد افزایش یا کاهش بیش از حد نیاز برخی از ویتامینها دیده می شود که در بلندمدت باعث شل شدن عضلات، شکستگی و ترک روی پوست، ریزش مو، کم خونی و عوارض دیگر خواهد شد.
 
یکی از رژیم های دیگری که وجود دارد رژیمهای تک خوری است. این قبیل رژیمها اغلب باعث کاهش وزن مناسب در مدت زمان کوتاه می شود اما پس از رها کردن رژیم به سرعت فرد شاهد افزایش دوباره وزن خواهد بود بطوری که عوارض بسیاری را برای وی به همراه خواهد داشت.
 
افراد سالمی که بیماری خاصی ندارند باید از همه گروههای غذایی به میزان مورد نیاز استفاده کنند، اما افرادی که بیماریهای متابولیکی از جمله قند، بیمارهای قلبی عروقی، دیابت نوع1 و دیابت نوع 2 دارند با توجه به بیماریهای خود باید رژیم خاصی را در نظر بگیرند و با حذف برخی از گروههای غذایی و جایگزین کردن برخی مواد دیگر ضمن تامین انرژی مورد نیاز بدن بتوانند وضعیت بیماری خود را بهبود بخشند.
 

اگر وعده های غذایی مصرفی میزان کالری و ویتامین های مورد نیاز بدن را تامین کند، ضمن تامین انرژی بدن باعث به وجود آمدن شادی و نشاط در فرد می شود و در صورت قرار گرفتن ورزش نیز در کنار تغذیه صحیح عملکرد کارهای روزانه و زندگی فرد در اجتماع بهبود خواهد یافت.


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان