راه تشخیص ماهی سالم از فاسد

مجموعه : پزشکی
راه تشخیص ماهی سالم از فاسد
نازوب، نخستین شاخصه اصلی برای شناسایی ماهی سالم و تازه بوی آن است. ماهی‎هایی که تازه هستند تقریبا بوی مطبوعی دارند و اگر از آب‎های شیرین صید شده باشند بوی گیاهان آبزی همان منطقه را می‎دهند ولی ماهی فاسد بوی نامطبوعی دارد که بیشتر اوقات بوی آمونیاک و ترشیدگی و در اثر پیشرفت فساد بوی گندیدگی می‎دهد.

فلس‎ها در ماهی تازه درخشان، صاف و محکم است و کاملا به بدن چسبیده و به سختی جدا می‎شوند در حالی که در ماهی فاسد فلس‎ها بدون درخشندگی، چروک‎خورده و برجسته هستند و به راحتی کنده می‎شوند.

بدن ماهی تازه قابلیت ارتجاعی دارد شفاف بوده و فاقد ترشحات است ولی اگر برروی بدن ماهی فاسد با انگشتان فشاری وارد شود کاملا ایجاد فرو رفتگی می‎کند، همچنین ترشحات بدن ماهی زیاد و به رنگ تیره و غلیظ است و حالت چسبندگی دارد.

در ماهی تازه چشم علاوه بر اینکه شفاف و درخشان است، حالت کاملا محدب و برجسته دارد در صورتی که در ماهی فاسد چشم ماهی تیره و کدر است و کره چشم به طور کامل در حفره چشم فرو رفته و مات است.

در ماهی تازه آب شش‎ها مرطوب و به رنگ قرمز روشن و بدون بوی زننده است ولی در ماهی فاسد آب شش‎ها قهوه‎ای و دارای بوی شدید و ترشیدگی می‎باشد و مخاط روی آب شش‎ها به رنگ تیره است.

گوشت ماهی سالم سفت بوده و به راحتی از استخوان جدا نمی‌شود و اثر انگشت بر روی آن باقی نمی‎ماند ولی گوشت ماهی فاسد شل بوده و به راحتی از استخوان جدا می‎شود.


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان