ramazan
ramazan

بهترین دانستنی ها در مورد بالش

بهترین دانستنی ها در مورد بالش
نازوب، با خواندن این دانستنی ها در مورد بالش شاید دیگر بالش را یکی از بهترین وسیله های خواب به شمار نیاورید؟؟!!!!
بیشتر ما روی بالش‌هایی می‌خوابیم كه بسیار كثیف و قدیمی هستند اماپزشكان و متخصصان خواب توصیه می‌كنند كه هر 12تا 18 ماه یك‌بار باید یك بالش جدید بخرید. اگر عمر بالش شما بیش از 2 سال است، مطمئنا زمان تعویض آن فرا رسیده است.

بیشتر ما روی بالش‌هایی می‌خوابیم كه بسیار كثیف و قدیمی هستند اماپزشكان و متخصصان خواب توصیه می‌كنند كه هر 12تا 18 ماه یك‌بار باید یك بالش جدید بخرید. اگر عمر بالش شما بیش از 2 سال است، مطمئنا زمان تعویض آن فرا رسیده است. این را بدانید كه یك بالش كهنه وسیله‌ای مناسب برای برطرف كردن نیاز شما به خواب مناسب نیست و ارزش ابتدایی خود را نیز از دست داده است و می‌تواند كوله‌باری از مواد حساسیت‌زا و آلرژن مانند قارچ، كپك و گردوغبارهایی بسیار ریز باشد. گاه دیده شده كه این كثیفی‌ها و میكروب‌ها نیمی از وزن یك بالش كهنه را به‌خود اختصاص داده‌اند.

یك بالش مناسب یعنی…

خوابیدن روی یك بالش نامناسب می‌تواند سلامت شما را به خطر بیندازد و شما را به بیماری‌هایی مانند تشدید سردردها، بی‌حس‌شدن شانه و بازو و خرخر كردن دچار كند. این را هم بدانید كه برای جلوگیری از درد كمر و گردن، تنها كافی است یك بالش بلند زیر سرتان قرار دهید. دكتر جفری گلدشتاین، رئیس بخش ستون فقرات بیمارستان فوق‌تخصصی استخوان و مفاصل دانشگاه نیویورك سیتی می‌گوید، «یك بالش مناسب باید به اندازه كافی سفت باشد تا سروگردن را با ستون فقرات به‌طور موازی قرار دهد، درست همانند وقتی كه در حالت ایستاده هستیم.»

بالش نرم یا سفت؟

به شیوه خوابیدن خود توجه كنید؛ كسانی كه به پشت یا طاق‌باز می‌خوابند، باید یك بالش متوسط و سفت را بدون این‌كه سرشان به جلو متمایل شود، زیر سر خود بگذارند همچنین آن‌ها باید بالشی را پیدا كنند كه برای قرار گرفتن گردن، قوس بیشتری داشته باشد.

كسانی كه به پهلو می‌خوابند، یك بالش نازك و سفت بهترین تكیه‌گاه برای‌شان است تا فضای خالی بین گوش و شانه آن‌ها را پر كند.

و اما كسانی كه روی شكم یا دمر می‌خوابند، به یك بالش نرم‌تر و سبك‌تر نیاز دارند تا به آن‌ها برای جلوگیری از فشار وارده به گردن، كمك كند.

اما مهم‌ترین توصیه: شما باید خود را به پهلو یا به پشت خوابیدن عادت دهید چون به حالت دمر خوابیدن می‌تواند مشكلاتی جدی برای كمر و ستون فقرات شما به‌وجود آورد.

اسفنج بهتر است یا پر؟

بالش‌های پر شده از پر كه از پرز لایه زیرین پرهای غاز یا اردك پر شده‌اند، نرم‌ترین و گران‌ترین نوع بالش هستند. برای تعادل بیشتر، شما می‌توانید بالش خود را از مخلوط پر و كرك یا پر خالص كه كمی سفت‌تر است انتخاب كنید. بالش‌های پر شده از الیاف پلی‌استری نازك و نرم هستند و قیمت مناسبی دارند؛ اما ممكن است در اثر شست‌وشو در آن برآمدگی ایجاد شود و قلنبه قلنبه شوند كه این می‌تواند برای گردن شما مشكل ایجاد كند. بالش‌های اسفنجی نیز بسیار نرم هستند و اشكال گوناگون منحنی مانندی دارند كه از گردن و سر محافظت می‌كنند و خودبه‌خود حالت سر را به‌خود می‌گیرند اما اكثر متخصصان می‌گویند بالش‌های اسفنجی‌ كه قیمت‌های بالاتری نسبت به بقیه بالش‌ها دارند نسبت به آن‌ها كه ارزان‌ترند، از نظر راحتی هیچ‌گونه برتری‌ ندارند.

بالش‌هایی خاص برای افراد خاص

بالش‌هایی وجود دارد كه برای افراد خاصی طراحی شده اند، مانند بالش‌های ضد‌آلرژی كه از مواد تركیبی درست شده‌اند و مخصوص افرادی هستند كه به پر حساسیت دارند. پژوهش‌های متعدد نشان داده است این بالش‌ها به‌طور قابل ملاحظه‌ای نسبت به بالش‌های از جنس پر، محافظ بهتری در برابر گردوغبارهای بسیار ریز و ذراتی كه در پر وجود دارند، هستند.برخی از افراد نسبت به دمای بالش‌ها حساس هستند، این افراد باید از بالشی استفاده كنند كه باعث گرم كردن سر و تعرق آن نشود.

این نوع بالش‌ها، بالش‌های خنكی هستند كه از دانه‌های ریزی پر شده‌اند كه گرما را جذب می‌كنند و طوری از سطح آن خارج می‌كنند كه صورت را خنك نگه می‌دارند. با این بالش‌ها شما مجبور نیستید برای خنك شدن مرتب بالش خود را برگردانید. بالش‌هایی هم وجود دارد كه مخصوص كسانی است كه از گردن‌درد رنج می‌برند. این بالش‌ها كه در طرح‌ها و اندازه‌های گوناگونی در دسترس هستند، برای محافظت بیشتر از گردن طراحی شده‌اند، با این‌كه مطالعات زیادی مبنی‌بر كارآمد بودن این بالش‌ها صورت نگرفته است اما پس از مدتی استفاده از آن، متوجه كارایی خوب آن خواهید شد.

بالش‌هایی كه درمان می‌كنند

بالش‌های شیبدار مثلثی‌شكلی در بازار موجود است كه برای افرادی كه دچار سوزش معده هستند بسیار مناسب است. زمان خوابیدن روی این بالش‌ها، هنگامی كه طاق‌باز می‌خوابید، مری از شكم بالاتر قرار می‌گیرد كه این مانع از برگشت اسید معده كه سبب به‌وجود آمدن سوزش معده است، می‌شود. با این حال برخی از این افراد به دلیل این‌كه روی این بالش‌ها سر می‌خورند، نمی‌توانند از آن‌ها استفاده كنند.

وقتی خانم‌های باردار به 3 ماهه دوم بارداری خود می‌رسند، برای خوابیدن راحت دچار مشكل می‌شوند كه برای حل آن بالش‌هایی مخصوص مادران باردار طراحی شده است. این نوع بالش‌ها چند نوع طرح مختلف دارند كه از منحنی كوچك به شكل U تشكیل شده كه برای تكیه دادن شكم و بدن به آن طراحی شده است و هنگام خوابیدن به پهلو از سر، ران‌ها، كمر و پاها محافظت می‌كند.

اما نوع دیگری از بالش‌ها بسیار جالب هستند؛ آن‌ها بالش‌های صوتی هستند كه برای افرادی تهیه شده كه هنگام خواب دوست دارند به موسیقی‌های آرامش‌بخش گوش دهند. این بالش با یك گوشی استاندارد به یك منبع صوتی وصل می‌شود و لایه‌ای دارد كه رویه اسپیكرها را از آن درست می‌كنند تا موسیقی را با صدایی آرام پخش كند كه فقط كسی كه روی آن خوابیده بتواند صدا را بشنود. برخی از این بالش‌های صوتی می‌توانند مانند یك ساعت زنگدار عمل كرده و صبح‌ها فرد را از خواب بیدار كنند.


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان