تحلیل تکنیک های 6 گانه احمدی نژاد!!!

مجموعه : اخبار
تحلیل تکنیک های 6 گانه احمدی نژاد!!!
روزنامه‌های امروز صبح از زوایای گوناگون به حمله رژیم صهیونیستی به غزه پرداخته‌اند. در صفحات سیاسی روزنامه‌ها البته احمدی‌نژاد شخصیت اصلی است؛ افزون بر این، اقتصاد و ورزش و مسائل کشور هم سهم خود را در صفحات امروز روزنامه‌ها دارند.

غزه؛ مقاومت ادامه دارد
بعد از این که رژیم صهیونیستی، عصر چهارشنبه با حمله به غزه جرقه شروع یک درگیری بزرگ احتمالی را زد، با واکنش طرف فلسطینی و حمله موشکی به تل‌آویو و قدس اشغالی مواجه شد. این حادثه، واکنش‌ها و تحلیل‌های متنوعی را در پیش داشته است.

اخبار میدانی از درگیری دو طرف در بسیاری از روزنامه‌ها آمده است. روزنامه‌های جوان، کیهان، تهران امروز و وطن امروز از جمله روزنامه‌هایی هستند که استفاده حماس از موشک‌های فجر 5 که ساخت ایران هستند را مورد اشاره قرار داده‌اند. جوان به همین سبب از شوکه شدن اسرائیل خبر داده و وطن امروز با درج تیتر لانه عنکبوت ، خبر از تغییر معادله در منطقه داده است.

روزنامه‌های خورشید، هفت صبح، جوان و جمهوری اسلامی از جمله روزنامه‌هایی هستند که به واکنش‌ها به حملات اسرائیل اشاره کرده‌اند. خورشید، غرب را به حمایت از تروریسم دولتی اسرائیل متهم کرده است، هفت صبح و تهران امروز از پیگیری‌های وزیر خارجه ایران خبر داده‌اند. روزنامه جوان از زبان دبیر کل حزب‌الله خبر داده که غزه تنها نیست و در مطلبی به قلم یدالله جوانی انتظارات از مصر انقلابی را ابراز داشته و جمهوری اسلامی هم از خشم مردم جهان از اسرائیل خبر داده است.

روزنامه آرمان در مطلبی تحلیلی خبر داده که جنگ فقط به غزه محدود نخواهد شد و اعتماد در مطلبی با عنوان پیام عملیات اسرائیل در غزه، ریشه تهاجم صهیونیستی را در تغییرات فضای منطقه دانسته است.

آیا تغییر لحن اوباما جدی است؟
بحث و مناظره در مورد ادامه مسیر روابط ایران و آمریکا هنوز هم در صفحات بسیاری از روزنامه‌ها مورد توجه قرار دارد.

روزنامه دنیای اقتصاد در تیتر صفحه اول خود از تغییر لحن اوباما خبر داده است که سرانجام پذیرفته باید به دنبال راهی باشد که در آن درخواست ایران تامین شود. همین روزنامه در سرمقاله خود از زبان هاشم پسران استاد دانشگاه کمبریج، به دنبال پاسخ به این سوال رفته اسن که تحریم‌ها برای چیست. روزنامه افکار در مطلبی با موضوع مشابه، تحریم را ادامه جنگ به زبان دیگر دانسته است.

افکار مانند چند روزنامه دیگر به انتشار گزارش جدید آژانس در مورد توانایی‌های هسته‌ای ایران پرداخته است. خورشید هم خبر داده که گروه 1+5، چهارشنبه این هفته به میزبانی اشتون در مورد ایران مذاکره خواهند کرد.

در داخل کشور نیز، روزنامه آرمان به مناظره متکی و کواکبیان در مورد مذاکره با آمریکا اشاره کرده است، ملت ما در مطلبی به قلم محمدصادق کوشکی، راهبرد ایران را مذاکره با 1+5 دانسته است، وطن امروز مدعی شده است که اوباما مجبور است با ایران مذاکره کند و اطلاعات در مطلبی به قلم صادق خرازی اظهار داشته که مشی رهبر انقلاب به گونه‌ای است که اگر قرار باشد مذاکره‌ای با آمریکا صورت گیرد پنهانی نخواهد بود.

از اقتصاد چه خبر؟
در حوزه اقتصاد، ارز، مالیات، اخبار مربوط به صادرات و واردات، و تغییرات قیمت‌ها مهمتریت خبرهای روزنامه‌های امروز هستند.

تهران امروز با توجه به سخنان وزیر اقتصاد خبر داده که ارز تک‌نرخی از اول آذر می‌آید، دنیای اقتصاد فرمول عبور به دلار تک‌نرخی را توضیح داده و ایران روزنامه دولت هم خبر داده که قرار است ارز مبادله‌ای مبنای حقوق وارداتی کالا قرار بگیرد.

مسائل اقتصادی بخش سلامت هم مورد اشاره چندین روزنامه قرار گرفته است. تهران امروز گفته که 70 درصد هزینه درمان از جیب بیماران دیالیزی اخذ می‌شود، اعتماد به اعتراض مجلس به تخلفات دولت در حوزه سلامت اشاره کرده و جام جم نوشته که قیمت تجهیزات پزشکی ترمز بریده است.

جوان در مطلبی، از افزایش 100 تومانی قیمت شیر خام و رسیدن آن به 1060 تومان خبر داده است ولی در مقابل چند روزنامه و از جمله ملت ما از پایین آمدن آمپر قیمت‌ها در بازار خودرو خبر داده‌اند.

تهران امروز، معافیت مالیاتی درآمدهای ماهانه تا 700هزار تومان را مورد اشاره قرار داده است. روزنامه جوان در گزارش خود از زبان رئیس کمیسیون بودجه مجلس گفته اگر دولت دقت کند، در سال 92 کسری بودجه نخواهد داشت و جام جم هم در گفتگو با معاون وزیر بازرگانی چاره کاهش قیمت‌ها را در اقتصاد مقاومتی تهاجمی دیده است که در آن صادرات به صرفه باشد.

روزنامه خورشید عواقب تحریم نفتی ایران برای اروپا را مورد توجه قرار داده است. دو مطلب مهم در باره بورس هم در صفحات امروز روزنامه‌ها وجود دارد. مغرب به بررسی چگونگی تبدیل بورس نفت به بورس انرژی پرداخته است و همشهری هم از رفتن اپراتورهای تلفن همراه به بورس خبر داده است.

مطالب مهم روزنامه‌های امروز یا وقت پرداختن به احمدی‌نژاد است
احمدی نژاد، هاشمی رفسنجانی و علی مطهری چهره‌های اصلی سیاسی روزنامه‌های امروز هستند.

در حالی که روزنامه جوان، در گفتگو با حیدر رحیم‌پور ازغدی از احساس دوگانه حامیان احمدی‌نژاد سخن گفته است، مطالب ضمیمه روزنامه اعتماد در مورد احمدی‌نژاد مفصل‌تر است. در حالی که محمد هاشمی استاد حقوق سیاسی در تحلیل حقوقی خود گفته احمدی‌نژاد حق بازدید از زندان را دارد، ترقی از سران حزب موتلفه از بیان مطالب محرمانه توسط احمدی‌نژاد در جلسه سوال در مجلس و نیز بی‌پروایی وی در سخن ابراز نگرانی کرده است. اعتماد البته در همین ضمیمه و در مطلبی با عنوان روئین تن در سخن‌وری به بررسی تکنیک‌ها و یا به عبارت دیگر تکتیک‌های پاسخگویی وی پرداخته است.

این روزنامه اصلاح‌طلب، روش‌های شش‌گانه احمدی‌نژاد را پرسش در برابر پرسش، عبور آگاهانه، فرار به جلو، فرار از مسئولیت، آمارگزینی و بزرگنمایی و کنایه‌پردازی دانسته است.

دیگر مطلب مهم در مورد احمدی‌نژاد سخنان علی مطهری در گفتگو با اعتماد است که گفته «احمدی نژاد هر وقت احساس خطر می کند خودش را جمع وجور می کند و عقب می نشیند».

علی مطهری البته به هاشمی رفسنجانی هم اشاراتی داشته است. از جمله این که به اعتماد گفته که «اگر هاشمی بیاید از مشکلات عبور می‌کنیم» و در گفت‌وگوی مفصل دیگری با روزنامه آرمان بازداشت فائزه و مهدی فرزندان آیت‌الله را به مصلحت وی دانسته است. چند روزنامه و از جمله افکار به سخنان هاشمی اشاره کرده‌اند که گفته «تا پایان عمرم دست از تلاش برای اصلاح امور بر نمی‌دارم». این در حالی است که روزنامه "کیهان" از زبان یک عضو متواری گروهك ملی-مذهبی گفته « هاشمی اسطوره ما نیست اما در زمین ما بازی می‌كند».

روزنامه آرمان مانند چند روزنامه دیگر به موضوع احتمال نامزدی مشایی در انتخابات ریاست‌جمهوری هم اشاره کرده و این سوال را مطرح کرده که «آیا مرد پاستورنشین به خیابان فاطمی می‌رود؟» که به محل وزارت کشور و ثبت نام برای انتخابات اشاره دارد.

روزنامه اعتماد علاوه بر مطالب فوق، متن نامه عمادالدین باقی به رئیس قوه قضائیه با عنوان «ستار یا کاشف» با موضوع وضعیت زندان‌ها را نیز منتشر کرده است.

علاوه بر مطالب سیاسی فوق، مطالب اجتماعی مهمی هم در روزنامه‌های امروز به چشم می‌خورد. از جمله، روزنامه هفته صبح به در مطلبی با عنوان «ورود سرخاب سفیداب ممنوع» به ممنوعیت واردات لوازم آرایشی بهداشتی پرداخته و نسبت به بعضی از عواقب بهداشتی ان هشدار داده است. همین روزنامه به موضوع خرید وسایل دست دوم نیز پرداخته است. جام جم هم در مطلبی برای معرفی مراکز مهم خرید تهران تلاش کرده به این سوال پاسخ دهد که «چی از کجا بخریم؟».

سرویس‌های بهداشتی مسأله مشترک روزنامه‌های همشهری و مغرب است؛ جالب پرونده ویژه مفصل و چند صفحه‌ای همشهری در این مورد است.

آخرین مطلب مهم مورد اشاره، «ایران برهوت می‌شود» در روزنامه ملت ما است که به بحران فرسایش خاک در ایران اشاره دارد.

مطالب برگزیده روزنامه‌های امروز

ما به جام جهانی نمی‌رویم!
در حالی که وضعیت نامناسب تیم ملی فوتبال مورد توجه بسیاری از روزنامه‌ها قرار گرفته، آرمان در مطلبی به قلم مجید جلالی شانس صعود ایران به جام جهانی را ضعیف دانسته و نیاز به تعمق و تجدید نظر را یادآوری کرده است.

آرمان: نیاز به تعمق و تجدید نظر به قلم مجید جلالی
نمی‌خواهم خیلی روی بازی با ازبکستان متمرکز شوم و قصد دارم نکاتی را به صورت کلی بیان کنم و کمی باید بی‌مهاباتر صحبت کنم. به هر حال فوتبال ما به نقطه‌ای رسیده است که نیاز به تعمق و تجدید نظر دارد. 40 سال است که در رده نوجوانان قهرمان نشده‌ایم، در حالی که قهرمان بودیم و همچنین 40 سال است که به المپیک راه پیدا نکرده ایم و قهرمان جام ملت‌های آسیا نشده‌ایم. در حالی که در گذشته این عنوان‌ها را کسب کرده بودیم. بنابراین باید بپذیریم که دکترین فوتبال ما شکست خورده است و باید از همه مردم عذرخواهی کنیم و دکترین جدیدی را طراحی کنیم. به غیر از این راه دیگری وجود ندارد. تمام راه‌هایی که در طول 40 سال گذشته رفتیم، راه‌هایی بودند تا در آن مدت افکار عمومی را عوض کنند. این‌ها چیزهای نخ‌نما شده است و باید خیلی فراتر فکر و عمل کنیم، چون تقریبا مردم دست همه را خوانده‌اند و دیگر زمان این که کمیته‌ شکست تشکیل دهیم گذشته است. باید بپذیریم که نیاز به یک دکترین جدید داریم. ما هشت سال پیش برابر ازبکستان چهار بر یک پیروز شدیم، چهار سال پیش دو بر یک این تیم را شکست دادیم، سه ماه پیش یک بر صفر پیروز شدیم و حالا یک بر صفر از این تیم شکست می‌خوریم. این روندی است که نشان می‌دهد ازبکستان روند رو به جلویی را طی می‌کند و ما صاحب رقبای جدیدی می‌شویم که در گذشته نه چندان دور از تیم‌های درجه دو آسیا بودند. این که بخواهیم دوباره درباره این صحبت کنیم که در 20 دقیقه اول بازی خوب بودیم و اگر آن شوت گل می‌شد یا درباره عملکرد داور یا تاثیرش بر روی نتیجه‌ بازی صحبت کنیم، جزء کارهایی است که در این 40 سال گذشته انجام داده‌ایم اما حالا نیاز به برنامه و طرح جدید داریم. معتقدم به احتمال بالای 80 درصد این جام‌جهانی را هم از دست داده‌ایم. از همین حالا باید ازبکستان را 14 امتیازی و صعود‌کرده به جام‌جهانی بدانیم و شاید بین ما و کره یکی به جام‌جهانی صعود کند.شرایط ما مشکل است و شانس بسیار کمی داریم‌. بنابراین بهترین موقع است که بیاییم با مردم صادقانه صحبت کنیم و شکست را قبول کنیم و به دنبال راهکارهای کاملا جدید برای تغییرات بگردیم. ما این جام‌جهانی را هم از دست داده‌ایم و نمی‌دانم که آیا باز هم می‌خواهیم این ناکامی را توجیه کنیم یا این که افراد درجه دو، سه را قربانی کنیم. اما فکر می‌کنم قربانی اصلی، جامعه و مردمی هستند که در شب بازی برابر ازبکستان از شدت ناراحتی خوابشان هم نبرده است. باید به این شکست‌ها با دید کلان‌تری نگاه کنیم.

اعتماد: اینترنت و جنگ غزه به قلم بهروز بهزادی
گنبد آهنین اسراییل در برابر موشك های فلسطینیان ناكارآمد است/ اسراییل موفق نمی شود سایت های موشكی فلسطینیان را هدف قرار دهد/ چیزی نمی توانم بنویسم، اینترنت نداریم، برق ما در غزه قطع است. از موبایل كه گران است استفاده می كنم/ من در بیمارستان شیفا در غزه هستم.

همه خوب كار می كنند/ هواپیماهای اسراییلی دائم یك منطقه را می كوبند، فكر می كنند سایت موشكی فلسطینیان در این منطقه است/ آسمان غزه از دور سیاه است و زمین می لرزد/ یك هواپیمای اسراییلی در غزه سرنگون شد.

آنچه خواندید بخش كوچكی از توییترهایی است كه همین حالاهنگام نگارش از جنگ غزه و اسراییل برداشتم. موضوع این یادداشت را نیز به جنگ و اینترنت اختصاص داده ام. جنگ دوم اسراییل كه تاكنون در آسمان جریان دارد و موشك های فلسطینیان سینه آسمان را می شكافد و روی اهدافی در اسراییل فرود می آید و در مقابل اسراییلی ها با هواپیما و هلی كوپتر خاك غزه را می كوبند، از نظر نوع جنگ وارد مرحله جدیدی شده است. حضور توییتر به عنوان یك وسیله ارتباطی و اطلاع رسانی باعث شده است كه تمامی رویدادهای لحظه به لحظه روی شبكه اینترنت قرار بگیرد. برای مثال اگر اسراییل در گذشته باید با كار اطلاعاتی متوجه می شد در حمله به هدف موفق بوده است یا نه، امروز از طریق توییتر از نتیجه حمله خود با خبر می شود، چرا كه چند نفر خبر از هر حمله و نتایج آن می دهند و كسانی هستند كه این گزارش ها را به ستاد ارتش می فرستند. نویسندگان توییتر خودآگاه و ناخودآگاه تبدیل به جاسوس برای اسراییل شده اند. آنچه می نویسم فقط اشاره یی است به استعدادهایی كه در اینترنت یافت می شود و باید بگویم در دوران جدید، شبكه اینترنت با قابلیت هایی كه دارد می تواند تبدیل به بازوی راست هر طرفی شود كه بخواهد از این وسیله بهترین استفاده را بكند، حتی در جنگ كه به آن اشاره كردم. واقعیت این است كه اینترنت وارد زندگی آدمیان شده است و چه بهتر كه كشورها حتی در جنگ نیز بكوشند از این وسیله به نفع خود استفاده كنند.

با این حساب، شبكه اینترنت و سایت هایی مثل توییتر در آینده می توانند توانایی های بیشتری به هر كسی كه بخواهد از آنها استفاده كند تقدیم كنند. پس چه بهتر كه روی استفاده از آنها برنامه ریزی داشته باشیم و از این وسیله تازه، خدمات بیشتری بگیریم.

جوان : آقای مداح دیده می‌شوید! به قلم زهرا محمدی
سال گذشته به یكی از هیئت‌های بزرگ و معروف شهر رفتیم كه یكی از مداحان مشهور آنجا دعوت بود. ‌به واسطه علاقه و اشتیاق جوانان به ایشان، جمعیت زیادی جمع شده بودند. در میانه مداحی كه همه در حس و حال بودند، ناگهان صدای حاج آقای مداح بلند شد كه با عصبانیت فریاد زد: «اون گوشی صاحب مرده را خاموش كن! گوشیو ازش بگیرین! بگیرین گوشیو…! من هرجایی نمی‌خونم، از تهران اومدم فقط به‌خاطر آقای فلانی!»

همه حاضران مجلس ترسیدند كه چه اتفاقی افتاده و به دنبال مخاطب صدا گشتند. جوان بیچاره با دیدن این صحنه رنگ از رویش پریده بود و از ترس خشكش زده بود، این ماجرا گذشت. شب قدر امسال نمایشگاه قرآن فرصتی داد تا با دوستان به یكی از مجالس بزرگ تهران برویم كه خیلی تعریفش را هم می‌كردند. وسط شور و حال مجلس بودیم و به حساب و كتاب اعمال‌مان رسیدگی می‌كردیم كه ناگهان صدای این مداح مشهور و كشوری این مجلس هم بلند شد كه «گوشیو ازش بگیرید!! تا گوشیو از این پسره نگیرید، من دیگه یك كلمه هم نمی‌خونم!» بعد شروع كرد آدرس محل استقرار آن جوان بدبخت را از پشت بلندگو دادن كه همهمه‌ای به پا شد و دیگر فكر نمی‌كنم آن جوان جرئت حضور در مجلس عزاداری و روضه‌خوانی را داشته باشد! ‌فردای آن شب در مراسم شب قدر در یكی دیگر از مجالس تهران كه خیلی از آن تعریف می‌كردند، حاضر شدیم. مداح از ساعت ۱۲شب تا نیم ساعت قبل از اذان صبح روضه مصایب حضرت زینب را خواند كه؛ «خانم اگرمردان با غیرت این مجلس آنجا بودند، نمی‌گذاشتند شما آواره بشوید!» در حالی‌كه ما دو خانم غریب بعد از مراسم به مسئول گفتیم اجازه بدهید اینجا سحری‌مان را كه با خود آوردیم، بخوریم بعد از نمازصبح كه هوا روشن شد برویم. با كمال تعجب با لحن بدی ما را از مسجد بیرون كردند و گفتند بروید مسجد آن طرف چهارراه! پرسان پرسان رفتیم آن مسجد. دیدیم در را بسته‌اند؛ گفتند دارند سحری می‌دهند و كسی را راه نمی‌دهند. خلاصه آن روز مجبور شدیم توی چمن‌های كنار خیابان سحری بخوریم و نماز صبح بخوانیم.

اینها را نگفتم كه خدای نكرده مداحان مشهور تهرانی را زیرسؤال ببرم كه قطعاً هستند عده‌ای از همین مداحان كه متأثر از فضای معنوی و روحانی اهل بیت(ع) اخلاق و منش دینی دارند، ‌بلكه منظور از نوشتن این سطور آن است كه مداحان چه بخواهند و چه نخواهند به دلیل فضای رسانه‌ای ایجاد شده، ‌الگو و لیدرهای دینی اجتماع محسوب می‌شوند كه می‌توانند از غلیان احساسات ایجاد شده میان مخاطبان به‌خصوص نوجوانان و جوانان استفاده مطلوب ببرند و نباید به راحتی این ظرفیت‌ها را هرز بدهند و تنها با یك شور و هیجان مقطعی زایل كنند.

به ‌هرحال كسی كه به بركت خیمه امام حسین(ع) به شهرت رسیده است كه گاه حتی از روحانیون و علمای دینی نزد مردم جایگاه محبوب‌تری هم دارد، تمام رفتار و گفتار او روی مخاطب اثر می‌گذارد و باعث جذب یا دفع او می‌شود، از سویی دیگر مداحی كه به بركت اهل بیت(ع) در جایگاه مداحی قرار می‌گیرد، خواه‌ناخواه به فردی كه معرف اسلام و مكتب اهل بیت است، تبدیل می‌شود. این برخوردها متأسفانه می‌تواند به نگاه جوانان در این زمینه آسیب جدی برساند؛‌چه آنكه و‌قتی این مداح نتواسته است از نظر اخلاقی خودسازی داشته باشد، نه تنها تأثیر‌ كلامش از بین می‌رود بلكه عملكردش هم در تناقضی آشكار برابر مكتب تشیع قرار می‌گیرد؛ ‌اینجاست كه ممكن است آن فرد را به همان مثال مشهور عالم بی‌عمل به چه ماند به زنبور بی‌عسل تشبیه كنند.

بی‌شك مداح اهل بیت(ع) باید از همه نظر خود را در جایگاه مداح آن خاندان پاك بداند، ‌مداحی اهل‌بیت‌(ع) چیزی نیست كه تنها با صدای خوش و دلكش همراه باشد چه آنكه خوانندگان بسیاری هستند كه صدای بهتری دارند بلكه مداح از همه نظر می‌بایست، ‌مداح شود پس چه خوش آنكه مداحان ما خود را به جایگاهی برسانند كه دعبل خزاعی در عین شهرت و گمنامی رساند. مداحان در هر لحظه این مسئله را در ذهن خود داشته باشند، همان‌گونه كه خود می‌گویند انگار در حضورامام زمان‌(عج) مداحی می‌كنند، آیا در حضور ایشان نیز از چنین الفاظ و رفتاری استفاده می‌كنند؟! آیا حتی اگر این مداحان برای مراسم عزاداری به بیت حضرت آقا نیز دعوت بشوند، چنین برخوردی دارند؟! بنابراین باید برخورد و رفتار آنها به‌گونه‌ای باشد كه صد برابر بیشتر از زمانی‌كه در حضور و‌لی‌فقیه مداحی می‌كنند مراقب رفتارشان باشند؛ چراكه امام زمان(عج) در چنین مجالسی حضور دارند و ناظر بر اعمال همه ما هستند. آیا این‌طور نیست؟!
 


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان